  • 1. Data: 2010-07-21 20:23:17
    Temat: Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    Witam.
    Kupiłem kilka dni wstecz wymarzonego SAAB-a 9-3 (YS3D) AERO, 2002r
    228kkm przebiegu, turbina po regeneracji wymieniony panel z cewkami i
    świece, układ hamulcowy, zużyte elementy zawieszenia itp itd. Ogólnie
    całkiem fajny egzemplarz w ładnym stanie. Przyjechałem nim do domu,
    zrobiłem z 900km i banan nie schodził z ust;)
    Aż do dziś, wracałem po trasie 200km w większości bardzo spokojnym
    tempem miejscami z mocniejszym wciśnięciem pedału gazu. Przed samym
    końcem zaczęły być słyszalne jakieś stuki z przodu z prawej strony
    dobiegające jakby z silnika, wiec już ostatnie 5km dotoczyłem się w
    iście emeryckim stylu.
    Postawiłem go, poczekałem aż ostygnie i odpaliłem ponownie. Stuki na
    wolnych obrotach z grubsza nie są słyszalne, może delikatnie, pojawiają
    się w momencie uruchamiania silnika i w trakcie dodawania i puszczania
    gazu. Dochodzą jakby z prawej strony silnika z okolic rozrządu ale na
    ucho są to jakby zawory/wałki/popychacze.
    Naczytałem się ostatnio o tych nieszczęsnych odmach co to powodują
    zacieranie się silników i już mam stan przedzawałowy ze saabaryna wymaga
    wymiany silnika...
    Stan oleju w normie, 5W40, auto jeździło i jeździ zdecydowanie
    poprawnie, jak na aero przystało.
    Zamieszczam link do próbki dźwięku jaki nagrałem aby pomóc w
    identyfikacji problemu:

    http://ul.to/evyict

    Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi
    problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

    Lewis

  • 2. Data: 2010-07-21 20:33:22
    Temat: Re: Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
    Od: "PB" <P...@B...pl>

    > Kupiłem kilka dni wstecz wymarzonego SAAB-a 9-3 (YS3D) AERO, 2002r

    na ucho wygląda na wymianę bloku silnika

    jk

  • 3. Data: 2010-07-21 20:48:46
    Od: to <t...@a...xyz>

    Lewis wrote:

    > Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi
    > problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

    Zanim wymienisz silnik sprawdź czy to nie jest jakieś gówno w stylu
    jakiejś rolki, napinacza, jakiegoś osprzętu.

    --
    ignorance is bliss

  • 4. Data: 2010-07-21 21:00:40
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-21 20:33, PB pisze:

    > na ucho wygląda na wymianę bloku silnika
    >
    > jk

    Heh a możesz racjonalnie wskazać co ma do tego blok silnika? Do puki nie
    ma w nim dziury blok jako blok jest sprawny, chyba ze jestem w błędzie...
    Dziwi mnie tylko co mogło tak nagle zdechnąć powodując objawy takie a
    nie inne. Wcześniej było idealnie cicho bez żadnych wahań obrotów, i z
    pazurem.
    Rozrząd jest na łańcuchu i hałasować może napinacz ale wtedy hałas byłby
    wyraźnie słyszalny również na wolnych obrotach. Nie wchodziłem pod spód
    aby osłuchać czy to nie panewki ale stukanie dobiega wyraźnie z góry
    silnika... Tak jakby popychacz powiedział weź się odwal i przestał działać.

    Lewis

  • 5. Data: 2010-07-21 21:03:55
    Od: Jarek <j...@n...pl>

    Lewis pisze:

    > http://ul.to/evyict

    Podobny dźwięk miałem przy zużytym łożysku rolki napinacza paska
    osprzętu, ale w innym samochodzie.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2010-07-21 21:08:46
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2010-07-21 20:23, Lewis pisze:

    Ja bym zdjął najpierw pasek wieloklinowy/klinowy czy jaki tam masz i
    znów posłuchał czy dalej jest ten dźwięk.

  • 7. Data: 2010-07-21 21:40:11
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > Naczytałem się ostatnio o tych nieszczęsnych odmach co to powodują
    > zacieranie się silników i już mam stan przedzawałowy ze saabaryna wymaga
    > wymiany silnika...

    Saabaryna, to 9-2 bylo ;)

    Zdecydowanie nie brzmi to, jak panewki, a i tez na stukanie zaworow mi
    to nie wyglada. Na pewno nie jest to przy kazdej eksplozji, tylko przy
    samym depnieciu - panewki by caly czas walily. Moze sie co urwalo?
    Poduszka silnika walnela? Co do napinacza, to sie nie wypowiadam. Wez
    kawal kija (a jeszcze lepiej preta) i przykladaj do kazdego elementu z
    osobna od pokrywy rozrzadu poczawszy. Za pomoca takiego
    zaimprowizowanego stetoskopu powiniennes zlokalizowac zrodlo dzwieku.
    --
    Olleo

  • 8. Data: 2010-07-21 21:47:45
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-21 21:40, Olleo pisze:

> [...]
    > osobna od pokrywy rozrzadu poczawszy. Za pomoca takiego
    > zaimprowizowanego stetoskopu powiniennes zlokalizowac zrodlo dzwieku.

    Właśnie w ten sposób z grubsza osłuchałem silnik ale z nerwów i
    przerażenia odstawiłem auto do garażu. Jutro na spokojnie zbadam
    wszystko po kolei i zdejmę ten nieszczęsny wieloklin.

    Lewis

  • 9. Data: 2010-07-21 21:54:55
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Lewis pisze:

    > Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi
    > problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

    Nie wykluczalbym wczesnego stadium konca panewek jednak...
    http://www.youtube.com/watch?v=G6T3s4_wSV4 porownaj sobie z tym np.
    Ale najpierw sprawdz napinacze, choc one z kolei czesciej stukaja na
    jalowym niz przy zwiekszaniu obrotow.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 10. Data: 2010-07-21 22:03:24
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-21 21:54, DoQ pisze:

> [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=G6T3s4_wSV4 porownaj sobie z tym np.
    > Ale najpierw sprawdz napinacze, choc one z kolei czesciej stukaja na

    Jeżeli to panewki to jeszcze pół biedy w 1000zł się zamknę, wolałbym
    oczywiście żeby to był jakiś głupi napinacz wieloklina, byle nie
    łańcuszka rozrządu, aczkolwiek taki napinacz też potrafi kosztować...

    Lewis