  • Data: 2007-12-29 17:19:41
    Temat: Re: Streżyńska w GW
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Śląski pisze:

    > Po pierwsze primo przepływność łącza operatorskiego nie może być w
    > żadnym wypadku mniejsza, niż najwyższy kontrakt kliencki, czyli w
    > wypadku Spółki Matki każdy DSLAM _powinien_ _być_ zasilany rzeczywistym
    > strumieniem nie mniejszym jak 16 Mb/s.

    Nie wiem, skąd Ci wyszło 16 :-)

    > Po drugie primo w różnych miejscach sieci różnie wygląda profil klienta.
    > W jednej sytuacji możesz mieć samych ssaczy/osiedlówki, gdzie o
    > nadsubskrybcji na łączu operatorskim w zasadzie nie będzie mowy, a
    > możesz mieć taki segment w sieci, gdzie 30-krotny overbooking nic złego
    > nie spowoduje, bo ludziki słabo ssają. Powstaje zatem dylemat, jaki
    > wskaźnik overbookingu przyjąć, bo w sytuacji pierwszej trzeba by dać
    > prawie 1:1 a w drugiej utrzymywanie tak wielkiego zapasu łącza nie
    > będzie uzasadnione ekonomicznie.

    Tylko zrozum, że overbooking można stosować na łączach
    międzyoperatorskich - i jest to ta wiedza tajemna, do której dochodzi
    się z czasem. Stosowanie overbookongu na łączach do DSLAMów prędzej czy
    później skończy się katastrofą. Dobrze, stosowanie TAKIEGO overbookingu.

    Powiedzenie DLSAMa 96 portowego na - jak piszesz wyżej - łączu 16 Mbps
    jest z trudem, ale akceptowalne. Tak na oko i statystycznie da to 3:1.
    Ale do tego jeszcze trzeba mieć mechanizmy zarządzania ruchem, żeby 16
    jednomegabitowych ssaczy nie zatkało łącza na amen.

    Z drugiej strony wydaje mi się, że w przeważającej większości szkieletu
    tp nie trzeba robić aż takich oszczędności.

    M.