  • 31. Data: 2012-12-07 20:57:13
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Było tego z 50 szt. w szafie.
    > Załączanie maszyny przez lata to był totolotek. Raz jeden nie zadziałał,
    > raz inny.

    No widzisz, ale tutaj jest idealnie. Nie zapala światła, albo migocze -
    dokładnie wiem który to jest!
    Wymiana - no chyba nie da się łatwiej.
    W przypadku o którym piszesz, maszyna musiała być stara, przekaźniki
    pewnie wyklepane. Ja w takich przypadkach zalecam wymianę wszystkich od
    razu. Do kompletu przegląd styków, gniazd/podstawek. Jest bardzo duża
    szansa, że problem się skończy. Koszt wcale nie mały (i nie chodzi tylko
    o hardware), czasami się bardzo opłaca tak zrobić.

    > Wszystko się psuje, nawet przekaźniki.
    > Zauważ tylko jedno:
    > Diagnoza uszkodzonego MOSFETA to łatwizna i tanio.
    > Diagnoza uszkodzonego przekaźnika to kilkakrotnie dłuższy proces i drogo.
    > Czasem działa, a czasem nie.
    > Oba będziesz musiał prędzej, czy później naprawić.
    > Co łatwiej?

    Odnosisz analogię do maszyny. Tam zgoda, najgorszy sen diagnosty. Ale w
    przypadku obwodów dedykowanych nie ma takiego problemu.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2012-12-07 21:00:47
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > To co piszesz może być nawet zaletą.
    > Można zrobić w tej samej konfiguracji co pisałem prosty układ NC.
    > Tutaj masz ideę:
    > http://www.youtube.com/watch?v=1VWSbdWSwOU
    > Dla niekumatych po angielsku:
    > Można ładować bramkę i Mosfet pamięta swój stan.
    > Jeśli będziesz przełączał I/O 10F202 na wejście i mierzył przez A/C
    > napięcie na bramce,
    > możesz przełączyć z powrotem na wyjście i doładować trochę pojemność
    > bramki z większego kondensatora lub bateryjki.

    Masakra :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2012-12-07 21:06:49
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Sylwester Łazar pisze:
    > http://www.alpro.pl/s202/grzejnik4W.mpg
    > http://www.alpro.pl/s202/lampaLED220V-1W.mpg
    >
    > Przegrałem specjalnie dla Ciebie jeszcze raz:-)
    > S.

    No nie tylko :)

    Wiesz, LED-ka to jednak nie to samo co energooszczędna.
    Faktem jest natomiast, że klucz o jakim piszesz nie powinien doładowywać
    lampki, skubany tworzy całkiem dobrą przerwę.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. fajny oscylek, mam sympatię do takich.

  • 34. Data: 2012-12-07 21:26:42
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Vds=30V
    Właśnie o to chodzi!
    Kolega trzyma się kurczowo jednego parametru, więc pokazałem, że ten
    parametr może być taki jak chce.
    Nie ma żadnego problemu w roku 2012 ze sterowaniem bramki, bo jeżeli jest
    potrzeba - można dodać driver.
    Tu te dwa rezystory wystarczą.
    Niestety Uds jest kluczowe, wiec nie ma sensu wskazywać paluchem na inny
    parametr z listy i głosić o!!!
    a to to jest dopiero problem.
    S.

  • 35. Data: 2012-12-07 21:35:14
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Naprawdę musisz być nieuprzejmy?
    > A tranzystor nie może być, bo Vdss=30V, a miał pracować na sieci.
    > Sam zaproponowałeś: "Potrzebujesz 100A - łączysz 8 szt.".
    > A więc nie pisz, że to moje założenie!
    Spojrzałeś na temat?
    Jaki sens ma wynajdywanie nieistotnego problemu pojemności bramki, który w
    tym zastosowaniu:
    a) nie ma znaczenia
    b) jeśli ma, to można go rozwiązać poprzez dodanie drivera lub nawet 2
    tranzystorów bipolarnych.
    A to zdaje się jest wiedza z książki "Elektronika łatwiejsza niż
    przypuszczasz"
    Nie lubię z Tobą dyskutować, bo szukasz dziury w całym.
    Chętnie widziałbym Cię jako cenzora moich projektów, który wyłapywałby
    drobne (lub poważne)
    błędy. Problem tylko w tym, abym nie dostał zawału.
    Zanim doszedłbym do PCB, każdy element użyty na schemacie byś mi
    opodatkował :-)

    S.

  • 36. Data: 2012-12-07 21:36:46
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > pomiędzy bramką, a wyjściem sterownika. Oczywiście mogą to być 2
    > rezystory, ale to też jak gdyby proszenie się o możliwość przeładowania
    > bramki, przy założeniu że PLC nie jest w bliskim sąsiedztwie (a nie
    > będzie).
    Nie bardzo zrozumiałem, czego się obawiasz?
    Możesz rozwinąć?
    S.

  • 37. Data: 2012-12-07 21:36:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 07 Dec 2012 15:07:22 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):
> [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=1VWSbdWSwOU
    > Dla niekumatych po angielsku:
    > Można ładować bramkę i Mosfet pamięta swój stan.

    Ale my to wiemy.
    Tylko ze to nie powoduje ze sie tranzystor nie spali przy przelaczaniu
    duzego pradu malym pradem :-)

    J.

  • 38. Data: 2012-12-07 21:45:47
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ale my to wiemy.
    > Tylko ze to nie powoduje ze sie tranzystor nie spali przy przelaczaniu
    > duzego pradu malym pradem :-)
    >
    > J.
    Jarku, proszę Cię!
    Co to znaczy duży i mały?
    Czy się nie spali przełączając 25A początkowym prądem ładowania bramki
    20mA?
    To zależy jakiego z 10 000 typów MOSFETA użyjesz.
    Mam wziąć lutownicę i sprawdzić?
    Może zasymulujesz to co masz na myśli np. tutaj:
    http://www.partsim.com/
    S.

  • 39. Data: 2012-12-07 22:09:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    > Właśnie o to chodzi!
    > Kolega trzyma się kurczowo jednego parametru, więc pokazałem, że ten
    > parametr może być taki jak chce.

    Nie wykręcaj kota ogonem - dałeś ciała, bądź mężczyzną i przyjmij na
    klatę a nie udawaj Greka.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2012-12-07 22:17:23
    Temat: Re: Odp: Sterowanie oświetleniem
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > wpakowanym do zbyt małej objętości. Co z tego, że średnia dobowa moc
    > strat na przełączanie jest niepoliczalnie niska, skoro jednorazowo
    > energia jednego przełaczania może zagotować złącze z powodu zbyt małej
    > pojemnosci cieplnej tego Twojego SOT-23. Nawet przy większych

    Romku!
    Ten SOT-23 to mikrokontroler, nie MOSFET.
    S.