  • 11. Data: 2015-09-22 12:40:03
    Temat: Re: Sterowanie mosfeta - czemu taka komplikacja..
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Moim skromnym zdaniem nie ma sensu bawić się w układy tranzystorowe, są
    > do tego scalone drivery. Niedrogie, dostępne w sklepie za rogiem,
    > wygodne w użyciu i niezawodne.

    Do tego miewają UVLO i wbudowane stabilizatory napięcia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-09-22 12:43:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    l...@g...com wrote:

    > W chińszczyźnie 4-5A w roli drivera jest takie coś
    > po lewej:
    > http://obrazki.elektroda.net/46_1245617511.gif

    Trochę zdumiewająca konstrukcja: gdyby zamiast NPN dali
    jeden PNP, to im odpada ta dioda w emiterze, czyli znów
    ułamek centa oszczędności. A tego kondensatorowego
    "dopalacza" przy bazie to już w ogóle nie rozumiem,
    widać jakiś bogaty Chińczyk się trafił. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2015-09-22 12:44:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-09-22 o 11:48, l...@g...com pisze:

    > 1N4148, górny R 5k1, dolny 1k na który jest podawane
    > 3,3V, kondensatora 470p nie ma. Autor tematu gdzie
    > jest to zdjęcie pisał, że coś się pali. Ja się
    > steruje silnik DC 5A z dużym obciążeniem,
    > prawdopodobnie pali się wewnętrzny transil w
    > mosfecie, a nie sam mosfet.

    Transil w mosfecie?

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2015-09-22 12:58:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...@g...com wrote:

    >Trochę zdumiewająca konstrukcja: gdyby zamiast NPN dali
    >jeden PNP, to im odpada ta dioda w emiterze, czyli znów
    >ułamek centa oszczędności.

    nie ma lekko - zobacz ze to przy okazji wzmacniacz napieciowy. Z
    napiecia "logicznego" robi sie 12V.
    Musieliby dodatkowy tranzystor dawac, widac dioda tansza :-)

    Ale wydajnosc tego ukladu IMO nie jest zbyt duza - tzn owszem, na
    poczatku moze poplynac 10mA w baze, razy beta tranzystora - bedzie
    ponad amper,
    ale w miare wzrostu napiecia prad bazy spada.

    > A tego kondensatorowego
    >"dopalacza" przy bazie to już w ogóle nie rozumiem,
    >widać jakiś bogaty Chińczyk się trafił. :-)

    A nie, to stary pomysl. Bipolarne maja podobne problemy - pojemnosc
    bazy i efekt Millera.
    A tu ampery nie pomoga, bo plynelyby caly czas.

    Wiec jak najbardziej poprawne - 1.2k zapewnia rozsadny prad bazy w
    stanie ustalonym, a 470p krotki czas przelaczania.

    J.

  • 15. Data: 2015-09-22 13:03:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello leming,

    Tuesday, September 22, 2015, 11:48:23 AM, you wrote:

> [...]
    > jest to zdjęcie pisał, że coś się pali. Ja się
    > steruje silnik DC 5A z dużym obciążeniem,
    > prawdopodobnie pali się wewnętrzny transil w

    W MOSFETach nie ma wbudowanego transila. MOSFETy przy obciążeniach
    indukcyjnych zazwyczaj palą się na zbyt dużej mocy pochłoniętej na
    przebiciu lawinowym. Niby powtarzalne a w rzeczywistości prowadzi do
    degeneracji struktury.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2015-09-22 13:07:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > nie ma lekko - zobacz ze to przy okazji wzmacniacz napieciowy.

    A masz rację, nawet jest napisane 12V. :-)

    > A nie, to stary pomysl.

    Ja go rozumiem o strony technicznej, ale pytałem o ekonomię.
    Wydać cent na kondensator, a go nie wydać to dwa centy różnicy. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2015-09-22 13:12:45
    Od: l...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Trochę zdumiewająca konstrukcja: gdyby zamiast NPN dali
    > jeden PNP, to im odpada ta dioda w emiterze, czyli znów
    > ułamek centa oszczędności.

    Ale ta diodka jest chyba w celu pozostawienia
    ładunku na bramce, później zawsze łatwiej, start
    ładowanie od 0,65V a nie od 0.

    Rozrysowałem tylko schemat 5A sterownika
    popędzanego jakimś XC9536 i tyle. Działa,
    nie wnikam. Razem jest 3 tranzystory na mosfeta
    w dolnej części mostka H, 3 tranzystory na górnego.
    Chyba ze 3 na pompę podającą napięcie 12V
    pow. napięcia zasilającego. Wszystko
    i tak pewnie tańsze niż dedykowany driver.
    Dla chińczyka oszczędność.

  • 18. Data: 2015-09-22 13:16:54
    Od: l...@g...com

    W dniu wtorek, 22 września 2015 13:03:06 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

> [...]
    > indukcyjnych zazwyczaj palą się na zbyt dużej mocy pochłoniętej na
    > przebiciu lawinowym. Niby powtarzalne a w rzeczywistości prowadzi do

    Ale w nocie jest symbol, przyznaje, nigdy nie mierzyłem.
    http://www.tme.eu/pl/Document/82173f34e2966134862a0a
    6bd75228c4/auirf1010ez.pdf

    W takim razie co? Zener? Zasilacz mam do 24v, nie zmierzę.

  • 19. Data: 2015-09-22 13:34:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    napisał:

    > Ale w nocie jest symbol, przyznaje, nigdy nie mierzyłem.
    > http://www.tme.eu/pl/Document/82173f34e2966134862a0a
    6bd75228c4/auirf1010ez.pdf

    > W takim razie co? Zener? Zasilacz mam do 24v, nie zmierzę.

    Ta dioda wychodzi niejako "przy okazji" - wpisana jest w technologię.
    Nie zrobisz mosfeta bez niej. Można powiedzie"pasożytnicza, ale że
    zwykle "nie szkodzi" i w wielu przypadkach jest pożyteczna, no to tak
    się o niej nie mówi. Niestety są sytuacje gdzie przeszkadza, np przy
    użyciu mosfetów jako kluczy przełączających zasilanie - wtedy trzeba po
    dwa dawać zamiast jednego bo ta dioda przewodzi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 20. Data: 2015-09-22 13:36:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    l...@g...com wrote:

    > Ale w nocie jest symbol

    Ale nie transila. To zwykła pasożytnicza "body diode", w pdf są
    nawet jej parametry i opis: "MOSFET symbol showing the integral
    reverse p-n junction diode."

    Pozdrawiam, Piotr