  • 1. Data: 2011-08-31 08:42:14
    Temat: Starzenie opony - fakt czy mit?
    Od: "krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]" <"[moje_inicjaly]"@post.pl>

    Czołem Kubice!

    Temat trochę na podpuchę, bo wiem, że się starzeją, ale niemniej jednak
    zależy mi na zebraniu jak największej liczy opinii w temacie, jak duże
    ma to znaczenie.

    Chodzi o to, że mam do wymiany dwie opony. Przy moim rozmiarze
    (215/55/R16) robi to już pewien koszt, który mój mechanik polecił
    zredukować w następujący sposób - dokupić, zamiast dwóch tanich
    badziewów jedną, za to identyczną jak mam na zapasie. A tam siedzi sobie
    nigdy nie użyta Michelin Primacy, tyle, że ona tam siedzi od nowości
    auta, czyli od 2006 roku... (na zapas wrzucić wtedy jedną z tych
    zużytych). Czyli miałbym dwie identyczne opony, ale z różną datą
    produkcji. Na moje obawy mechanik stwierdził, że z tym starzeniem opon
    to generalnie jest spora ściema i robienie koniunktury dla oponiarzy.
    Przyznał co prawda, że zimowe są może i bardziej wybredne pod tym
    względem, ale dla letnich opon te 5 lat różnicy będzie miało minimalne
    znaczenie. No i co Wy na to?

    ----- ----- ---- -- ---- ----- ------
    MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!

  • 2. Data: 2011-08-31 08:52:52
    Temat: Re: Starzenie opony - fakt czy mit?
    Od: Tatanka <t...@w...pl>

    On 31 Sie, 08:42, "krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]"
    <"[moje_inicjaly]"@post.pl> wrote:
> [...]
    > Przyznał co prawda, że zimowe są może i bardziej wybredne pod tym
    > względem, ale dla letnich opon te 5 lat różnicy będzie miało minimalne

    Co do starzenia to nie taka sciema - kolega ma zalozone opony
    produkcja 2001 czyli 10 lat i pomimo dobrego bieznika sa straszne -
    guma stwardniala i zrobila sie taka "sliska" w dotyku.

    Wszystko zalezy od stanu tej na zapasie. To juz ci gumiarz oceni, no i
    czy sie wyważy.
    Jesli bedzie OK to mysle ze 5 letnia opona jeszcze jest OK.
    W tym przypadku zrobilbym tak: kupil jedna jak Ci radza i jezdzil
    zapas-nowa (mowimy o tej jednej osi) a za rok, max dwa kupil druga i
    zmienil ten zapas. W ten sposob masz koszty rozlozone a finalnie opony
    rozniace sie o dwa lata (lub rok).

  • 5. Data: 2011-08-31 09:13:20
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

    Jeśli ta opona z zapasu nie była wystawiona na warunki atmosferyczne i nie ma
    np. 30 lat to może się nadawać do kompletu z nową.
    Z racji bardzo trudnej dostępności i wysokich cen opon 175/55R17 używam czasami
    opon z drugiej ręki. Miałem kiedyś w 2004 roku kupione niemal nówki z rozbitego
    autka. 7mm. bieżnika. Założyłem do auta i natychmiast odczułem różnicę w
    stosunku do takich samych opon, o takim samym bieżniku, z tego samego rocznika
    ale jeżdżonych (albo prawie nie jeżdżonych) już 9 lat na aucie.
    Opony przednie. Kolosalne zmniejszenie podsterowności.
    Na pewno opony zabezpieczone przed UV i erozją środowiskową zachowują
    właściwości dłużej.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://www.speedyelise.fora.pl/

  • 6. Data: 2011-08-31 10:14:03
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Przyznał co prawda, że zimowe są może i bardziej wybredne
    > pod tym względem, ale dla letnich opon te 5 lat różnicy
    > będzie miało minimalne znaczenie. No i co Wy na to?

    Tak jak pisze Sebastian, jeśli opona cały czas siedziała w
    bagażniku to nie powinno być problemu. Natomiast jeżdżona
    opona po 5 latach ma bardzo duże szanse się rozlecieć :-).
    Ja kiedyś miałem jakieś Pirelli i właśnie po 5 latach
    popękały. Normalnie porobiły się pęcherze i dobrze że
    któregoś dnia je zobaczyłem i pojechałem do gumiarza. I
    farta miałem że pierwszy bąbel pękł 100 metrów przed
    zakładem ;-).

  • 7. Data: 2011-08-31 10:21:54
    Od: "Vlad The Ripper" <os^$_znaki_bez_shift@poczta.wp.pl>

    Użytkownik "krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]" <"[moje_inicjaly]"@post.pl>
    napisał w wiadomości news:4e5dd798$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > i bardziej wybredne pod tym względem, ale dla letnich opon te 5 lat
    > różnicy będzie miało minimalne znaczenie. No i co Wy na to?

    Na podstawie własnych doświadczeń. Zapas za moich czasów nieużywany z 2002,
    dokupiłem drugą taką samą zdjętą z zapasu, też wyglądała na nieużywaną z
    2003 roku. Opony letnie założone na przednią oś. Jeżdżę na tej konfiguracji
    drugi sezon. Żadnych uślizgów, podsterowności, problemów z ruszaniem, daje
    radę na mokrym. Jedyna wada to w temperaturach w poblizu 0, opony robią się
    bardziej śliskie niż są zwykle letnie opony, więc wcześniej zakładam zimowe.
    Zalety - rzadka już dziś w takich rozmiarach opona symetryczna i
    niekierunkowa, wolniej się zużywają niż nowe. Zalety i wady niekoniecznie
    związane z wiekiem, mogą być po prostu własnością tego konkretnego modelu
    opony. Opony Bridgestone Turanza ER30, rozmiar typowy 205/55/R16. Auto: Golf
    4 TDI

  • 8. Data: 2011-08-31 10:55:43
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

> [...]
    > letnich opon te 5 lat różnicy będzie miało minimalne znaczenie. No i co Wy

    Nowa opona moze miec max 3 lata od daty produkcji. Lepsi producenci daja 5
    lat gwarancji na gumy. Razem 8 lat. Dla mnie to jest data od ktorej opona
    robi sie jakosciowo gorsza od nowej, ale mysle (i praktykowalem nie raz) ze
    do 10 lat mozna pojezdzic.

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 9. Data: 2011-08-31 10:57:53
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Dla mnie to jest data od ktorej opona robi sie jakosciowo gorsza od nowej,
    > ale mysle (i praktykowalem nie raz) ze do 10 lat mozna pojezdzic.

    O ile oczywiscie nie ma pekniec, efektu parcenia gumy itd. No i lepiej
    jednak starsze letnie niz strasze zimowe (z wiekiem guma robi sie sliska)

    Dysiek

  • 10. Data: 2011-08-31 11:43:28
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Starzenie gumy następuje głównie pod wpływem promieniowania UV i tlenu,
    dodatkowo kontakt z ropopochodnymi wpływa destrukcyjnie.
    Jeżeli opona leżała w bagażniku 5 lat, to na pewno nadaje się do jazdy i
    spokojnie można dokupić jedną do kompletu.
    Efekt starzenia łatwo poznać gołym okiem, bo są widoczne mikropęknięcia
    na powierzchni gumy.
    Jacek