  • 31. Data: 2011-04-23 12:57:09
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:iouakj$7se$2@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > naprawiane na oryginalnych częściach. Inżynierowie którzy je zbudowali
    > ponad 150 lat temu mieli świadomość, że nie robią zabawki na 10-20 lat i
    > zadbali o odpowiedni zapas... Podobnie nie ma problemu z częściami
    > zamiennymi do ostatniego w świecie pracującego silnika u-boota (jest
    > eksploatowany na żaglowcu s/y Zawisza Czarny) - w razie potrzeby faks do
    > producenta i z magazynu przychodzi nowa część... Nasuwa się porównanie do
    > producentów krajowych, gdzie w kilka lat po zaprzestaniu produkcji
    > dostępność części zamiennych spada do zera...

    Na filmie o historii tego kanału pokazywali magazyn drewnianych
    MODELI części zamienych, ale nie same części.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 32. Data: 2011-04-23 19:25:39
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sat, 23 Apr 2011 10:53:13 +0000 (UTC),
    Krzysztof Chajęcki <k...@g...com> wrote:

> [...]

    Mapy Ashby'ego.

    > no bo co ma się w nim zniszczyć? Struktura atomowa*?

    Wystarczy lekka przebudowa sieci krystalicznej. Ale, dla stali, w
    temperaturze pokojowej nie jest to zjawisko zachodzące w skali
    stu lat.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 33. Data: 2011-04-23 21:57:06
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 23, 2:03 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Cenna uwaga.
    > Pewna wieza tez stoi, wiktorianskie mosty rowniez .. ale chyba nie
    > mamy jak sprawdzic czy sie material nie zdegradowal.

    No w tych mieczach samurajskich to mamy. Struktura wyglada tak samo
    jak w wytwarzanych dzisiaj a i wytrzymalsoc podobna. Je sie wytwarza
    do dzis w manufakturach uzywajac srendiowiecznej technologii wiec
    porownujemy to samo. Japonczycy maja kulturowego bzika na tym punkcie
    i takie prawdziwe miecze nadal wytwarzaja mistrzowie przekuwajac
    warstwy zelaza i stali o roznym stopniu naweglenia recznie w kuzniach.
    Widzialem program discovery na ten temat. Porownywali tam taki stary z
    XVII bodajze wieku ze zrobionym nowym i wygladalo na to, ze
    mikrostruktura materialu byla taka sama. Nie zmierzyli wytrzymalosci
    bo pewnie nie mogli zniszczyc tego oryginalnego ale oba nadal ciely
    bez problemu.

    > Ale tak sobie przypominam ze niska temperatura stali tez szkodzi.

    Szkodzi ale odwracalnie. Po prostu w niskich temperaturach metal jest
    kruchy ale po przywroceniu temepratury normalnej wraca do zwyklego
    stanu. Nie jest to wiec zmiana trwala a o takie ci chodzilo.

    > No tak, ale tam tez promieniowanie jest istotne.
    > Choc cos mi sie w to nie bardzo chce wierzyc - wszak w normalnym
    > reaktorze promieniowanie jest znacznie wieksze, a stalowy zbiornik i
    > betonowa obudowa 40 lat pracy wytrzymuja.
    > Tzn w to oslabienie sarkofagu - bo oslabienie materialow to jak
    > najbardziej - tylko najwyrazniej w tych konstrukcjach jest duzy zapas.

    Dlatego napisalem podobno. Moze niektorym materialom to szkodzi
    bardziej niz innym. Napewno plastiki ulegaja degradacji. Ich wiazania
    chemiczne nie sa zbyt mocne. Wiekszosc plastikow niszczy nawet zwykly
    ultrafiolet. Podejrzewam, ze metale sa bardziej odporne. Co do betonu
    to nie wiem.

    > J.

    JAM

  • 34. Data: 2011-04-24 05:51:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    JAM wrote:

    > Szkodzi ale odwracalnie. Po prostu w niskich temperaturach metal jest
    > kruchy ale po przywroceniu temepratury normalnej wraca do zwyklego
    > stanu. Nie jest to wiec zmiana trwala a o takie ci chodzilo.

    Z ta odwracalnoscia w niskich temperaturach to bym nie przesadzal.
    Obróbka podzerowa jest np nieodwracalna.

  • 35. Data: 2011-04-24 14:44:00
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 24, 1:51 am, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > Z ta odwracalnoscia w niskich temperaturach to bym nie przesadzal.
    > Obróbka podzerowa  jest np nieodwracalna.

    Prawda, myslalem bardziej o tych lufach armatnich i temepraturach
    rosyjskiej zimy.

    JAM

  • 36. Data: 2011-04-24 17:28:34
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-23 14:57, Krzysztof Tabaczyński pisze:

    > Na filmie o historii tego kanału pokazywali magazyn drewnianych
    > MODELI części zamienych, ale nie same części.

    W zeszłym roku na miejscu widziałem w magazynie sporo kół zębatych
    średnicy beczki 200 l.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 37. Data: 2011-04-24 17:34:11
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-23 13:04, kogutek pisze:

    > niby mala żywotność luf o tak dużym kalibrze wiąże się z celnością.
    > Teoretycznie można z takiego działa zniszczyć 300 okrętów przeciwnika. Żeby
    > taka duża lufa rozsypała się od strzelania trzeba by z niej strzelić o wiele
    > więcej razy, o ile dał by się jej wystygnąć. Ale celna będzie tylko do
    > trzysetnego wystrzału.

    Ciekawe, czy przy tak oszacowanej żywotności tych luf przy kolejnych
    strzałach są stosowane jakieś poprawki przy celowaniu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 38. Data: 2011-04-24 17:37:35
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-23 08:07, PeJot pisze:

> [...]
    > US Navy musi przygotować plan szybkiej reaktywacji pancernika, która
    > nastąpiłaby w razie narodowego zagrożenia".

    Ciekawe jak wyglądają i ile mają trwać procedury szkolenia załogi do
    takiego reaktywowanego okrętu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 39. Data: 2011-04-25 18:01:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Apr 2011 19:28:34 +0200, PeJot wrote:

    >W zeszłym roku na miejscu widziałem w magazynie sporo kół zębatych
    >średnicy beczki 200 l.

    ale macales - stal czy drewno ?

    W sumie to odlewy nie sa takie drogie, mozna zamowic kilka na zapas .

    J.

  • 40. Data: 2011-04-25 18:14:00
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-25 20:01, J.F. pisze:

    > ale macales - stal czy drewno ?

    Na drewno nie wyglądało. W tym roku też tam będę, zasięgnę języka.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem