  • 21. Data: 2014-06-23 21:49:03
    Temat: Re: Stała f w DCDC
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2014-06-23 21:07, feldmarszałek tusk pisze:
    > wiem, że to pytania nie na Twoim poziomie, ale możesz podać (może masz
    > na kompie) jakieś nazwy pdfów ze wzorami do obliczania przetwornic?

    Nie wiem, czy to pytanie do mnie, ale nawet gdybym odnalazł moje
    notatki, to przez te 35 lat technika poszła do przodu i już nikt nie
    robi przetwornic z pojedynczych tranzystorów. Są gotowe układy scalone.
    W jednym z poprzednich postów podawałem Ci link do strony TI, gdzie jest
    program on-line do liczenia przetwornic.
    A może wolisz to?
    http://ep.com.pl/files/2318.pdf
    http://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mv
    p/id/2031

  • 22. Data: 2014-06-23 22:00:28
    Od: feldmarszałek tusk <N...@g...pl>

    dzięki, ale to nie do końca to, rzygać mi się już chce od tych powskich
    opisów zjawisk bez podawania żadnych wzorów matematyczno-fizycznych, do
    tego "upiększanych" angielskimi dżołkami... męka pańska to czytać...

    pytanie w sumie do wszystkich, jeśli Ktoś jest w posiadaniu pdfów
    pokazujących JAKIEKOLWIEK obliczenia przetwornic to chciałbym prosić o
    podzielenie się...

    zapraszam też na moją stronę dla NOWICJUSZY - tu nikt do nikogo się nie
    przypierdoli gdy Ktoś chce obliczyć rezystor, a nie zna prawa oma...

  • 23. Data: 2014-06-23 22:27:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello J.F.,

    >Tam nie ma generatora o stałej częstotliwości.

    A od czego zalezy ? kondensator pomijam, napiecie zasilajace ...
    potrafi byc stale,

    >Niedokładnie. Jest określony minimalny czas toff. Czas ton jest
    >ograniczony osiągnięciem prądu ograniczenia (masło maślane)
    >prądowego.

    Ale jesli nie osiagniesz Ipk, to staly ?

    >Ale Ty o MC34063 a Piotr o trochę lepszych układach...

    Ten LM5008, na ktory sie powolywal, az tak bardzo lepszy nie jest.
    Ton uzalezniony od napiecia zasilania, ale od wyjsciowego juz tylko
    czasami.
    Przy stalym zasilaniu i ponizej pradow szczytowych mamy staly Ton, o
    ile dobrze sie doczytuje.

    J.

  • 24. Data: 2014-06-23 22:32:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 23, 2014, 10:27:06 PM, you wrote:

    > A od czego zalezy ? kondensator pomijam, napiecie zasilajace ...
    > potrafi byc stale,
    > Ale jesli nie osiagniesz Ipk, to staly ?

    Jeśli nie osiągasz Ipk, to coś nie działa poprawnie. W trybie hiccup
    musisz osiągać Ipk.

> [...]
    > czasami.
    > Przy stalym zasilaniu i ponizej pradow szczytowych mamy staly Ton, o

    No i tak ma być. A nie jakaś czkawka bez sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2014-06-23 23:24:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Jeśli nie osiągasz Ipk, to coś nie działa poprawnie. W trybie hiccup
    >musisz osiągać Ipk.

    A jak akurat niepotrzebuje duzego pradu ?
    Akumulator skonczyl sie ladowac i teraz 20mA mi wystarczy ?

    >No i tak ma być. A nie jakaś czkawka bez sensu.

    Ale tam jest pewna mozliwosc sterowania i czkawke chyba tez daje sie
    osiagnac :-)

    J.

  • 26. Data: 2014-06-23 23:49:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 23, 2014, 11:24:05 PM, you wrote:

    > A jak akurat niepotrzebuje duzego pradu ?
    > Akumulator skonczyl sie ladowac i teraz 20mA mi wystarczy ?

    To ma tylko większą czkawkę. Tym to się właśnie różni od normalnego
    PWM. Straszne pulsacje i niepotrzebnie wysoki prąd.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-06-24 08:11:14
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2014-06-23 21:07, feldmarszałek tusk pisze:
    > wiem, że to pytania nie na Twoim poziomie, ale możesz podać (może masz
    > na kompie) jakieś nazwy pdfów ze wzorami do obliczania przetwornic?

    Poszukaj w bibliotece lub antykwariacie książek Odona Ferenczi

    Np. Zasilacze ze stabilizatorami o pracy ciągłej, Przetwornice DC-DC
    Tu masz przykładowy spis treści:
    http://archiwumallegro.pl/zasilanie_ukladow_elektron
    icznych_odon_ferenczi-224863275.html

    MiSter

  • 28. Data: 2014-06-24 10:21:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "feldmarszałek tusk" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:loa110$ucn$1@node2.news.atman.pl...
    > dzięki, ale to nie do końca to, rzygać mi się już chce od tych powskich
    > opisów zjawisk bez podawania żadnych wzorów matematyczno-fizycznych, do
    > tego "upiększanych" angielskimi dżołkami... męka pańska to czytać...

    Skoro sam nie potrafisz rozwiązać tego problemu to Ci podpowiem: Przy
    pierwszych odruchach wymiotnych przestajesz czytać. Moim zdaniem średnio
    rozgarnięty przedszkolak potrafi wymyślić to rozwiązanie.
    A poza tym uparcie chcesz wszystkich zrazić do siebie. Myślisz , że ktoś
    będzie miał ochotę podawać Ci znów jakieś linki po to tylko aby w odpowiedzi
    dostać Twoje narzekania na pograniczu bredni. To jakaś zdiagnozowana choroba
    ?

    > pytanie w sumie do wszystkich, jeśli Ktoś jest w posiadaniu pdfów
    > pokazujących JAKIEKOLWIEK obliczenia przetwornic to chciałbym prosić o
    > podzielenie się...

    Mam nieodparte wrażenie, że Ty jesteś na grupie, a jakoby Cię nie było.
    Przecież już dziesiątki razy była podawana na przykład ta strona:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html
    Zapisz ją sobie raz do ukochanych linków i więcej nie pytaj o jakiekolwiek
    obliczenia przetwornic.

    Czekam na wynurzenia na temat treści tej strony. Przyznam, że nie znam jej,
    bo nie czytałem, ale mam w planie.

    > zapraszam też na moją stronę dla NOWICJUSZY - tu nikt do nikogo się nie
    > przypierdoli gdy Ktoś chce obliczyć rezystor, a nie zna prawa oma...

    Nowicjusze to zazwyczaj osoby w wieku 10..14 lat. Nawet jak same używają w
    obecnych czasach takiego języka to jednak ktoś "doświadczony" nie powinien
    się do nich tak odzywać.
    P.G.

  • 29. Data: 2014-06-24 11:08:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Czekaj czekaj, bo ja widac nie znam aktualnie obowiazujacej terminologii.

    Też nie znam obowiązującej terminologii. Usiłuję jednym parametrem
    (stała/zmienna f) określić całą grupę różnie działających przetwornic.

    > Jest grupa sterownikow, chocby niesmiertelny MC34063, gdzie w srodku mamy
    > generator o stalej czestotliwosci,
    > ale nie wszystkie impulsy sa przepuszczane na zewnatrz.
    > Stala czestotliwosc, niestala ?

    Kiedyś dawno (w czasach braku dostępu do jakichkolwiek katalogów) zdobyłem
    gdzieś kiepskie xero opisu tego scalaka i byłem nim zafascynowany. Ale już
    nie do końca pamiętam jak działał i nie chce mi się do tego zaglądać.

    > O ile dochodzi do ogranicznika pradu.

    Przeglądałem ostatnio opisy DCDC działających według co najmniej 10 metod.
    Mam trochę mętlika w głowie i już mi się miesza co jak działa i dlaczego.
    Nie kojarzę przy zmiennej f w normalnej pracy ogranicznika prądu. Wyzwolenie
    impulsu o Ton następuje gdy Uwy spadnie poniżej znamionowego. Jak pojawi się
    nagle większe obciążenie to nastąpi szybsze wyzwolenie kolejnego impulsu.
    Prąd w dławiku, który do tej pory miał jakąś wartość średnią podniesie się
    (bo kolejny impuls wcześniej niż dotychczas) i być może to już wystarczy.
    Dalej wypełnienie (a więc i f) wróci to standardowej wartości zależnej tylko
    od stosunku napięć.
    Podejrzewam, że scalaki w których Ton jest odwrotnie proporcjonalne do Uwe i
    wprost proporcjonalne do Uwy załatwią to, że w momencie włączania zasilacza
    prąd w dławiku nie wzrośnie za bardzo. Może dojdę kiedyś do analizowania
    tego, ale obecnie jestem na etapie, że sobie trochę poprzeglądałem i muszę
    jak najszybciej zanotować to, co wiem (aby nie odkrywać tego na nowo) i
    zająć się czymś kompletnie innym. Do DCDC wrócę wkrótce, ale wkrótce to u
    mnie bardzo nieprecyzyjna wartość.

    > Tylko ze majac staly czas Ton, z grubsza biorac masz tez stala energie
    > impulsu,

    Jeśli zaczynasz od I=0 to tak, ale nie zaczynasz od I=0.

    > relatywnie dosc duza, ktora powoduje duze tetnienia na kondensatorze
    > wyjsciowym.
    > Przynajmniej na tyle duze ze prosty komparator, ten w przetwornicy, jest
    > je w stanie wykryc :-)

    Przy takim samym L, Uwe i Uwy i Iobc wielkość impulsów w przetwornicach o
    stałym f i zmiennym f (pracujących w okolicy tego stałego f) jest taka sama.

    > w stabilnych warunkach pracy masz tez niestabilne impulsy (bo zalezy jak
    > potrzeba trafi w wewnetrzny oscylator), co z jednej strony pozwala moze i
    > rozmyc widmo EMC, a z drugiej - jak zaczniemy analizowac podharmoniczne,
    > to moze byc slychac. I np widac ..

    Nie do końca wiem o czym piszesz. Oscylator oznacza stałe f. A rozmywanie
    widma sugeruje, że masz na myśli zmienne f.
    Celowe rozmycie widma można zrobić przetwornicą ze stałym f i możliwością
    synchronizowania tej f do generatora zewnętrznego lub poprzez modulowanie
    elementu, który ustawia to f.

    > Przetwornica o precyzyjnie dobranych (przez regulator) czasach ton/off da
    > energii akurat tyle ile trzeba.
    > Kosztem wolniejszej pracy tego regulatora przy naglych zmianach.

    Każda dąży do dania energii akurat tyle ile trzeba więc po co ponosić ten
    koszt stosując stałe f ?

    > Jakbys mial za zadanie utrzymac np staly poziom wody w beczce z dziurka -
    > to bys wolal krecic kranem, czy naciskac przycisk "wlej wiaderko" ?

    Ja cały czas mam na myśli przetwornice pracujące z prądem dławika nie
    spadającym do 0.
    Jedna systematycznie dolewa szklankami dobierając ilość wody w szklance tak
    aby utrzymać poziom, ale to czy poziom jest stabilny, czy rośnie, czy maleje
    jest w stanie ocenić dopiero po kilka szklankach i wtedy zmienia wypełnienie
    szklanki. Lekkie falowanie powierzchni wody w beczce jej nie przeszkadza.
    Druga wlewa zawsze pół szklanki i zawsze gdy poziom spadnie poniżej kreski.
    Falowanie przeszkadza określić moment wlewania wpływając na nieregularne
    dolewanie.

    > Hm, akurat w obu widze ryzyko i mozliwosc srodkow zaradczych.

    W current mode nie widzę ryzyka. Bo impuls jest zawsze wyłączany gdy
    osiągnie zadany prąd i górny limit tego prądu jest określony (nawet jak
    sygnał zwrotny mówi dawać ile wlezie bo brakuje).
    Jak pisałem mam mętlik i w tej chwili nie pamiętam jak to jest rozwiązywane
    w tych, co nie ograniczają (z zasady działania) prądu.

    > Ale to jest IMO ta "zaszlosc historyczna" - kiedys kontrola pradu byla
    > trudniejsza, to i uklady obchodzily ja roznie.
    > W miare zapotrzebowania i rozwoju pojawily sie srodki kontroli.
    > Choc wiele prostych sterownikow, jak to nazywasz - o zmiennej f, sobie z
    > DCM nie poradzi.
    > Ale przeciez to nie jest wprost zwiazane ze zmiennoscia f - mozna sobie
    > wyobrazic przetwornice o podobnej regulacji impulsu czy odstepu, ale
    > zmiennej f.
    > Chodzi o podejscie do regulacji - takie pseudo "analogowe" czy
    > "bistabilne"

    O ile dobrze rozumiem to ja rozważam wyłącznie te pseudo "analogowe".
    Gdy Ton jest wyłączane prąd L ma wartość max. W stanie ustalonym musi to być
    więcej niż prąd obciążenia więc napięcie na C rośnie. Prąd L spada. Gdy
    osiągnie Iobc to napięcie na C jest max i zaczyna spadać. Spadnie do poziomu
    referencyjnego gdy prąd w dławiku będzie o tyle niższy od Iobc o ile był
    wyższy gdy Ton się skończyło. Ja rozważam tylko sytuacje, gdy ma to miejsce,
    gdy do I=0 jest jeszcze daleko.
    P.G.

  • 30. Data: 2014-06-24 12:27:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, June 24, 2014, 11:08:57 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > gdzieś kiepskie xero opisu tego scalaka i byłem nim zafascynowany. Ale już
    > nie do końca pamiętam jak działał i nie chce mi się do tego zaglądać.

    Wierz mi - fascynacja przechodzi po zrobieniu kilku przetwornic. Jak
    stwierdzasz, że jednak 2V spadku napięcia na kluczu to za dużo a przy
    czasie wyłączania klucza rzędu 2us podnoszenie częstotliwości generuje
    jeszcze większe straty, to już zaczynasz wątpić.
    Na dokładkę podłączasz oscyloskop i na ekranie masz chaos -
    wielokrotne wyzwolenia klucza w cyklu, nieopanowana i hałaśliwa
    niestabilność pracy przy małych obciążeniach (hiccup).

    MC34063 nadaje się do prostych step-down, w układach, gdzie nie
    potrzebujesz wysokiej sprawności. Ewentualnie równie prosty step-up,
    również bez wymagać co do sprawności. No i oczywiście zdajesz sobie
    sprawę, że to będzie skwierczeć :(

    Przykładanie do tego LM5008 to całkowite nieporozumienie - dzieli je
    kilkadziesiąt lat.

    [...]

    --
    Best regards,