    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stała f w DCDC
    Date: Tue, 24 Jun 2014 11:08:57 +0200

    news:53a87f7a$0$2374$65785112@news.neostrada.pl...

    > Czekaj czekaj, bo ja widac nie znam aktualnie obowiazujacej terminologii.

    Też nie znam obowiązującej terminologii. Usiłuję jednym parametrem
    (stała/zmienna f) określić całą grupę różnie działających przetwornic.

    > Jest grupa sterownikow, chocby niesmiertelny MC34063, gdzie w srodku mamy
    > generator o stalej czestotliwosci,
    > ale nie wszystkie impulsy sa przepuszczane na zewnatrz.
    > Stala czestotliwosc, niestala ?

    Kiedyś dawno (w czasach braku dostępu do jakichkolwiek katalogów) zdobyłem
    gdzieś kiepskie xero opisu tego scalaka i byłem nim zafascynowany. Ale już
    nie do końca pamiętam jak działał i nie chce mi się do tego zaglądać.

    > O ile dochodzi do ogranicznika pradu.

    Przeglądałem ostatnio opisy DCDC działających według co najmniej 10 metod.
    Mam trochę mętlika w głowie i już mi się miesza co jak działa i dlaczego.
    Nie kojarzę przy zmiennej f w normalnej pracy ogranicznika prądu. Wyzwolenie
    impulsu o Ton następuje gdy Uwy spadnie poniżej znamionowego. Jak pojawi się
    nagle większe obciążenie to nastąpi szybsze wyzwolenie kolejnego impulsu.
    Prąd w dławiku, który do tej pory miał jakąś wartość średnią podniesie się
    (bo kolejny impuls wcześniej niż dotychczas) i być może to już wystarczy.
    Dalej wypełnienie (a więc i f) wróci to standardowej wartości zależnej tylko
    od stosunku napięć.
    Podejrzewam, że scalaki w których Ton jest odwrotnie proporcjonalne do Uwe i
    wprost proporcjonalne do Uwy załatwią to, że w momencie włączania zasilacza
    prąd w dławiku nie wzrośnie za bardzo. Może dojdę kiedyś do analizowania
    tego, ale obecnie jestem na etapie, że sobie trochę poprzeglądałem i muszę
    jak najszybciej zanotować to, co wiem (aby nie odkrywać tego na nowo) i
    zająć się czymś kompletnie innym. Do DCDC wrócę wkrótce, ale wkrótce to u
    mnie bardzo nieprecyzyjna wartość.

    > Tylko ze majac staly czas Ton, z grubsza biorac masz tez stala energie
    > impulsu,

    Jeśli zaczynasz od I=0 to tak, ale nie zaczynasz od I=0.

    > relatywnie dosc duza, ktora powoduje duze tetnienia na kondensatorze
    > wyjsciowym.
    > Przynajmniej na tyle duze ze prosty komparator, ten w przetwornicy, jest
    > je w stanie wykryc :-)

    Przy takim samym L, Uwe i Uwy i Iobc wielkość impulsów w przetwornicach o
    stałym f i zmiennym f (pracujących w okolicy tego stałego f) jest taka sama.

    > w stabilnych warunkach pracy masz tez niestabilne impulsy (bo zalezy jak
    > potrzeba trafi w wewnetrzny oscylator), co z jednej strony pozwala moze i
    > rozmyc widmo EMC, a z drugiej - jak zaczniemy analizowac podharmoniczne,
    > to moze byc slychac. I np widac ..

    Nie do końca wiem o czym piszesz. Oscylator oznacza stałe f. A rozmywanie
    widma sugeruje, że masz na myśli zmienne f.
    Celowe rozmycie widma można zrobić przetwornicą ze stałym f i możliwością
    synchronizowania tej f do generatora zewnętrznego lub poprzez modulowanie
    elementu, który ustawia to f.

    > Przetwornica o precyzyjnie dobranych (przez regulator) czasach ton/off da
    > energii akurat tyle ile trzeba.
    > Kosztem wolniejszej pracy tego regulatora przy naglych zmianach.

    Każda dąży do dania energii akurat tyle ile trzeba więc po co ponosić ten
    koszt stosując stałe f ?

    > Jakbys mial za zadanie utrzymac np staly poziom wody w beczce z dziurka -
    > to bys wolal krecic kranem, czy naciskac przycisk "wlej wiaderko" ?

    Ja cały czas mam na myśli przetwornice pracujące z prądem dławika nie
    spadającym do 0.
    Jedna systematycznie dolewa szklankami dobierając ilość wody w szklance tak
    aby utrzymać poziom, ale to czy poziom jest stabilny, czy rośnie, czy maleje
    jest w stanie ocenić dopiero po kilka szklankach i wtedy zmienia wypełnienie
    szklanki. Lekkie falowanie powierzchni wody w beczce jej nie przeszkadza.
    Druga wlewa zawsze pół szklanki i zawsze gdy poziom spadnie poniżej kreski.
    Falowanie przeszkadza określić moment wlewania wpływając na nieregularne
    dolewanie.

    > Hm, akurat w obu widze ryzyko i mozliwosc srodkow zaradczych.

    W current mode nie widzę ryzyka. Bo impuls jest zawsze wyłączany gdy
    osiągnie zadany prąd i górny limit tego prądu jest określony (nawet jak
    sygnał zwrotny mówi dawać ile wlezie bo brakuje).
    Jak pisałem mam mętlik i w tej chwili nie pamiętam jak to jest rozwiązywane
    w tych, co nie ograniczają (z zasady działania) prądu.

    > Ale to jest IMO ta "zaszlosc historyczna" - kiedys kontrola pradu byla
    > trudniejsza, to i uklady obchodzily ja roznie.
    > W miare zapotrzebowania i rozwoju pojawily sie srodki kontroli.
    > Choc wiele prostych sterownikow, jak to nazywasz - o zmiennej f, sobie z
    > DCM nie poradzi.
    > Ale przeciez to nie jest wprost zwiazane ze zmiennoscia f - mozna sobie
    > wyobrazic przetwornice o podobnej regulacji impulsu czy odstepu, ale
    > zmiennej f.
    > Chodzi o podejscie do regulacji - takie pseudo "analogowe" czy
    > "bistabilne"

    O ile dobrze rozumiem to ja rozważam wyłącznie te pseudo "analogowe".
    Gdy Ton jest wyłączane prąd L ma wartość max. W stanie ustalonym musi to być
    więcej niż prąd obciążenia więc napięcie na C rośnie. Prąd L spada. Gdy
    osiągnie Iobc to napięcie na C jest max i zaczyna spadać. Spadnie do poziomu
    referencyjnego gdy prąd w dławiku będzie o tyle niższy od Iobc o ile był
    wyższy gdy Ton się skończyło. Ja rozważam tylko sytuacje, gdy ma to miejsce,
    gdy do I=0 jest jeszcze daleko.
    P.G.