    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stała f w DCDC
    Date: Wed, 25 Jun 2014 09:21:53 +0200

    news:1wtsdusfbiayc$.17cth9ulxcgk8$.dlg@40tude.net...

    > Maxim robil tego mase, tinyswitche do dzis tak dzialaja - to ze cos
    > jest szybkie, ma mosfeta a nie Darlingtona nie swiadczy ze nie ma
    > czkawki :-)

    Zajrzałem do LM5017 i odkryłem, że synchroniczny tranzystor zamiast diody
    (bez emulacji diody) chyba załatwia problem czkawki. Przetwornica nawet przy
    prądzie obciążenia równym 0 pracuje bez przerywania prądu dławika (jak nie
    ma diody, to prąd równy 0 nie jest jakimś szczególnym prądem) pompując
    ładunek raz w tę raz w tamtą stronę. Oczywiście sprawność wyjdzie wtedy 0%
    :).
    Trochę mnie zastanawia kiedy w praktyce może zadziałać to dodatkowe
    ograniczenie przepięcia na wyjściu (próg 1,62V względem normalnego 1,225V).
    Chyba tylko jak kondensator na wyjściu jest na tyle mały, że przy pełnym
    prądzie dławika i nagłym Iout=0 w czasie Ton może się on przeładować aż o
    32% napięcia znamionowego.
    Chyba możliwość wystąpienia takiego przepięcia to cecha nie tylko tych
    przetwornic. Current mode, jak prąd w dławiku w okolicy max i nagle Iout=0
    to chyba zachowa się gorzej bo zanim pętla napięciowa zadziała to jeszcze
    kilka impulsów (pierwszy zakładam, że pełnej długości, a dalsze krótsze)
    pójdzie, a tu najwyżej ten jeden, ewentualnie obcięty przepięciem. Trochę
    mnie to przepięcie straszy. Planuję Uwy=3V3 i w razie wyłączenia zasilania
    nagłe obniżenie Iout do prawie 0. Wychodzi na to, że przy 4,36V na pewno
    wyłączy mi ewentualny Ton, ale to wcale nie oznacza, że Uwy zacznie od razu
    spadać. Układy 3V3 mogą nie kochać napięć rzędu 5V. Chyba jedynie
    odpowiednio duże C może coś na to poradzić.
    P.G.