  • 51. Data: 2017-02-27 22:28:41
    Temat: Re: 'Stacjonarny' w Vectrze?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Jeszcze jest tzw. faksymile - co wtedy?

    "Faksymile" to termin niejednoznaczny. Zanim pojawiły się faksy jakie znamy,
    to tak nazywano różne maszyny do przesyłania obrazu na odległość. Ale też
    jest to nazwa pieczątki z podpisem. Takim niby odręcznym, odwzorowanym
    graficznie. O to chodzi? To już jest kompletna "radzieckość", wschodnia
    kultura pieczęci. Dla wielu pewnie więcej znaczy niż odręczna parafa. Ale
    ogólnie znaczy to tyle co nic.

    Jarek

    --
    Ten kdo má štempl
    ten je i v právu

  • 52. Data: 2017-02-27 23:26:39
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > jest to nazwa pieczątki z podpisem. Takim niby odręcznym, odwzorowanym
    > graficznie. O to chodzi? To już jest kompletna "radzieckość", wschodnia

    Nie inaczej - o pieczątkę z obrazem podpisu.

    > kultura pieczęci. Dla wielu pewnie więcej znaczy niż odręczna parafa. Ale
    > ogólnie znaczy to tyle co nic.

    No tak, choć w sumie wystarczyło by podpieprzyć taką pieczątkę, a zanim się
    wyjaśni...?

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 53. Data: 2017-02-27 23:41:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Nie inaczej - o pieczątkę z obrazem podpisu.

    > No tak, choć w sumie wystarczyło by podpieprzyć taką pieczątkę, a zanim
    > się wyjaśni...?

    Wystarczy by naciągać wyznawców bumagi, pieczęci, faksu i śmaksu. Ale im
    można równie dobrze wysłać wydrukowany formularz przelewu z dołączonym
    "urzędowym" wezwaniem wniesienia na poczcie obowiązkowej opłaty w teminie
    dwóch tygodni od daty otrzymania pisma. Faksymila do tego niepotrzebna.
    A jeśli ktoś koniecznie chce, to musi sam zrobić. Podpieprzyć się nie da,
    bo nikt dziś tego nie używa.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2017-02-28 00:06:19
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > To już jest kompletna "radzieckość", wschodnia
    > kultura pieczęci.

    Ciekawostka taka - kultura pieczęci nie sięgała wszędzie.

    Pamiętam, jak - gdzieś tak w okolicach zmiany ustroju - wyjeżdżałem na
    jakąś konferencję czy cuś. I brałem zaliczkę w walucie. I wszystkie
    możliwe papiery, kwity, delegacje, wnioski o wizę czy tam coś były z
    mnóstwem pieczątek i co tam chcieć.

    A zlecenie do banku na wypłatę waluty miało podpisy dyrektora i głównego
    księgowego i ani jednej pieczątki.

    MJ

  • 55. Data: 2017-02-28 08:00:04
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Faksymila do tego niepotrzebna.
    > A jeśli ktoś koniecznie chce, to musi sam zrobić. Podpieprzyć się nie da,
    > bo nikt dziś tego nie używa.

    Całkiem niedawno (gdzieś 5 lat temu) widziałem w użyciu.
    W ten sposób podpisywał się dyrektor szkoły na świadectwach.
    Ale to po prostu względy praktyczne były, złożyć tysiąc
    podpisów jednego dnia, brrr...

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 56. Data: 2017-02-28 08:19:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Feb 2017 08:00:04 +0100, MKi napisał(a):

    > Całkiem niedawno (gdzieś 5 lat temu) widziałem w użyciu.
    > W ten sposób podpisywał się dyrektor szkoły na świadectwach.
    > Ale to po prostu względy praktyczne były, złożyć tysiąc
    > podpisów jednego dnia, brrr...

    A ile sie od uczniow wymaga pisania ? :-)

    Tysiac slow ... przy zlozeniu kilku wypracowan, chyba moze sie trafic

    J.

  • 57. Data: 2017-02-28 09:10:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A ile sie od uczniow wymaga pisania ? :-)
    >
    > Tysiac slow ... przy zlozeniu kilku wypracowan, chyba moze sie trafic

    Może to jeszcze zależy np. od tego, czy dyrektor nazywa się Jan Bąk, czy
    Kazimierz Władysław Orzechowiecki :) Czy składa pełen podpis, czy lekarską
    parafę (lekarz, na recepcie, np. stawia coś, co przypomina, dajmy na to,
    literkę S, zamiast choćby, parafy zwykłej)...? ITD...? Bo jak widzę podpis
    jakiegoś kierownika, gdzie on się musi jednak namachać długopisem, to
    rzeczywiście, nie dziwię się, że bierze "faksymile" i bach, bach, bach, jak
    pani w okienku na poczcie.
    https://www.youtube.com/watch?v=o4P8fxY9QYM :))

  • 58. Data: 2017-02-28 09:35:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > kultura pieczęci. Dla wielu pewnie więcej znaczy niż odręczna parafa. Ale
    > ogólnie znaczy to tyle co nic.

    W naszym prawie - dodajmy. I nie mieszajmy do tego radzieckości - w
    takiej Francji na przykład faksymilka ma (albo miała, nie śledzę na
    bieżąco) wartość, że nawet weksel można było nią wystawić.

    --
    Liwiusz

  • 59. Data: 2017-02-28 10:40:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

> [...]
    > mnóstwem pieczątek i co tam chcieć.
    >
    > A zlecenie do banku na wypłatę waluty miało podpisy dyrektora i głównego

    Czym właściwe było to "zlecenie do banku"? Czekiem? Jeśli nawet nie był
    to blankiet wyrwany z książeczki, tylko dokument wydrukowany na a4, to
    też mógł pod prawo czekowe podpadać. A kultura bankowa różna od kultury
    pieczęci -- tu nie wschodni przepych i ilość się liczy, a powtarzalność
    i zgodność ze wzorcem.

    Kultura pieczęci zaczyna się gdzieś na linii Wisły i nie kończy bliżej,
    niż na Rowie Mariańskim. Zawsze intrygowały mnie dalekowschodnie
    dokumnety techniczne, na których poza krzaczkowatymi napisamu były
    takie małe okrągłe pieczątki, średnicy nie większej niż centrymetr.
    Skąd to się bierze, zobaczyłem w Japonii. Tam każdy urzędnik ma taką
    indywidualną pieczątkę w długopisie. Wszystko jedno, czy recepcjonistka
    w hotelu, czy inżynier we fabryce. Jak co gdzie napisze na jakim papierze,
    zaraz odruchowo zdejmuje skuwkę i bach pieczątkę obok.

    Ja to wszystko wywodzę od statochińskiej tradycji z czasów cesarstwa.
    Jak kto chciał wtedy zostać urzędnikiem, to musiał zdać egzamin. A do
    tego egzaminu trzeba się przygotować. Materiały szkoleniowe cysorz
    kazał swoim mandarynom upublicznić. Zrobiono to tak, że to co każdy
    urzędnik wiedziec powinien, wyryto na zewnętrznej ścianie ministerialnego
    budynku. Ale w lustrzanym odbiciu. Kandydat na urzędnika brał swój papier,
    farbę i szczotkę, i udawał się do stolicy. Tam maział farbą ministerialną
    ścianę, przykładał arkusz papieru i odciskał co tam było ponawypisywane.
    Potem mógł w domowym zaciszu zgłębiać wiedzę.

    Jak z tych megapieczęci wyewoluowały współczesne mikropieczątki -- to
    już pewnie dłuższa historia.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2017-02-28 10:44:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MKi napisał:

    > Całkiem niedawno (gdzieś 5 lat temu) widziałem w użyciu.
    > W ten sposób podpisywał się dyrektor szkoły na świadectwach.
    > Ale to po prostu względy praktyczne były, złożyć tysiąc
    > podpisów jednego dnia, brrr...

    Prowincjonalni dyrektorzy miewają tego typu skłonności i lęki.
    Tysiąc parafek nie wzbudza przestrachu, ludziom dość często zdarza
    się konieczność oznaczenia w ten sposób każdej strony dłuższego
    dokumentu w kilku kopiach. I nie marudzą. W czasie przemian
    ustrojowych sejmowi zdarzyło się uchwalić ustawę, z której wynikało,
    że sam minister musi własnoręcznie złożyć podpis pod jakimiś setkami
    tysięcy kwitów. I nie było zmiłuj się, ustawa nie przewidywała innej
    formy.

    --
    Jarek