  • 21. Data: 2010-05-27 17:24:04
    Temat: Re: Stabilizator step-down na 5V...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Moim skromnym zdaniem to idiotyzm ladowac stabilizator do ukladu ktory
    > kosztuje wiecej niz sam procesor . Slyszales kiedys o czyms takim jak
    > optymalizacja?

    A skąd kolega wie, ile układ ma kosztować ? Bo nic nie pisałem o tym ?
    Zdaje się, że głównie określiłem, że nie bierze więcej niż 500 mA.
    A sformułowanie "atmega + parę pierdółek" może równie dobrze oznaczać np.
    MCU + procesor audio za kilkanaście EUR + kilka innych jeszcze rzeczy.

    I właśnie dla tej "optymalizacji" szukam niedrogiej przetwornicy, bo mam
    taki nawyk, żeby koszty ciąć, chociaż mógłbym zupełnie spokojnie
    tam wstawić stabilizator za 20 zł. Tylko po co ? No i właśnie dla
    "elegancji" wolę tani MC, o ile oczywiście spełni inne wymagania.

    Zanim kolega zacznie strofować, to bym radził zrobić sobie herbatkę, i się
    zastanowić, czy akurat to jest najbardziej pożyteczna forma...

  • 22. Data: 2010-05-27 17:30:05
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Mogę polecić ST1S10 w TME 6 PLN.

    O, wygląda świetnie ! Tylko te 900kHz - jakiś kosmiczny dławik potrzebny ?

  • 23. Data: 2010-05-27 17:32:14
    Od: "remik" <r...@r...remik>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ok, dzięki za porady i sugestie.
    > Tak dla wyjaśnienia, bo co poniektórzy mi tu sugerują przerost formy nad
    > treścią... :)

    Do MC zawsze używam Ct=470p. Szybsze przełączanie z mniejszym Ct to tylko
    strata energii na przełączanie. Dzielnik daje z takich rezystorów jakie
    akurat mam na pcb żeby nie mnożyć wartości elementów. Czasem trzeba dać 2
    rezystory równolegle żeby wyszedł dzielnik.
    Do tego daje dławik 220uH na prąd 2x większy niż wymagany i po obu stronach
    elektrolity na 2200uF, bo one mają niski ESR. Działa zawsze. Powierzchnia
    płytki nieco większa bo ten dławik ale koszt 1zł

  • 24. Data: 2010-05-27 17:37:27
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > stronach elektrolity na 2200uF, bo one mają niski ESR. Działa zawsze.
    > Powierzchnia płytki nieco większa bo ten dławik ale koszt 1zł

    Dzięki za podpowiedzi, tak czy owak sprawdzę ten MC (chociaż ST1S10 chyba mi
    się bardziej jakby podobuje, chyba to nowsza rzecz), ale
    z uwagi na superniską cenę i popularność to warto mieć w "arsenale" . Może
    się przydać.

    Pozdr.

  • 25. Data: 2010-05-27 17:39:14
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-05-27 19:30, sundayman pisze:
    > Użytkownik "Andrzej W."<a...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > O, wygląda świetnie ! Tylko te 900kHz - jakiś kosmiczny dławik potrzebny ?

    Też tak myślałem, ale dałem DLG-0504 (TME) lub SRR0604 (Farnell) i
    chodziło pięknie.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 26. Data: 2010-05-27 17:44:55
    Od: zenek <z...@o...pl>

    sundayman pisze:

> [...]
    > jest nie do końca w moim interesie, jako że liczy się jeszcze coś takiego
    > jak "jakość".
    >
    > Poza tym, dzięki informacjom od kilku życzliwych kolegów poszerzam sobie
    > wiedzę, która z pewnością mi się przyda
    > , bo układy zasilania to jakby nie było dość podstawowa sprawa, i tego typu
    > zasilacz to raczej jedna z bardziej popularnych rzeczy.
    > A akurat mam tu pewne - wstyd się przyznać - braki, właśnie dzięki
    > stosowaniu do tej pory głównie rozwiązań typu "wielki radiator".
    > I dzięki pomocy kolegów się trochę mam nadzieję podciągnąć :)

    Tak na przyszlosc to zanim cokolwiek zaprojektujesz zerknij na strone
    nationala i jak juz wybierzesz to onsemi ma klony za grosze.

    http://www.national.com/analog

  • 27. Data: 2010-05-27 17:45:15
    Od: "remik" <r...@r...remik>

> [...]
    > mi się bardziej jakby podobuje, chyba to nowsza rzecz), ale
    > z uwagi na superniską cenę i popularność to warto mieć w "arsenale" . Może

    Impulsówki na 1MHz robione są po to żeby dawać dławik kilka uH. Takie kilka
    uH/1A czy 2Ampery to malutki element. Chodzi tylko o miniaturyzację. Pewnie
    ma lepszą odpowiedź na zmiany obciążenia, mniejsze wymagane pojemności ale
    usiądziesz na podłoge jak będziesz potrzebował 10uF ceramik na 35V. Taki na
    16V to pestka. Z tych 6zł zrobi ci się 16zł
    klienci za to nie zapłacą. Ty stracisz. jak masz miejsce na PCB to bez
    dyskusji MC.

  • 28. Data: 2010-05-27 17:56:54
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Też tak myślałem, ale dałem DLG-0504 (TME) lub SRR0604 (Farnell) i
    > chodziło pięknie.

    Aha, no napisane jest w pdf od tego DLG, że testowana częstotliwość
    1-8uH to prawie 8MHz, czyli faktycznie - powinien się sprawdzać.

    No to świetnie, zobaczę jak to się sprawuje u mnie.

  • 29. Data: 2010-05-27 17:57:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "zenek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Moim skromnym zdaniem to idiotyzm ladowac stabilizator do ukladu ktory
    > kosztuje wiecej niz sam procesor . Slyszales kiedys o czyms takim jak
    > optymalizacja?

    I w ramach optymalizacji sugerujesz aby do procesora, który średnio weźmie
    20uA (głównie w uśpieniu) dołożyć 7805 (bo każdy droższy to idiotyzm) i
    potem 100 razy (2mA/20uA) większą baterię, no i większą obudowę. Do tego
    więcej zapłacić za wprowadzone na rynek kilogramy (głównie tych baterii),
    potrzebować większych opakowań, płacić za cieższe paczki...

    Wyłania się zupełnie nowe, nieznane mi znaczenie słowa optymalizacja.

    P.G.

  • 30. Data: 2010-05-27 19:39:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello remik,

    Thursday, May 27, 2010, 6:37:08 PM, you wrote:

    > W Maritexie taniej. Co do MC . Daj 470p jako Ct i juz i dzielnik na ile tam
    > chcesz.

    470pF to za mało - będą za duże straty na przełączaniu - tam jest
    powolny, bipolarny klucz w układzie Darlingtona.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl