  • 21. Data: 2011-04-29 14:27:08
    Temat: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Fri, 29 Apr 2011 08:08:50 -0600, Alex Sharon napisał(a):

    > Czy w polskim istnieje roznica jezykowa pomiedzy "bolt" czyly sruba z
    > glowica, a "stud", sruba bez glowicy z dwoma nakretkami?
    > Spotkalem sie z wyrazeniem "szpilka" jaka Rosjanie uzywaja dla okreslenia
    > "stud"

    Stud (stud bolt) - szpilka lub śruba bez łba lub śruba dwustronna. Szpilka
    dla mnie to okreslenie potoczne. Ja wpisuję zawsze śruba bez łba.

    Bolt (machine bolt) - śruba z łbem.

    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 22. Data: 2011-04-29 15:10:06
    Od: " " <l...@g...pl>

    Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> napisał(a):

> [...]
    > 42CrMo4. I co ciekawe traktuje ten materiał jako odpowiednik B7 mimo
    > podanych róznych naprężeń dopuszczalnych.

    Dorzucę swoje trzy grosze. Zacieranie = tribologia. Dobór odpowiednich
    materiałów na śruby i nakrętki wynika z dwóch czynników: wytrzymałościowych i
    tribologicznych (jeśli można tak to nazwać). Materiał nakrętki ze względów
    wytrzymałościowych zazwyczaj ma o ok 20% większą granicę plastyczności niż
    wytrzymałość śrub. Na gwint działa ścinanie, docisk i zginanie. Zakłada się,
    że najbardziej niebezpieczny jest docisk i jeśli gwint wytrzyma siły docisku
    to i wytrzyma pozostałe obciążenia. Dlatego generalnie gwint ma mieć większą
    wytrzymałość niż rdzeń śruby. Dlatego też nakrętka ma lepsze własności niż
    śruba, bo o wiele łatwiej wykryć rozerwanie śruby niż zerwanie gwintu. Ze
    względów zaś na "zacieranie" dobiera się dwa inne materiały, żeby zmniejszyć
    to zjawisko. Jednym ze zjawisk może też być zużycie ścierne. Granicą podziału
    zjawiska zużycia ciernego typu chemiczno-mechanicznego, a mechanicznego jest
    stosunek twardości metalu zużywanego (Hm) do twardości ścierniwa (Hs).
    Jeżeli Hm / Hs > 0,6 to zachodzi łagodniejsza postać ścierania (chemiczno
    mechaniczna). Oprócz tego jeszcze występuje zjawisko frettingu (to bardziej do
    spoczynkowych połączeń), któremu mozna przeciwdziałać używając dwóch twardych
    materiałów.

  • 23. Data: 2011-04-29 15:16:19
    Od: " " <l...@g...pl>

> [...]

    > 42CrMo4. I co ciekawe traktuje ten materiał jako odpowiednik B7 mimo
    > podanych róznych naprężeń dopuszczalnych.

    Jeśli rozmowa już "spełzła" na inny tor, to też mam pytanie, które nurtuje
    mnie od dawna: dlaczego w połączeniach kołnierzowych powyżej temp.200 (coś
    koło tego) polskie normy (nie pamiętam numeru) zalecają użycie śrub z
    przewężoną szyjką? Są to śruby dwustronne do połączeń kołnierzowych.
    Dwustronne to wiem dlaczego powinno się stosować (bardziej równomierny
    docisk), ale dlaczego przewężone? Czy to ma związek z relaksacją naprężeń,
    albo pełzaniem?

  • 24. Data: 2011-04-29 21:26:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 29 Kwi, 14:12, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > Z kolei wymaganie dla niskowodorowych otulonych elekrod spawalniczych typu
    > AWS E7018 -1, uzywanych do spawania rurociagow wykonanych z materialu A 333
    > Gr.6 jest 27 J przy temperaturze -46C, i taka wlasnie udarnosc spodziwamy
    > sie od spoin.

    No przeciez udarnosc dla materialow spawalniczych to tak naprawde
    udarnosc probki wycietej z kontrolnej spoiny. Przeciez nikt nie wklada
    elektrody w mlot charpiego :-)
    Konrad

  • 25. Data: 2011-04-29 23:33:47
    Temat: Re: Sruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote

    > No przeciez udarnosc dla materialow spawalniczych to tak naprawde
    > udarnosc probki wycietej z kontrolnej spoiny. Przeciez nikt nie wklada
    > elektrody w mlot charpiego :-)
    > Konrad

    Czyzby twoim zdaniem wlasciwosci mechaniczne napawanego metalu roznia sie od
    wlasciwosci mechanicznych rdzenia otulonej elektrody?
    A coz mialoby zmienic te wlasciwosci? Czyzby dodatki otuliny :-)

    BTW, dlaczego elektroda E7018 -1 przechodzi badania na wytrzymalosc udarowa
    przy -45 C, a elektroda E7018 nie?
    Co wiec rozroznia te elektrody?

    Alec

  • 26. Data: 2011-04-30 09:15:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 30 Kwi, 01:33, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
> [...]
    > wlasciwosci mechanicznych rdzenia otulonej elektrody?
    > A coz mialoby zmienic te wlasciwosci? Czyzby dodatki otuliny :-)

    Elektrody robi sie z drutu. Ciagnionego, czyli umocnionego przez
    zgniot. Depozyt stopionego metalu ma strukture odlewu. To ma rozny
    wplyw na wlasnosci mechaniczne, w zaleznosci od gatunku materialu, ale
    generalnie pogarszajacy. W szczegolnych przypadkach pogorszenie moze
    byc zaniedbywalne.

    > BTW, dlaczego elektroda E7018 -1 przechodzi badania na wytrzymalosc udarowa
    > przy -45 C, a elektroda E7018 nie?
    > Co wiec rozroznia te elektrody?

    Bladego pojecia nie mam, jestem 1000 mil od swoich ksiazek a nigdy nie
    zajmowalem sie tym gatunkiem ani ogolnie niskostopowymi stalami.
    Konrad

  • 27. Data: 2011-05-02 06:50:06
    Od: " lukiPK" <l...@g...pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > 2. Podczas badan hydrostatycznych wykonawca dostarcza pokrywy kroccow
    > (oprocz pokrywy wlazu) z magazynu. Tylko pokrywa wlazu sraz z uszlka i
    > srubami bedzie dostaczona klientowi, reszta pokryw, uszczelek i srub
    > pozostaje u wykonawcy. Pozakonczeniu badan hydrostatycznych wykonawca musi
    > wymienic sruby i uszczelki wlazu na nowe, gdyz te co zostaly uzyte podczas
    > badan hydrostatycznych ulegly znieksztalceniom

    Nie dawało mi to spokoju :) Wg PN-EN 13445-5, p.10.2.3.6:
    "(...) łączniki, zaślepki należy tak ZAPROJEKTOWAĆ, żeby wytrzymały próbę
    ciśnieniową i nie powinny one stanowić wyposażenia, które ma być dostarczane
    ze zbiornikiem..."

    W dalszej części pisze (jak wspomniał Pan Alex), że części te usuwa się lub
    znakuje, żeby czasami nie wykorzystać w przyszłości. Natomiast wg normy nie ma
    zaznaczone, kto stoi po stronie "ZAPROJEKTOWANIA" zaślepki. Więc nie sądzę,
    żeby w umowie to wykonawca się do tego zobowiązał. I nie ma ani słowa o
    uszczelce. Dlatego wydaje mi się, że jeśli nie jest to uszczelka, która może
    ulec zniszczeniu (np. metalowe RTJ itp) i uszczelka ma dobry współczynnik
    powrotu (moduł Younga dla powrotu) to może być zastosowana ta sama co podczas
    próby.

  • 28. Data: 2011-05-10 11:20:15
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    Ponieważ temat "umarł" to sam odpowiadam na swoje pytanie:
    śruby klasy 5.6, 4.6 (tylko te spełniają warunek wydłużenia) wg ISO 898-1,
    oraz 5.6, 4.6, 6.6 wg PN-82/M-82054 mogą być stosowane w aparatach
    ciśnieniowych podlegających po PED (97/23/WE). Ale... Śruby wg PN-82/M-82054
    muszą mieć przeprowadzone dodatkowo badania na udarność. Oprócz tego śruby o
    tych klasach mogą być stosowane wyłącznie do połączeń kołnierzowych
    pracujących w maks. ciśnieniu 1,6 MPa i tem. +200deg.

  • 29. Data: 2011-05-10 11:53:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 10, 12:20 pm, " lukaszPK" <l...@g...pl> wrote:
    > Ponieważ temat "umarł" to sam odpowiadam na swoje pytanie:

    Fajnie, tylko jeszcze dopisz z czego to wynika.
    Konrad

  • 30. Data: 2011-05-10 12:19:25
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Fajnie, tylko jeszcze dopisz z czego to wynika.
    > Konrad

    Chyba nie rozumie... Moje pytanie wynikało z błędnego zapisu w normach. Tzn. W
    normie ISO 898-1 pisało, że śruby 5.6 mogą być stosowane wyłącznie do
    zbiorników prostych (czyli na powietrze i azot) i w domyśle nie spełniają
    wymagań dyrektywy 97/23/WE. Zaś w normie PN-EN 1515-1 śruby 5.6 spełniają
    wymagania dyrektywy 97/23/WE (nie zależnie od parametrów jakie panują w
    zbiorniku). Zaś w WUDT-UC widniał zapis, że śruby 5.6 można stosować wyłącznie
    do t=200deg i ciśnienia p=1,6MPa. Ale śruba 5.6 jak się okazuje może być wg
    ISO (która spełnia dla śrub 5.6 i 4.6 warunek wydłużenia po zerwaniu wg PED,
    oraz ma gwarantowaną udarność wg PED), lub śruby te mogą być wg PN i te akurat
    nie spełniają warunku wydłużenia po zerwaniu.

    Czyli generalnie mam śrubę o oznaczeniu 5.6 wg dwóch norm, które mają inne
    wymagania co do samej śruby. Oprócz tego wartości Rp0,2% też jest inna dla
    tych dwóch norm.

    O to chodziło? Czy o skład materiału, sposób badania śruby, wpływ
    poszczególnych składników na wartości wytrzymałościowe... Bo to mi zajmie
    trochę czasu, żeby to w tym miejscy wypisać :)