    From: " lukiPK" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Mon, 2 May 2011 06:50:06 +0000 (UTC)

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > 2. Podczas badan hydrostatycznych wykonawca dostarcza pokrywy kroccow
    > (oprocz pokrywy wlazu) z magazynu. Tylko pokrywa wlazu sraz z uszlka i
    > srubami bedzie dostaczona klientowi, reszta pokryw, uszczelek i srub
    > pozostaje u wykonawcy. Pozakonczeniu badan hydrostatycznych wykonawca musi
    > wymienic sruby i uszczelki wlazu na nowe, gdyz te co zostaly uzyte podczas
    > badan hydrostatycznych ulegly znieksztalceniom

    Nie dawało mi to spokoju :) Wg PN-EN 13445-5, p.10.2.3.6:
    "(...) łączniki, zaślepki należy tak ZAPROJEKTOWAĆ, żeby wytrzymały próbę
    ciśnieniową i nie powinny one stanowić wyposażenia, które ma być dostarczane
    ze zbiornikiem..."

    W dalszej części pisze (jak wspomniał Pan Alex), że części te usuwa się lub
    znakuje, żeby czasami nie wykorzystać w przyszłości. Natomiast wg normy nie ma
    zaznaczone, kto stoi po stronie "ZAPROJEKTOWANIA" zaślepki. Więc nie sądzę,
    żeby w umowie to wykonawca się do tego zobowiązał. I nie ma ani słowa o
    uszczelce. Dlatego wydaje mi się, że jeśli nie jest to uszczelka, która może
    ulec zniszczeniu (np. metalowe RTJ itp) i uszczelka ma dobry współczynnik
    powrotu (moduł Younga dla powrotu) to może być zastosowana ta sama co podczas
    próby.