  • 261. Data: 2011-10-27 01:43:05
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-26 23:25, Marek Wyszomirski wrote:

    > Zauważ, że za tę większą jasność się płaci - rozmiarami, ciężarem, ceną i
    > jakością optyczną (tak, jakością optyczną - ultrajasne obiektywy typu
    > 50f1.2 i jaśniejsze wcale nie są cudowne pod względem innych niż jasność
    > parametrów) i jest pewna granica, przekraczanie której po prostu nie jest
    > opłacalne. Oczywiście poziom tej granicy może być różny w zależności od
    > rodzaju uprawianej fotografii, ale zawsze ta granica gdzieś istnieje.

    Nie wiem czy tych ultra jasnych i wielkich szkieł jest tak wiele by zrobić
    z tego obowiązującą zasadę. Przykładowo jak porównasz 50/1.4 sigmy vs
    systemowe 50mm to wyjdzie, że ma inne rozmycie, jest lepsze na f/1.4 i w
    okolicach niż systemówki, ale później systemówki go w MTF prześcigają i w
    gdzieś w okolicach f/5.6 nieźle deklasują. Więc w gruncie rzeczy zależy to
    od konkretnej konstrukcji. ale owszem dla takiego obiektywu warto się
    skupić przede wszystkim na obszarach najlepszej jasności, jeśli szkło
    kosztuje 5 razy więcej niż ciemniejsza wersja niezła optycznie gdzieś
    wyżej, to wolę kupić dwa niewiele drożej niż bardziej nijaki ten jasny :)

    > Mam i limitedy i zoomy - i w zależności od przewidywanej sytuacji dobieram
    > obiektywy które zabieram idąc na zdjęcia. Częściej jednak zakładam na
    > aparat zoomy - albo stałki macro.

    Dla mnie teraz conajmniej jeden jasny obiektyw (50mm, 85mm albo 135mm) i
    do tego jakiś zoom. Niestety wiele większe (wyłączając 50/1.4), ale jakoś
    bez jasnej stałki czuję się źle i nieporęcznie :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 262. Data: 2011-10-27 01:55:18
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-26 23:13, Marek Wyszomirski wrote:
    > Tańszy, mniejszy i lżejszy. I jeszcze - więcej zdjęć na jednej rolce
    > filmu. I łatwiejsza realizacja szybkiego i precyzyjnego przesuwu dzięki
    > perforacji.

    Zgadza się, główna idea jednak tyczyła się wykorzystania dostępnego i
    ustandaryzowanego formatu, bo dawniej nie było to tak oczywiste.
    Jakościowo nie było początkowo tak ekstra, ale rozmiar aparatu robił
    wrażenie.

    > Cenowo chyba nie. O porażce przesądziła ograniczona rozdzielczość
    > ówczesnych filmów. nie każdemu się chciało fotografować na filmie 15DIN
    > (odpowiednik dzisiejszego ISO25) by dało się z tak małej klatki odbitkę
    > bez widocznego ziarna zrobić.

    Dla ludzi, którzy robili "by default" 10x15 to spokojnie wystarczało.
    Jeśli tylko cenowo by im wychodziło wiele lepiej to by pewnie miało więcej
    wielbicieli.

    > W korpusach nie tak wiele, w dłuższych obiektywach - całkiem sporo.

    Dłuższe obiektywy pod aps-c to rzadkość zarówno w użytku jak i w ogóle
    występowaniu (realnych zakupach). No i 35mm można też cropować jakoś.

    > A ja Ci już parę razy mówiłem że teza o sztucznym podtrzymywaniu APSC i
    > powszechnym pragnieniu użytkowników przejscia na FF jest z gruntu fałszywa.

    To jak wyjaśnisz brak właśnie takiego aparatu? Technicznych trudności nie
    ma ku niemu, a popularność starszej pełnoklatkowej optyki jest spora.

    > Znów Ci mówię - nie mierz wszystkich swoją miarką.

    Nie każdy może oceniać tak jak ja, porównując sobie parametry pomiędzy
    tymi formatami z uwzględnieniem GO i ogniskowej, ale przynajmniej nie
    warto sobie wmawiać, że to samo 50/1.4 na aps-c jest lepsze, bo crop
    środka koła obrazowego daje jakiś plus, gdy go nie ma. Jest tylko czyste
    ograniczenie.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 263. Data: 2011-10-27 01:59:03
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-26 18:16, Janko Muzykant wrote:
    > Co znaczy nijakie? Planujesz wystawę z formatem A1, bo inaczej różnice są
    > akademickie?

    Bez jasnej stałki i/lub wielkiego iso nie zdziałabym wiele w tych
    warunkach. Wziąłem sobie standard, tele i portret.

    > Tak, wiem że papierowa go jest dostępna dla dużych i ciężkich szkieł.
    > Tylko ja mam takiej serdecznie dość.

    Też czasami mam, ale tutaj było i tak w normie, za to dość ciemno i z daleka.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 264. Data: 2011-10-27 06:34:06
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-26 23:58, mt pisze:

    > Tylko, że takie rozwiązanie mocno pogrubia konstrukcję, ponadto zapewne
    > musiałoby też ją podwyższyć, zauważ że w A2 jest bardzo mało miejsca
    > między obudową lampy a obiektywem, tyle tylko, że tam nie ma to
    > znaczenia no bo obiektyw jest niewymienny, przy bagnecie może to być
    > problemem, bo nie zapniesz szkła o większej średnicy.
    > No ale niech Olek wypuści coś takiego, to wtedy się będzie można martwić
    > czy lepszy wizjer nad obiektywem czy przesunięty w stosunku do osi :)

    Owszem, proponowane przeze mnie rozwiązanie ogranicza możliwości
    zmniejszenia rozmiarów korpusu. Uważam jednak że w modelu o
    rozbudowanych możliwościach (a taki mam na myśli) i tak korpus nie może
    być zbyt mały - bo nie będzie gdzie zmieścić elementów sterujących,
    których w takim korpusie jest sporo.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 265. Data: 2011-10-27 07:09:22
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-26 18:26, Janko Muzykant pisze:
    > Druga ważna zaleta tego, zupełnie niedoceniana, to spłaszczanie obrazu.
    > Chodzi o efekt, gdy mniej doświadczone oko widzi fajny kadr, ale nie
    > zdaje sobie sprawy, że w 2D kadr będzie nieczytelny i zaśmiecony. Wizjer
    > optyczny teoretycznie daje obraz płaski, ale mózg człowieka
    > ''odpłaszcza'' na zasadzie seperacji planów.

    Niby czym się różni w tym względzie obraz ma matówce od obrazu EVF?
    - Jeden i drugi jest płaski,
    - zakładam, że jeden i drugi powstaje przy otwartym obiektywie
    - zakładam, że częstotliwość odświeżania jest wystarczająca

    Gdzie różnica, poza inną tonalnością?
    Chyba, że EVF całkuje obraz i stabilizuje mikroruchy, co minimalizuje
    efekt separacji planów.

    --
    Mirek

  • 266. Data: 2011-10-27 07:28:27
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-27 09:09, John Smith pisze:
> [...]
    > - zakładam, że jeden i drugi powstaje przy otwartym obiektywie
    > - zakładam, że częstotliwość odświeżania jest wystarczająca

    Po prostu trzeba zobaczyć. EVF daje wiele mocniej to, co będzie na
    zdjęciu. Na tyle, że wolę go od klasycznego wizjera.

    --
    pozdrawia Adam
    /podobno każdy ma jakieś sympatie polityczne - ja nie mam/

  • 267. Data: 2011-10-27 07:33:09
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 26.10.2011 17:15, John Smith wrote:

    > Nie chodzi o to, żeby ukryć śmietnik. Wtedy wziąłbym dłuższą ogniskową i
    > ciaśniej kadrował. Chodzi o pokazanie otoczenia, ale jednoczesne
    > zaznaczenie głównego obiektu.

    Ale takiej kolosalnej różnicy nie ma. W dodatku to działa w obie strony.
    Czasami chcesz mieć większą GO i co wtedy? Przymykanie powyżej 16 to
    ostry spadek rozdzielczości.
    Nie rozumiem tego mitologizowania płytkiej GO. To czasem jest przydatne,
    czasem przeszkadzające. Papierowa GO to taki onanizm sprzętowy, z
    którego czasem można się wyleczyć.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 268. Data: 2011-10-27 07:35:28
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Thu, 27 Oct 2011 09:09:22 +0200, John Smith napisał(a):

> [...]
    > - zakładam, że jeden i drugi powstaje przy otwartym obiektywie
    > - zakładam, że częstotliwość odświeżania jest wystarczająca

    Na przykładzie NEX-5:
    - obraz jest płaski i widać, że jest sztuczny - na matówce jednak jest
    efekt przetworzonego przez optykę aparatu, ale naturalnego obrazu.
    - obraz tworzony jest przy przysłonie roboczej, a jasność uśredniana do
    tego co nastawiliśmy, albo automatycznie do tego co widzi czujnik światła
    padającego na LCD.
    - obraz na LCD jest stabilizowany, bo cały czas działa stabilizacja
    obiektywu, ale ten sam efekt będzie też w lustrzankach, które maja
    stabilizowane obiektywy (Canon, Nikon).
    - częstotliwość odświeżania przy dobrym oświetleniu jest na tyle duża, że
    trudno wychwycić jakiekolwiek opóźnienia. Oczywiście im ciemniej tym
    wolniej.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 269. Data: 2011-10-27 07:46:42
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-26 19:16, Marek Wyszomirski pisze:

    > Pod względem rozmiaru są gorsze o co najmniej kilka procent - chyba z
    > takim stwierdzeniem się zgodzisz. Uważam, ze różnica kilku procent nie
    > powoduje znaczącego dyskomfortu przy korzystaniu. Oczywiście w przypadku
    > APSC mówimy o tych najlepszych wizjerach, w przypadku FF o przeciętnych.

    Różnica między wizjerem x0.8 a x0.9 to różnica półek u danego producenta
    (Canon 350D vs 20D). Różnica zauważalna i są gotowi za to płacić.

    Powtarzam:
    Wizjery cropowe są gorsze od pełnoklatkowych, pomimo wysiłków i kosztów
    związanych z ich rozdmuchiwaniem. Akceptowalność ich jakości zostawmy
    użytkownikom, bo każdy będzie miał swoje zdanie. Dla mnie taka różnica
    ma znaczenie. Wolę kiepski wizjer Nikona F60 niż porządny wizjer Canona 7D.

    > A pytałeś o ciężar?

    A sam sobie nie zadajesz takiego pytania?
    Do porównania celowo sugerowałem wziąć porządny korpus cropowy, bo
    jakość jego wizjera okupiona jest również ciężarem choćby pryzmatu
    zamiast układu luster.

    Zostawmy same korpusy, przejdźmy do porównania całych zestawów.
    Zaproponujesz w miarę bliskieg cropowe odpowiedniki (pod względem
    wymiarów, wagi, wizjera i możliwości spłycania GO) następujących zestawów?:
    - MZ-50 + FA35/2
    - MZ-50 + FA50/1.4
    - MZ-50 + FA28-70/4AL

    --
    Mirek

  • 270. Data: 2011-10-27 07:53:49
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-27 09:33, b...@n...pl pisze:
    > Ale takiej kolosalnej różnicy nie ma.

    Co nie robi Ci różnicy:
    - 1EV przesłony w tą czy w tą?
    - 35mm vs 50mm?

    Do jak dla mnie to różnica jest zauważalna.
    Czasem jest to różnica między "irytująca nieostrość tła" a "miękkie tło".

    > W dodatku to działa w obie strony.
    > Czasami chcesz mieć większą GO i co wtedy? Przymykanie powyżej 16 to
    > ostry spadek rozdzielczości.

    Limit dyfrakcyjny na cropie wystąpi odpowiednio wcześniej, nic tu crop
    nie daje.

    > Papierowa GO to taki onanizm sprzętowy, z którego czasem można się wyleczyć.

    Nie mam doświadczeń, więc nie polemizuję.

    --
    Mirek