  • Data: 2011-06-15 18:54:59
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu poza UE a VAT
    Od: "cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Cavallino wrote:
    > Jak w temacie.
    > Jaki naliczyć VAT?
    > Doczytałem, że może być VAT 0%, ale musi być potwierdzenie wywozu.
    > Czy ktoś się orientuje czy takim potwierdzeniem może być odprawa
    > białoruska, względnie papiery dokumentujące zarejestrowanie tego auta
    > w Białorusi?

    Wprawdzie po wejściu do UE robiłem raptem kilka odpraw poza UE (a dodatkowo
    przy samochodach zawsze mogą być jakies dodatkowe wymogi), ale nie sądzę,
    żeby od tego czasu w regułach art 41 się coś zmieniło.

    Doczytałeś dobrze, ale w praktyce to jest tak, że żeby zastosować stawkę 0%
    w eksporcie
    musisz mieć potwierdzenie wywozu
    poza teren UE (kiedys byla karta 1A SADu podbita przez urząd graniczny,
    teraz pewnie jakiś
    elektroniczny wydruk potwierdzający ten fakt). Jak wywozisz sam, to masz
    dokumenty z urzędu,
    jak zlecasz spedycji, to też je dostaniesz od spedytora.
    Jak masz zaufanie do nabywcy i on dokona poprawnie wszystkich zgłoszeń
    przy wywozie, to tez jakoś dotrzesz do potwierdzeń. Ale jak nabywca:
    zezłomował w RP, porzucił, przewiózł przez zieloną granicę, przewiózł, ale
    nie zadbał o poprawne zgłoszenie celne, to zostajesz bez potwierdzenia i
    stawkę
    masz jak dla sprzedaży krajowej.
    A ponieważ w praktyce jest tak, że najpierw jest faktura i płacenie
    a potem rozliczenie VAT, to jak okaże się, że potwierdzenia nie ma, to
    będziesz musiał uwzględnić stawkę krajową - a wtedy się okaże, że Twój
    nabywca
    się zdematerializował.
    Musisz mieć dokumenty wywozowe z polskiego urzedu celnego granicznego - nie
    z białoruskiego.