  • 41. Data: 2010-08-25 11:51:55
    Temat: Re: Spotkał sie kto? z tak? nazw??
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 13:32:05 +0200, marko1a wrote:

    >Mój ojciec spawacz z uprawnieniami ciął oraz szlifował gumówką krawędzie
    >materiału przeznaczone do spawania. Są tarcze do szlifowania, do cięcia i
    >uniwersalne, tak jak są do betonu do stali i uniwersalne i jakie tam jeszcze
    >co sobie wymyślono.

    I te do szlifowania zasluguja na nazwe "gumowe" ?

    J.

  • 42. Data: 2010-08-25 11:54:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 13:31:14 +0200, William Bonawentura wrote:

    >Możesz rozwinąć ? Nie spotkałem się z dedykowanym narzędziem, które
    >pracowałoby tylko z jednym rodzajem tarcz.

    Bo narzedzie nazywa sie "szlifierka katowa", a w przypadku ciecia
    nalezy je sprzac z innym narzedziem - "tarcza gumowa".

    J.

  • 43. Data: 2010-08-25 11:57:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > I te do szlifowania zasluguja na nazwe "gumowe" ?

    To nie od tarczy ta nazwa. Tarcze w zależności od przeznaczenia są często z
    tego samego materiału wykonane a różnią się tylko grubością lub profilem.

    Marek

  • 44. Data: 2010-08-25 12:12:36
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Bo narzedzie nazywa sie "szlifierka katowa", a w przypadku ciecia
    > nalezy je sprzac z innym narzedziem - "tarcza gumowa".

    Oj tu się też mylisz. Mam w domu parę szlifierek kątowych od 800 do 2200W
    ale także mam jedną i prostą 1600W. W tych pierwszych tarcza montowana jest
    z boku (wiadomo o co chodzi) natomiast w tym drugim urządzeniu na wprost
    (jak wiertło w wiertarce). Oba te urządzenia nazywane sa potocznie
    "gumówką" mimo ze nazwa pochodzi od stacjonarnego urządzenia
    przypominającego piłę tarczową. Tarcza tnąca lub szlifierska montowana była
    na wałku coś a'la wałek w pilarce stołowej a napęd na niego przekazywany
    był z silnika gumowymi paskami kilinowymi. Taka róznica że w pilarce zespół
    wałka jest nieruchomo mocowany a w gumówce stacjonarnej jest ruchomy na
    wysięgniku.

    Marek

  • 45. Data: 2010-08-25 14:18:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010 11:22:51 +0200, marko1a wrote:
    >I jeszcze jeden przykład. Pewna grupa Polaków pracujących za granicami a ich
    >pochodzenie delikatnie określając mówiących dialektem spotkała się z
    >technologią tzw suchej zabudowy. Firma Rigips jest producentem płyt
    >gipsokartonowych stosowanych w tej technologii. Nasi rodacy dialektowcy nie
    >wymawiają większośc słów czystą polsczyzną to i rigips zaczęli nazywać jako
    >reegips i tak oto w Polsce, w sklepach kupujemy płyty reegipsowe a na
    >szyldach firm remontowych można doczytać że montują reegipsy.

    Hm, google mowi ze kupujemy regipowe a nie reegipsowe.
    Tych drugich to jakies nedze resztki sa.
    Skad nazwa regips to nie wiem.

    Anglicyzowanie sie zdarza - klienci czesto pisza Bosh.

    J.

  • 46. Data: 2010-08-25 16:31:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    marko1a wrote:

    > To nie od tarczy ta nazwa.

    To od czego?
    Ja z kolei cały czas myślałem, że od tarczy, tylko nie tej do cięcia,
    ale tej gumowej takiej co się kółko z papieru ściernego zakłada i
    szlifuje bokiem.
    A "flex" od czego?
    Tutaj również pasuje ta tarcza od flexible.

    Mirek.

  • 47. Data: 2010-08-25 16:34:02
    Temat: Re: Spotkał sie kto? z takš nazwš?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-08-25 10:27, J.F. pisze:

    > No ale zaraz - to proponujesz zeby przeszli w calosci na
    > angielski/amerykanski ? (*)

    Oczywiście, że nie. Postuluję tylko, aby nie komplikować sobie sprawy
    durnymi postulatami dotyczącymi "ochrony języka". Cały świat używa
    określonych słów w odniesieniu do określonych urządzeń i technologii, a
    nagle my zaczniemy mówić inaczej.

    > i mamy uzywac wprost, czy w formie lekko spolszczonej, np interfejs ?

    Może być w lekko spolszczonej, z polskimi końcówkami, odmianą itp. Tak
    jak to ma i miało miejsce w przypadku innych słów zapożyczanych z innych
    języków. Im bardziej słownictwo stosowane w określonej dziedzinie jest
    zbliżone do powszechnie stosowanego za granicą, tym łatwiej specjalistom
    będzie podążać za światowymi standardami.

  • 48. Data: 2010-08-26 06:32:18
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Hm, google mowi ze kupujemy regipowe a nie reegipsowe.
    > Tych drugich to jakies nedze resztki sa.
    > Skad nazwa regips to nie wiem.

    A bo ja tak przez dwa "e" napisałem żeby czytając "zasymulować" sposób
    wymawiania tego słowa przez ziomali z dialektem.

    Marek