eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSpalony silnik AC ze szczotkami -- z pralkiRe: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!feeder1.feed.usenet.farm!feed.usenet.farm!aioe.org!ycDQmC
    eAcWqxJJhHxgqXKw.user.46.165.242.91.POSTED!not-for-mail
    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Date: Fri, 23 Dec 2022 17:30:48 +0100
    Organization: N 53°06'48", E 23°08'38"; Pueruania 1992
    Message-ID: <to4l3o$hel$1@gioia.aioe.org>
    References: <tnv993$1mji$1@gioia.aioe.org> <tnvff3$11ck$1@gioia.aioe.org>
    <to0l4k$1mu6$1@gioia.aioe.org>
    <q...@4...net>
    <to2al3$1u3c$1@gioia.aioe.org>
    <a2xzedoy596a.18vnb3dgyvwl5$.dlg@40tude.net>
    <to42g8$1jqm$2@gioia.aioe.org>
    <6ylcce1zi68i.1if1k2t2baztn$.dlg@40tude.net>
    Reply-To: e...@g...com
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="17877";
    posting-host="ycDQmCeAcWqxJJhHxgqXKw.user.gioia.aioe.org";
    mail-complaints-to="a...@a...org";
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.6.1
    Content-Language: pl
    X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:776479
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 23 gru 2022 o 13:07, J.F pisze:

    >> Mogą, ale nie muszą? Mam wentylator z indukcyjnym
    >> silnikiem i 3 różne obroty.

    > W malych silnikach mozna.
    > Niezbyt dobrze to dziala - tzn w wentylatorze dobrze.

    Od 10 lat pytam Ciebie i innych -- jak (bez falownika) sterować
    silnikiem AC? Do tej pory każdy mój rozmówca uważa takie
    sterowanie za łatwe, lecz nie podaje konkretów...

    W necie zwykle czytam coś na kształt:
    - Długo by pisać...

    Wiem, że to trudne!!! Choćby tramwaje czy elektryczne
    pociągi -- były kiedyś zasilane DC, gdyż AC były
    trudne w okiełznaniu... Łączono silniki szeregowo
    lub równolegle -- lub, tzn. zarazem tak i siak,
    czyli część tak, część siak a kombinacje dawały
    stosowne moce i szyb_kości...

    -=-

    Niektórzy twierdzą, że można tak sterować, jak mocą LEDek,
    tj. obcinać znienacka to i owo z pokrzywki, sinusoidą zwanej...

    Inni -- że są różne silniki AC, więc i różne metody sterowania,
    ale najlepiej zamieniać DC na trójfazowy AC falownikiem i sterować
    częstotliwością...

    Aby było jasne -- NIE ZNAM SIĘ NA TYM i jedynie pytam!
    Proszę zatem, by nikt nie uczył się bezkrytycznie z tego, co piszę.

    >>> Ale w pralkach jakos zrezygnowano z silnikow indukcyjnych sieciowych,
    >> A były takie?

    > W Polarach byly.

    > Dwukierunkowe, dwubiegowe - ale predkosc wirowania jedna.

    Jak zmieniano zwrot obrotów?
    (nie kierunek, ;) lecz zwrot -- zgodny z ruchem Słońca vs przeciwny)

    >>> wiec jak wróciły, to z falownikiem ..
    >> Bo teraz łatwiej o wszelką elektronikę?

    > Potaniala, ale byc moze klient juz regulacji
    > obrotow wymaga, i bez falownika trudno.

    O!!! Wreszcie coś!!! Dlaczego trudno?
    Bo o rpm w AC decyduje częstotliwość napięcia?
    Bo nie można ot tak sobie zmniejszyć napięcia?
    Jest tam komutator z masą obrotnych blaszek...


    Wiertarki za 5 dych mają zmienną szybkość...
    Falowników zazwyczaj ;) nie mają...
    Pralki ze szczotkowymi/komutatorowymi -- także...

    >> Trójwymiarowa precyzja plus sam materiał -- tej samej właściwej masy...

    > Zasadniczo lopatki powinny byc takie same, bo by wibrowało :-)

    Owszem. Kształt i masa -- bo różny [fiołkny?] kształt
    różnie stawia opór powietrzu... Dlatego podziwiam...

    >>>>>> Pierwszy taki zobaczyłem, mając mniej niż pięć
    >>>>>> lat -- potrafił pracować dziesiątki lat... Silniki w dyskach
    >>>>>> też nie psują się zbyt chętnie...

    >>>>> Troche inne parametry silnika.

    >>>> Inna moc czy rpm?

    >>> moc.

    >>> rpm tez inne - wieksze.

    >> W dysku masz: 5400 rpm, 7200 rpm, 10 krpm -- w pralce ile?
    >> W mojej starej Candy ponoć taki:
    >> - 15700 rpm
    >> - 470 W
    >> - 2.2 A

    >> Co z tego, że bęben ma tylko 1200 rpm, skoro jest pasek
    >> i przełożenie -- malutkie qłeczko na silniku i ogromne
    >> na bębnie do niebębnienia...

    > I az 10:1?

    Nie mierzyłem -- na oko więcej niż 10.
    15700/1200=13,0833333333333

    > To moze i 15k rpm potrzebne, ale tylko chwilami.
    > Dysk caly czas.

    >> Więc pozostaje moc i sterowanie.

    > Mialem raczej moc do spalenia silnika potrzebną na mysli.

    Do spalenia to nie moc, lecz chłodzenie i moc zostawiana
    wewnątrz silnika. (można zostawić energię, nie moc?
    zostawić energię -- zostawiAć moc? później mONdrzy
    uznają ekwiwalentność mocy i energii?...)

    >> Indukcyjne nie dają mocy czy trudno im zmieniać pręd_kość?

    > Trudno im zmieniac predkosc. A jak pracują z duzym poslizgiem,
    > to i moc mała.

    Skąd ten poślizg? Z nieprzewidywalnego obciążenia?

    -=-

    Improwizujesz czy wiesz -- bo buduję sobie obrazek tych silników
    na podstawie Twych wyznań ;) a nie chciałbym łykać prawd świata
    alternatywnego... [słyszałem, że alternatywy (czy alternatory?)
    to coś zupełnie innego niż silniki, choć na oko podobnego...]

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/.s

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: