    From: mt <t...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sony to zło (EVIL) :-)
    Date: Wed, 19 May 2010 03:16:48 +0200

    dominik pisze:
    > Ale widzisz, ciągle nie rozumiem tego niejasnego przejścia z jednego
    > systemu w drugi.
    >
    > Powiedz jak to wygląda dla Ciebie: masz bagnet A i wyprzedajesz tylko body
    > wymieniając je na takie z bagnetem E? To jakie szkła Ci zostają? Jakieś
    > warte podpięcia?

    Nie nie, ja piszę z punktu widzenia osoby, która siedzi w innym
    systemie, nie związanym jakkolwiek z żadnym z obecnych na rynku evili i
    poważnie zastanawia się nad sprzedażą tegoż i wejście w któryś z
    evilowych systemów. Kilka gratów się uzbierało ale z kolei nie aż tak
    dużo czy tak wartościowych, żeby nie sprzedać tego bez żalu. Więc w
    takiej sytuacji wchodzę w nowy dla mnie system. Nie ukrywam, że w tym
    momencie dla mnie m4/3 jest najlepszym kandydatem, a że szklarniowo jest
    to póki co najbardziej rozbudowany system to wciąż jednak ma jeszcze
    braki, które przejściówka dająca pełną kompatybilność ze szkłami
    e-systemu i korpusami m4/3 by Olympus skutecznie łata. I w takiej
    sytuacji owa kompatybilność potrafi być niebagatelną zaletą. Podobnie
    zresztą sytuacja może mieć miejsce dla osób, które przesiadają się z
    kompakta i szkła oferowane w którymś z "micro" systemów w większości mu
    wystarczają, ale jest jedno czy dwa szkiełka z lustrzankowego systemu,
    które od czasu do czasu chcieliby użyć. Naprawdę uważasz, że tak
    przejściówka nie ułatwiłaby tego?

    > Myślę o evilku tylko w jednej kategorii - aparat w kieszeń by nie brać
    > lustra. Dla mnie więc jak potrzeba opcji to biorę lustro. Jak nie
    > zamierzam robić zdjęć to takiego evilka, bo jeśli coś ciekawego zobaczę to
    > warto będzie wyjąć i uwiecznić. Kilka razy przez rozmiar lustra nie miałem
    > aparatu i straciłem świetne ujęcie.

    No ale właśnie o to mi chodzi :) Tylko co w przypadku gdy ktoś nie ma
    lustra, miał w innym systemie bądź po prostu nie chce mieć lustra bo ten
    evil załatwia mu powiedzmy 90 % jego potrzeb fotograficznych (a
    załatwiałby 100 % gdyby była odpowiednia szklarnia) i w tych 10 %
    chciałby skorzystać z jakiegoś szkła którego obecnie nie ma, ale jest
    możliwość podpięcia przez przejściówkę szkła od lustra, to co jest
    lepsze, "męczyć" się przez 90 % zdjęć z lustrem po to by przez pozostałe
    10 % podpiąć sobie to jedno czy 2 szkła, czy też mieć przez większość
    czasu komfort z korzystania z evila a w tych kilku nietypowych
    sytuacjach podpiąć szkło przez przejściówkę?

    > I wtedy biorę sobie lustro z tym obiektywem.
    > Oczywiście wiem, że napiszesz mi że jeszcze takiego nie ma do m4/3 i
    > trzeba by kupić drugi system (jak ktoś nie ma). To jest złe owszem, ale
    > powiedz ile czasu minie zanim producent wypuści jakieś makro? Pewnie i tak
    > zaraz będzie. Przy starcie nigdy się przelewa.

    Ciężko powiedzieć ile czasu minie, wg zapowiedzi w m4/3 ma to być wiosna
    2011, ale to tylko zapowiedź, więc różnie może być. W przypadku Sony czy
    Samsunga nie mam pojęcia jaki jest plan wypuszczania nowych szkieł. Jak
    masz jakieś linki to chętnie poczytam

    > Inaczej do tego podchodzę - w każdym systemie na start czegoś
    brakuje. Jak
    > system się rozwija to powoli braki są uzupełniane. Możesz oczywiście
    > zawsze znaleźć, że nie ma softa, stf, t&s czy jeszcze czegoś, ale to już
    > powoli ułamki procentów.
    > Mi by brakowało na codzień portretówki, jakiejś małej i jasnej 50mm. Ale
    > to by nie było powodem by kupić specjalnie, nawet na przeczekanie.

    Widzisz, dla Ciebie by nie było, dla kogoś innego może być, wszystko
    zależy od punktu widzenia i potrzeb :)

    > I ta opcja będzie obecna u tych, którzy już to lustro mają. Wiem że to
    > mniejszość, ale jednak.

    Tylko odpowiedz sobie szczerze, jak byłbyś w takiej sytuacji to naprawdę
    zostawiłbyś sobie drugi system dla jednego szkła czy jednak byś sprzedał
    lustro a zostawiłbyś tylko szkło z przejściówką, zakładając oczywiście
    pełną kompatybilność? (pomijam specyficzne zastosowania jak chociażby
    sport gdzie przeważnie potrzebne jest np. długie jasne tele i szybki af,
    bo w takich sytuacjach to faktycznie ma sens).

    > Jeśli absolutnie musisz mieć od razu kilka zakresów to paradoksalnie to
    > najlepsza opcja. Nie możesz się łudzić, że evil na start będzie z
    > wszystkim kompatybilny i miał tysiąc szkiełek do wyboru.

    Ale jak pisałem wyżej, w przypadku korpusów Olympusa m/43 i szkieł
    e-systemu tak właśnie jest. Przez przejściówkę działają wszystkie
    funkcje, co w przypadku gdybym w niedługim czasie zdecydował się na
    migrację do tego systemu to byłoby to poważnym argumentem przemawiającym
    na korzyść. Żeby nie było, nie twierdzę, że od razu trzeba sie
    obkupowywać w szkła od lustra, ale uważam iż lepiej mieć taką możliwość
    niż jej nie mieć.

    > Póki co współpraca z przejściówkami jest ciekawostką i jak już chcesz się bawić w
    > takie to czemu nie kupić m39 i jakieś tanie szkiełka. M42 robi u amatorów
    > furorę, tu zacznie m39.

    I pewnie jeszcze kilka "martwych" obecnie bagnetów. To jest właśnie miły
    bonus wynikający z małej odległości rejestrowej wszystkich evili :)

    > Tak jak pisałem - zależy od osoby. Dla mnie wychodzi drugi, bo wszelkie
    > opcje mam, a evilek byłby uzupełnieniem tylko. Jak pewnie zauważyłeś
    > widziałbym go z 16mm + jasne 50mm którego jeszcze nie ma, ale pewnie się
    > pojawi.
    > Za to jak pisałem - jeśli ktoś potrzebuje więcej opcji w małym, a
    > jednocześnie nie ma lustra już, to jak nie chce czekać to niech kupi to
    > lustro. Czasem nie można mieć wszystkiego.

    No dokładnie, zależy od osoby i jej potrzeb, tyle tylko, że obraziłbyś
    się gdyby przejściówka do NEXa na bagnet A umożliwiała np. korzystanie z af?

    > Ależ IMHO póki co to jest dla docelowej grupy odbiorców, a i Ci którym
    > braknie rozumieją, że to dopiero była premiera i braki się będą zapełniać.

    > A dla mnie to ciekawostka bez jakiegokolwiek znaczenia.

    J.w. zależy co komu potrzebne :)

    > Niestety ostatnie oficjalne (ale dość odległe) informacje mówiły o tym, że
    > fuji nie ma w planach większych sensorów, DSLR itp. Szkoda, chociaż EXR
    > też nie zabłysnął. Miało być super, a wyszło tak sobie niestety. Choć sam
    > DR był najlepszy w kategorii to w zamian cała reszta w tyle.

    Mi by wystarczyła matryca z S5pro.

    > Gdyby świat był taki idealny to do m4/3 dołączyłby sony, pentax, nikon i
    > canon. Za to jak widać mają swoje rozłączne plany. Im na rękę jest
    > rozdrobnienie. I to też jest fajne, bo mamy różnorodny wybór. Jak widzisz
    > nie jestem zwolennikiem uniwersalności za wszelką cenę, bo ona też ma
    > swoje wady, ale to wysoce zależy od kontekstu.

    Ależ ja nigdzie nie twierdzę że m4/3 to jakiś ideał, jak wszędzie jest
    sporo braków, za to na dzień dzisiejszy w stosunku do moich potrzeb
    oferują najwięcej. A Fuji chcąc wejść w jakiś evilowy system
    jednocześnie nie chcąc się bawić w budowanie szklarni, wielkiego wyboru
    by nie miał, gdyż pozostałe systemy nie są chyba otwarte.

    --
    pozdrawiam
    marcin