    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sony A350 / Samsung GX20
    Date: Thu, 25 Jun 2009 07:50:51 +0200

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał

    > Mówisz tylko o aparatach, ale pomijasz ile tych manuali i od kiedy było w
    > różnych systemach.

    Dokłądnych danych statystycznych chyba nikt nie ma. Manualnych Nikkorów
    naprodukowano bardzo dużo - ten system był przez wiele lat popularny.
    Podobnie z Canonami - oferta obiektywów Canon FD jest całkiem duża.
    Pentax/Samsung - manualnych obiektywów jest na pęczki - bagnet K był kiedyś
    wspierany nie tylko przez Pentaxa ale i mnóstwo niezależnyuch producentów
    (produkowali oni nie tylko obiektywy, ale i włąsne korpusy z tym bagnetem.
    Najmniej wiem o ofercie manualnych obiektywów Minolty - ale przypuszczam, ze
    też jakiś rynek wtórny na nie istnieje.

    > Wspominasz tylko o fizycznym podłączeniu, a nie
    > dostępności przejściówek i podobnych. Najwięcej manuali to i tak m42 chyba
    > - przynajmniej na naszym rynku. Tu nie ma problemów, chociaż np niektóre
    > sony nie pozwalają stabilizować takich szkieł.
    >[...]

    Swiadomie ograniczyłem się tylko do obiektywów podłączanych bezpośrednio -
    bez przejściówek. Z M42 również Pentax/Samsung wypadają dobrze (pzrejścióka
    wprawdzie dosć upierdliwie się zdjemuje z korpusu, ale jest ostrzenie na
    nieskończoność, działa pomiar światła (tych funkcji nie ma w przypadku
    Nikona), jest potwierdzenie ustawienia ostrości i stabilizacja działa z
    każdym obiektywem M42 (w Canonie i Nikonie - brak stabilizacji w korpusie, w
    Sony - kiedyś nie działała - nie wiem, jak w nowych modelach, wydaje mi sie,
    że działa w Olympusie).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)