  • 11. Data: 2014-11-17 14:44:06
    Temat: Re: Solarne drogi - kit czy lhit?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 17 Nov 2014 14:18:56 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > Ja to chciałem tylko zauważyć, że używanie przymiotnika ,,solarny"
    > przystoi tępakom sprzedającym na Allegro, a nie ludziom z branży.

    Chciałem aby post trafił do wszystkich, nie tylko do ludzi z branży.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2014-11-17 14:51:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-17 10:53, J.F. pisze:

    > Mamy w kraju cos 18 tys km drog krajowych, przy powiedzmy 8m szerokosci
    > ... no, mogloby byc 14GW w szczycie.
    > A jeszcze sa drogi wojewodzkie, powiatowe i gminne.
    >
    > Ale czy nie lepiej na dachach ? Albo np wiaty nad parkingami zrobic :-)

    Mamy też całe mnóstwo nieużytków, a pewnie będzie ich jeszcze więcej, bo
    nowoczesne rolnictwo opiera się raczej na modelu intensywnym niż
    ekstensywnym.
    Pomijając wszelkie obliczenia dowodzące ekonomicznej bezsensowności tego
    pomysłu, nie wiem po co upierać się na instalowaniu elektrowni
    słonecznych w nawierzchni dróg, gdzie dodatkowo będą narażone na
    uszkodzenie i szybkie zabrudzenie. Mało mamy wolnej powierzchni, po
    której nie jeżdżą żadne ciężarówki? ;)

    Przy obecnych cenach ogniw fotowoltaicznych i tak nie wytapetujemy nimi
    dróg w dającej się przewidzieć przyszłości. Opracowywanie odpowiednich
    materiałów na okoliczność pojawienia się takiej możliwości w przyszłości
    IMHO nie ma sensu. Już lepiej przeznaczyć te pieniądze na budowę
    tradycyjnych elektrowni słonecznych w spokojniejszych miejscach.

    Jeśli za kilkadziesiąt lat takie możliwości techniczne się pojawią, to
    pewnie odpowiednie materiały zostaną opracowane przy okazji realizacji
    innego przedsięwzięcia.

    > Ale ma byc bezpiecznie a nie bajerancko :-)
    > Do tego wystarcza elementy odblaskowe.

    Nie mówiąc już o tym, że przy pełnym słońcu takie diodowe podświetlenie
    nie byłoby prawie wcale widoczne z odległości kilkudziesięciu metrów...

  • 13. Data: 2014-11-17 18:08:33
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:
    > Teraz modne latarnie hybrydowe. Panel sloneczny, wiatraczek, akumulator.
    > Koszt ponoc porownywalny z tradycyjna instalacja ... o ile Unia doplaci
    > 75% :-)

    Czasem bez dopłaty Unii też opłacalne - jak alternatywą jest ciągnięcie
    linii przez pięć kilometrów...

    --
    darek

  • 14. Data: 2014-11-17 18:14:22
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Atlantis pisze:

    > Mamy też całe mnóstwo nieużytków, a pewnie będzie ich jeszcze więcej, bo
    > nowoczesne rolnictwo opiera się raczej na modelu intensywnym niż
    > ekstensywnym.

    Pokrycie nieużytków ogniwami fotowoltaicznymi czyni z nich grunty
    martwe. Żeby ci wiatr burz piaskowych nie powodował - musisz
    wybetonować/zaasfaltować (to kosztuje i zużywa energię na wytworzenie
    materiałów - dużo, bardzo dużo energii). Jak zabetonujesz/zaasfaltujesz
    - musisz gdzieś podziać wodę która tam wsiąka. Resztę terenu zużyjesz na
    wykopanie (dużo, dużo energii) rowów odprowadzających wodę bezpośrednio
    do morza. W efekcie stracisz ogromny potencjał przerabiający dwutlenek
    węgla na biomasę - zaiste ekologiczne posunięcie! A jeszcze warto by coś
    zostawić dla ludzi. Auć! Zapomniałem że dla ekooszołomów ludzie są
    zbędnym i szkodliwym składnikiem ekosystemu!

    --
    Darek

  • 15. Data: 2014-11-17 19:30:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości
    Atlantis pisze:

    >Pokrycie nieużytków ogniwami fotowoltaicznymi czyni z nich grunty
    >martwe.

    Niekoniecznie. ogniwa ustawione na stelazach pod dobrym katem i cos
    tam moze sie w tle rozwijac.
    Zreszta u nas czesto zachmurzenie i oswietlenie z kazdej strony.

> [...]
    >wsiąka. Resztę terenu zużyjesz na wykopanie (dużo, dużo energii)
    >rowów odprowadzających wodę bezpośrednio do morza.

    Do najblizszej rzeki. Albo do najblizszego miasta jako wode pitna.

    >W efekcie stracisz ogromny potencjał przerabiający dwutlenek węgla na
    >biomasę - zaiste ekologiczne posunięcie!

    No nie calkiem - biomasa sumarycznie nic nie przerabia.
    Chyba ze sie kombajn wypusci i do pieca dowiezie.

    Albo ... utopi w zbiorniku z woda i poczeka milion lat :-)

    J.

  • 16. Data: 2014-11-18 00:11:00
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:

    > Niekoniecznie. ogniwa ustawione na stelazach pod dobrym katem i cos tam
    > moze sie w tle rozwijac.
    > Zreszta u nas czesto zachmurzenie i oswietlenie z kazdej strony.

    Popatrz sobie jak się rozwija pod dowolnym mostem.

    --
    Darek

  • 17. Data: 2014-11-18 09:53:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Podobne dyrdymały są robione jako płyty chodnikowe
    czy też podłoże na boiska, tyle że nie fotowoltaika
    a piezoelektryka.

    Filmik o bieganiu i filmik o boisku:
    http://vimeo.com/65210576
    https://www.youtube.com/watch?v=hmgV23If78o

    Wszystko to piękne jest, tylko m2 takiego czegoś
    kosztuje ponad 700 dolców, liczyłem kiedyś na
    palcach i wyszło mi że zwróciłoby się po jakiś
    70 latach. Jeżeli trochę zbyt pesymistycznie
    liczyłem to i tak rewelacja toto nie jest :>

    L.

  • 18. Data: 2014-11-18 09:59:14
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    A gwarancja na ile lat?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

    ---
    Avast.

  • 19. Data: 2014-11-18 12:51:37
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Spodziewałem się takich odpowiedzi, bo w dużym stopniu
    potwierdzają one moje doświadczenia, jako użytkownika
    prostej chińskiej lampy "solarnej" z allegro.

    Zarówno cena (jakiejś 10 razy większa od ceny zwykłej lampy
    o podobnej mocy), jak i możliwości (po pochmurnym, krótkim
    dniu prądu dla lampy 400 lm starczyłoby max na 3-4 godziny
    ciągłej pracy) powodują, że takie rozwiązania nadają się tylko
    w określonych sytuacjach. Np. u mnie: kłopotliwe ciągnięcie
    kabla, ciemne przejście za domem, gdzie chodzi się sporadycznie,
    więc można aktywować światło czujnikiem ruchu.

    Najbardziej mnie zaskoczyło, że to chińskie cudo od razu się nie
    zepsuło :) działa już ponad 4 lata, bateria stoi "na dworze",
    panela nie czyszczę - ale też nikt po nim nie łazi :)

  • 20. Data: 2014-11-18 22:34:50
    Od: A <a...@g...pl>

    J.F. wrote:

    > Pomysl na pierwszy rzut oka wydaje sie ciekawy, ale na drugi ...
    > potrzebna przyczepnosc, zabrudzenie, odpornosc na 60t - tak mi sie
    > wydaje, ze obecnie to glupi pomysl.
    > Moze kiedys, jak odkryjemy asfaltowe ogniwa ogniwa ...

    Pewnie taniej było by zadaszyć drogi i dać na górze ogniwa ;-)

    --
    A.