  • 51. Data: 2011-07-14 06:38:59
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mariusz Kruk"

    Tak BTW, http://prawo.vagla.pl/files/mgr_m_podolski.pdf
    Rozdział 1.4 i dalej.

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 52. Data: 2011-07-14 07:39:27
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-13, Zbigniew Malec <a...@i...invalid> wrote:

    > Zanim kupisz, czytasz opinie w internecie i już wiesz, że danego programu
    > nie kupisz.

    Przepraszam bardzo, ale jakie opinie w jakim internecie? Startupu, na
    który już ktoś się tu powołał? Toż producent dopiero wchodzi na rynek
    i jeszcze nie ma żadnych opinii.

    > W przypadku gier komputerowych sprawdza się doskonale. No i są
    > jeszcze dema i wersje czasowe. Są też wersje darmowe, ale upośledzone w
    > stosunku do wersji płatnej, które jednak pozwalaja dość dobrze się
    > zorientować, jak taki program wygląda od strony użytkowej. Możliwości jest
    > mnóstwo.

    Wszystko dobrowolne; nie aż tak wielu producentów tego używa jako środka
    sprzedaży. Wersje okrojone mogą nie pozwolić ci przetestować możliwości,
    których akurat potrzebujesz, bo akurat o nie są okrojone. Trochę słabo,
    nieprawdaż?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 53. Data: 2011-07-14 07:52:38
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-13, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:

    > Żeby nękać, trzeba mieć patent. Żeby mieć patent, ktoś musi wynaleźć
    > patentowalny wynalazek. To wynajdowanie to właśnie rozwój.

    Ktoś bodajże w Australii opatentował koło. Tak, ten patent służy
    rozwojowi, bo gościu wynalazł przedmiot patentu.

    Kilka przykładowych patentów służących rozwojowi:
    * Method and system for mapping between logical data and physical data
    http://42.pl/u/2D3z
    * Method and system for stacking toolbars in a computer display
    http://42.pl/u/2D3A
    * System and method for controlling access to data entities in
    a computer network
    http://42.pl/u/2D3B

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 54. Data: 2011-07-14 12:02:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-14 01:29, Andrzej Jarzabek wrote:
    > - Chciałbym napisać program, który wyświetla niebieski ekran.
    > - To pisz pan.
    > - Ale chciałbym go też sprzedawać za 50 tys. dolarów jako program
    > wyliczający wartość koszyków instrumentów finansowych 24 godziny na dobę...

    To pytaj pan czy kupią, jak kupią to pisz. Jaki widzisz problem? Idziesz
    do firmy z ofertą a firma kupuje lub nie. Jęsli w ofercie jest support
    to może sprzedasz tego więcej. Jesli w ofercie nie ma supportu to
    będziesz miał tańszy produkt i może jakieś biro maklerskie
    malinowski&córki się skusi.

    > A która blondynka zapłaci choćby 100PLN żeby móc używać nk.pl?

    Wiele zapłaci w postaci durnych smsów, płatności kartą, wysylania
    prezentów, eurogabek i innych dupereli. Bedą to faktyczne pieniądze.
    Mają gwarancje?

    > W świecie iRzeczy nabywców iRzeczy interesuje jakość iRrzeczy i to, że
    > jak iRzeczy przestaną chodzić, to będzie je można zwrócić do punktu
    > sprzedaży i tam je naprawią albo wymienią.

    iRzeczy składaja się z hardware (na które mamy stosowane przepisy) i
    software (na ktore nie mamy). Popsuje Ci się bateria - zwracasz. Popsuje
    Ci się jakis soft do słuchania hip-hopu w tramwaju - to mowisz ziomalom
    żeby nie kupowali. I już.

    > Jak mi się telewizor zepsuje, to też
    > mam się interesować, czy to wina kondensatora, opornika czy EPROMu?

    Bywa że to wina nie włożonej wtyczki do gniazdka. Czy w takiej sytuacji
    gwarant ma odpowiadać i mają mu zawracać dupę? Przecież soft jest
    niesłychanie skompilowany. Ktoś będzie musiał się zainteresować czy to
    wina tego czy tamtego, czy reklamacja jest zasadnia, napisać tonę
    papieru, dzwonić czyli generować koszty bo klient odpalił software
    zapominając włożyc klucz sprzętowy do usb.

    > Nieprawda. Ja otóż miewam często do czynienia z różnymi Kowalskimi,
    > którym jak najbardziej przeszkadza, jak coś nie działa albo źle działa.
    > _Zwłaszcza_ jeśli za to coś zapłacili pieniądze.

    To niech oddadzą Windowsa, Linuxa, Maca i zostana z samym hardware.
    Wolno przecież? Bo te produkty mają pierdyliard bugów, niektóre żyją
    sobie od kilku lat. Zwlaszcza że zapłacili za to pieniądze.

    > Żeby nękać, trzeba mieć patent. Żeby mieć patent, ktoś musi wynaleźć
    > patentowalny wynalazek. To wynajdowanie to właśnie rozwój.

    Zapomniałeś: żeby mieć patent trzeba mieć pieniądze.

    Zapomnialeś #2: każde rozbudowane oprogamowanie narusza kilkadziesiąt
    patentów. O wielu nawet nie słyszałeś. Ale nie martw się, trole obserwują.

  • 55. Data: 2011-07-14 12:05:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-14 02:10, Andrzej Jarzabek wrote:
    > Zwłaszcza, jak się dowiedziało, że Windows się wiesza i zdecydowało się
    > kupić analogiczny produkt konkurencji. Oh, wait...

    Zwlasza że *inne* analogiczne produkty konurencji są bez błedne ... Oh,
    wait ...

  • 56. Data: 2011-07-14 12:29:58
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 13:42, Mariusz Kruk pisze:
    [...]
    > Nie, nie mylę. Skoro nie ma jak egzekwować, tym bardziej nie ma
    > regulacji rynku. Chcesz - kupujesz, nie chcesz - nie kupujesz.

    Mylisz regulowanie zachowań rynku, z regulacjami niezbędnymi, żeby
    rynek powstał. Czyli zagwarantowanie jakichś praw własności
    i dotrzymywania umów. Owszem - te elementy też można "sprywatyzować",
    ale wtedy jest czysta dżungla, bo najbardziej poszukiwanym towarem
    jest broń i amunicja (służąca do egzekwowania prawa własności
    i gwarancji umów). Zupełnie jak w Somalii...

    > Ba, względnie nieregulowany rynek, mieliśmy w zakresie oprogramowania
    > przed 1994 rokiem.

    Trudno mówić o rynku, gdy nie określamy własności. Albo opieramy ją
    na dowolnym użyciu siły.

    > LOL. I ty śmiesz mówić o regulowaniu rynku. Kupiłem cosia. Tym cosiem
    > jest soft w jakiejś postaci. Dopiero regulacja rynku w postaci prawa
    > autorskiego daje producentowi monopol na wiele rzeczy, w tym decydowanie
    > o tym, co mi wolno z tym cosiem zrobić (w stopniu, który w obecnym
    > stanie prawnym jest absurdalny).

    Tu akurat po części się zgadzam. Nie ma np. w obecnym prawie możliwości
    zrzeczenia się niektórych aspektów własności (prawa osobiste). To jest
    absurdalna regulacja. Podobnie większość patentów związanych z metodą,
    a nie planem fizycznego urządzenia.

    Ale jakiś element ograniczonego monopolu może pozostać dla wytworów
    niematerialnych. Za jego pomocą jest nieco łatwiej organizować rynek.
    Choć jeszcze raz - obecnie jest to po prostu przeregulowane.

    > Ta regulacja jakoś ci nie przeszkadza. Dopiero regulacja działająca na
    > rzecz konsumenta staje się nie do przełknięcia.

    Część z tych regulacji mi przeszkadza. Np. miałem kilka lat temu pomysł
    na prosty program, który dopasowałby kolory palety systemowej do
    podłożonej tapety. Niestety - na rodzinę metod doboru kolorów, które
    średnio kumaty programista sam wymyśli jest patent. No i nie ma na rynku
    jednego programiku. I nie będzie przez długie lata, bo nadmierna
    regulacja pozwoliła na zamknięcie rynku - zwiększyła próg wejścia (nie
    stać mnie na prawo do tego patentu, a ewentualne groszowe zyski na pewno
    mi nie pokryją opłaty).

    [...]
    > Możliwe. Co wcale nie musi znaczyć, że całościowo dla społeczeństwa
    > będzie to gorszą sytuacją.
    > Przykład ekstremalny - brak regulacji na rynku broni skutkowałby
    > prawdopodobnie znacząco większą konkurencją i niższymi cenami broni niż
    > obecnie. Tylko czy chciałbyś żyć w takich warunkach?

    W sytuacji docelowej nie musiałoby być aż tak źle. Długofalowo
    prawdopodobnie zadziałała by strategia odstraszania - lepiej nie
    zaczepiać gościa i nie grozić mu bronią, bo on też pewnie ma broń.

    Za to np. w kwestii narkotyków już coś takiego się zaczyna na świecie
    mówić. A przykład regulacji rynku alkoholu już był.

    Zauważ, że te skrajne przykłady dotyczą towarów, których aktywne użycie
    głównie szkodzi użytkownikom lub otoczeniu. Oprogramowanie w swojej
    masie takie nie jest.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 57. Data: 2011-07-14 12:38:09
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 14:06, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Po pierwsze, wydaje mi się, że nie masz racji. Wskaż podstawę prawną.

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

    Art. 23. 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego
    i architektoniczno-urbanistycznego.
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostających w
    związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub
    stosunku towarzyskiego.

    Art. 77. Do programów komputerowych nie stosuje się przepisów art. 16
    pkt 3-5, art. 20, 23, 27, 28, 30, 49 ust. 2 oraz art. 56, 60 i 62

    > Po drugie, dozwolny użytek nie ma nic wspólnego z tym, czy egzemplarz
    > utworu jest obiektem fizycznym, czy nie: np. w przypadku muzyki takie
    > same prawa dotycza płyt CD, co plików MP3. To samo dotyczy tekstów
    > drukowanych na papierze i tekstów w postaci plików i tak dalej.
    > Szczególne przepisy dla obiektów fizycznych są tylko dla oryginalnych
    > dzieł, rękopisów i takich tam.
    >
    > Z kolei oprogramowanie jest częściowo wyłaczone spod dozwolonego
    > użytku bez względu na to, czy jest na płycie CD, czy nie. Po prostu
    > specjalny przepis, nb. akurat to specyfika polskiego prawa.

    Hmmm... Właśnie potwierdzasz to, na dowód czego w poprzednim akapicie
    chciałeś podstawy prawnej. Nie rozumiem, co miałeś na myśli w obu
    przypadkach...

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 58. Data: 2011-07-14 12:43:56
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 18:41, Andrzej Jarzabek pisze:

    > W innych branżach startupy też jakoś działają.

    ROTFL! Pokaż mi działający startup pralek czy samochodów. Budowanie
    tego w garażu przecież nie jest takie skomplikowane technologicznie.

    [...]
    > Ochrona patentowa też służy rozwojowi.

    Ochrona - tak. Przeregulowanie tej ochrony - przestaje. Patenty już
    są przeregulowane (głównie dzięki absurdalnej praktyce), prawa autorskie
    szybko gonią.

    Gdzieś czytałem, że obecnie ochrona miałaby sens prorozwojowy, gdyby
    była ograniczona do kilku lat.

    > E tam.

    Już obok opisałem swój przypadek.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 59. Data: 2011-07-14 12:48:38
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 21:46, j...@f...adres.to pisze:

    > A co z oprogramowaniem dla sfery budżetowej?
    > Też lepiej, żeby prawo nie chroniło przed kretyńskim wydawaniem kasy?

    Lepiej, żeby urzędnik nie miał okazji wydania kasy. To nawet nie wynika
    z jego złej woli czy głupoty. On po prostu jest jeden (lub kilku)
    i organicznie nie ogranie potrzeb milionów ludzi.

    Przykład - drogi. Najefektywniej byłoby budować drogi tam, gdzie są
    potrzebne. Potrzebne są tam, gdzie ludzie byliby skłonni zapłacić za ich
    istnienie i utrzymanie. Czyli najprościej - z myta z konkretnych
    odcinków. Jeśli pobieramy myto z całego systemu dróg do wspólnego wora
    (czymś takim jest podatek drogowy w paliwie, który i tak nie idzie na
    drogi, ale niechby akurat szedł w całości), to tracimy informację o tym,
    którymi drogami ludzie chcą faktycznie jeździć. I budujemy z grubsza na
    chybił-trafił. To niestety jest z założenia kretyńskie.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 60. Data: 2011-07-14 13:03:02
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 23:37, Maciej Sobczak pisze:
    [...]
    > Może to być również schemat kombinowany - albo naprawi w N dni
    > roboczych albo wymienia na inny model albo... zwraca kasę? Zapomniałeś
    > o tej opcji, czy celowo pominąłeś? To bardzo dobra opcja.

    To jest niezłe rozwiązanie. Do momentu, gdy trzeba ocenić, czy błąd
    leży po stronie tego konkretnego programu.

    Przykład realny - sterownik wpinający się w łańcuch obsługi operacji
    plikowych ma ograniczenie na rozmiar stosu do wykorzystania. Ściślej:
    na procedurę obsługi w ramach całego łańcucha jest ograniczony stos.
    Jeśli wepnę swój sterownik razem z innym, który akurat wykorzystuje
    dostępną pamięć "pod korek", to system będzie padał. Z czyjej winy?
    Bez mojego programu działa. Z moim - przestało.

> [...]
    > przekładają niską jakość w koszty producenta. Jak producent non-stop
    > robi shit, to znika na skutek kosztów reklamacji. Jak robi dobre
    > produkty, to nie ma takich kosztów. Dodatkowo dochodzi fakt, że
    > produktowi z gwarancją ufam bardziej i jestem wtedy bardziej skłonny
    > do zakupów. Nie widzę tu żadnej sprzeczności z wolnym rynkiem ani z
    > regułami konkurencji. Co więcej - producenci mogą dodatkowo konkurować
    > warunkami tej gwarancji (np. 1 rok vs. 2 lata vs. 5 lat vs. 10 lat,
    > itd.) i w ten sposób zachęcać do skorzystania z ich oferty. To jest

    Z jednym wyjątkiem. Nie wolno mi konkurować ceną z gwarancją na 0 lat.
    Obowiązkowość gwarancji powoduje wyższy próg wejścia i kłopoty
    z innowacjami.

    Wyobraźmy sobie, że przyjęliśmy bardzo ogólną regulację - każdy produkt
    ma mieć minimum rok gwarancji. Generuje to ogromne ryzyko dla
    producenta zupełnie nowego produktu. Ryzyko to trzeba sfinansować
    z ceny produktu. Szybko dochodzimy do momentu, gdy nie ma klientów
    na towar o tak wysokiej cenie. Nie ma wolności przyjęcia ryzyka przez
    klienta.

    [...]
    > Ciekawostką jest to, że Komisja Europejska ani inne ONZ nie maczało w
    > tym palców. Rynek sam do tego doszedł. Tak, właśnie ten Twój wolny
    > rynek postanowił się ostandaryzować, zwalidować i wycertyfikować. Po
    > to, żeby było taniej, innowacyjnie i konkurencyjnie.
    >
    > Ja nie widzę w tym żadnego problemu.
    >
    > (ale to tak btw, bo związku z gwarancjami nie ma to żadnego)

    A może właśnie ma? Może rynek produktów standardowych w końcu doczeka
    się konkurowania gwarancjami? Sam z siebie - bez regulacji prawnych.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net