  • 31. Data: 2018-05-10 17:47:55
    Temat: Re: Skrzynia automatyczna
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 10 maja 2018 10:31:37 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Bo to jest ameryka - tato zmienial co 3000 mil, dziadek zmienial co 3
    > tys mil, to i ja bede zmienial co 3 tys mil, bo tak dziadek mnie uczyl
    > :-)
    >
    > https://clark.com/cars/oil-change/
    >
    > I nie wiem czy to wynika z kiepskich olejow w czasach dziadka,
    > czy tanich olejow i wysokich zarobkow - co sobie zalowac,
    > czy i wspolczesnie te oleje sa kiepskie, ale tanie :-)
    >
    > J.

    Ja zas slyszalem ze w jakims oplu i cytrynie byly te same silniki montowane. Nie wiem
    czy produkowane fizycznie w jednym miejscu przez jedna firme ale ponoc citroen
    sugerowal wymiany oleju co 10kkm a opel co 25kkm i ponoc w oplach silniki padaly jak
    muchy a w cytrynach nie.

    Taki urban legend ale moze jakas prawda tam jest?

    Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas amerykanskie
    nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk...

  • 32. Data: 2018-05-10 18:28:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 12:48 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > A w samochodzie np nie trzeba. Bo sie wyrabia.
    > Wyrabia sie do 30C i jezdzie do 130km/h autostrada ...

    Jak nie ma chłodnicy to jest wymiennik olej ATF / płyn chłodzący. Bez tego
    w automacie klasycznym byłoby ciężko.

    TG

  • 33. Data: 2018-05-10 21:27:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 May 2018 15:59:47 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale po co, skoro tego sie nie wymienia ? :-)

    A po to by (na potrzeby tej dyskusji) skrzynia wytrzymała 500kkm a
    nie 200kkm. Jest dyskusja, że skrzynie krótko żyją, może właśnie
    dlatego że zakłada się ich krótki żywot z góry i tylko z tego powodu
    nie trzeba go zmieniać. .

    > olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15,
    > 10, 5.
    > Do silnika musi wytrzymac ze 200C w niektorych miejscach, w skrzyni
    > nie musi.
    > Do silnika musi miec wysoka liczbe zasadowa i detergenty, zeby
    > spaliny
    > i wegiel neutralizowac, do skrzyni nie musi.
    > Za to w skrzyni moze miec dodatki, ktorych katalizatory nie lubia.

    No to wracamy do początku. W motocyklach też są katalizatory i mega
    obciążone skrzynie (wymiary w stosunku do sił jakie przenoszą) i
    wystarcza do ich pracy wspólny olej z silnikiem np 5w30, fakt, że
    olej ma dodatki wymagane przez skrzynie. Ale jest jeden, zmiana się
    wszystko za jednym razem. Skrzynie przy 200 konnym silniku przy
    ostryn starcie, gdzie dwójkę wrzuca się dopiero grubo powyżej 100
    km/h przenoszą tony na tylne koło.

    > Olej silnikowy jest czarny po pewnym przebiegu, ten w skrzyni ...

    Zawsze mnie to zachwycało , że Motul 300V u mnie w motocyklu o
    przebiegu ~40kkm był tuż przed zmianą zawsze miodowy (czyscuitkii),
    2-3kkm co sezon/wymiana.

    > To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec
    > dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki,
    > uszczelki.

    Dałem już przykład nowej Afryki w automacie gdzie też ma ten sam olej
    razem z silnikowym. Więc również argument do bani.
    Podsumowując, nie ma żadnych technicznych przeciwskazan, żeby olej i
    w samochodzie tak jak w motocyklach był jeden. Kwestia chęci w
    odpowiedniej konstrukcji silnika.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2018-05-10 21:45:41
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-10 o 08:32, Marek pisze:

    > W motocyklach przy typowych mocach  ich silnikow pow. 74kW, średniej
    > wagi ok 300kg i przy starcie na cały palnik  to są ogromne siły,
    > uwzględniając male wymiary przekładni (w porównaniu do skrzyni w aucie)
    > to właśnie skrzynia motocyklowa w porównaniu do jej wymiarów i
    > uwzgledniajac moce jakie musi przenosić jest bardziej wysilona niż
    > samochodowa.  Uwzględniając temperament  motocyklisty, dla którego
    > prawie kazdy start spod świateł musi być na cały palnik to bez super
    > wytrzymałości tych skrzyń rozpadły by się po jednym sezonie, a tak nie
    > jest.

    Bo w przykładowym ścigaczu na którym zapierdalasz spod świateł na sto
    koni silnika które musi wytrzymać skrzynia masz do ruszenia te trzysta
    kilo.
    W aucie na takie samo sto koni masz do ruszenia tonę a bywa że półtora
    i tutaj dopiero masz olbrzymie obciążenia.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2018-05-10 21:51:19
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-10 o 17:47, s...@g...com pisze:

    > Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas
    amerykanskie nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk...

    To już się zmienia.
    Ale kupując samochód na pół życia wybrał bym samochód w kilkulitrowym
    silnikiem i kręcony tylko do kilku tysięcy a nie z oturbionym litrowym
    gównem kręconym do kilkunastu tysięcy obrotów.

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2018-05-10 23:19:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 May 2018 21:27:22 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > nie 200kkm. Jest dyskusja, że skrzynie krótko żyją, może właśnie
    > dlatego że zakłada się ich krótki żywot z góry i tylko z tego powodu

    Ale po co zmieniac co 10kkm, jesli do tego wystarczy co 100 kkm ?

> [...]
    > wystarcza do ich pracy wspólny olej z silnikiem np 5w30, fakt, że
    > olej ma dodatki wymagane przez skrzynie. Ale jest jeden, zmiana się

    Akurat motocykle trwaloscia nie grzesza ...

    > Dałem już przykład nowej Afryki w automacie gdzie też ma ten sam olej
    > razem z silnikowym. Więc również argument do bani.

    Ale ta Afryka to slynie z zywotnosci ?

    > Podsumowując, nie ma żadnych technicznych przeciwskazan, żeby olej i
    > w samochodzie tak jak w motocyklach był jeden. Kwestia chęci w
    > odpowiedniej konstrukcji silnika.

    I kojarze, ze kiedys tak zrobili.
    Widac bylo wiecej klopotow niz zyskow.

    J.

  • 37. Data: 2018-05-11 20:55:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 May 2018 23:19:02 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Akurat motocykle trwaloscia nie grzesza ...

    Nie wiem jakimi danymi dysponujesz, natomiast ja chętnie się podzielę
    danymi z lat 90-2005. kiedy bardzo w temacie siedziałem (Honda
    głównie). W połowie lat 90 bylo kilka testow (o ile pamiętam robił to
    niemiecki motorrad) polegających na rozebraniu silnika motocykla po
    przebiegu 100kkm. Pamiętam test cbr1000f po takim przebiegu, wynik:
    kompletnie brak śladów zużycia na wrażliwych elementach typu panewki,
    tłoki, brak zastrzeżeń do skrzyni. St1200/1300 robily po 300kkm z
    wymianą świec jedynie. Kilka lat temu słyszałem o gościu, który
    jednym Varadero zrobił 800kkm (!!).
    To kilka przykładów, że da się, można i wspólny olej nie przeszkadza.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2018-05-11 21:20:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 May 2018 21:45:41 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:
> [...]
    > sto
    > koni silnika które musi wytrzymać skrzynia masz do ruszenia te

    Służę uprzejmie danymi pomagającymi wyobrazić sobie jakie to siły
    działają na miniaturowy (w porównaniu z autem) układ przeniesienia
    napędu motocykla aby te "zaledwie" 300kg rozpędzić w 2-3s do ponad
    100km/h. Mianowicie na łańcuchu to są tony. Łańcuch typowy (nie do
    wyścigów) dla mocy powyżej 100km musi mieć wytrzymałość na rozerwanie
    (tzw. tension strength, podaje się w tonach) min. 4.5 tony. Dla
    łańcucha wyścigowego ts już musi być min. 6.35 tony.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2018-05-11 21:46:52
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-05-10 12:48, J.F. wrote:
    > A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju,

    albo 16 litrow jak w 45rfe ;)

  • 40. Data: 2018-05-11 21:52:22
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-05-10 17:47, s...@g...com wrote:
    > Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas
    amerykanskie nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk....

    sporo tego co do nas trafia to powypadkowe szroty

    ale duze i niewysilone amerykanskie silniki zawsze beda mniej
    problematyczne niz uturbione 1.0 - tylko pozostaje kwestia paliwa ktore
    liczac wg sily nabywczej jest u nas pi razy oko 6 razy drozsze wiec w
    naszych realiach moze sie okazac ze liczac z paliwem taniej eksploatowac
    kolejno trzy silniki 1.0 niz jeden 5.7 :)