    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Skrzynia automatyczna
    Date: Thu, 10 May 2018 21:27:22 +0200

    On Thu, 10 May 2018 15:59:47 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale po co, skoro tego sie nie wymienia ? :-)

    A po to by (na potrzeby tej dyskusji) skrzynia wytrzymała 500kkm a
    nie 200kkm. Jest dyskusja, że skrzynie krótko żyją, może właśnie
    dlatego że zakłada się ich krótki żywot z góry i tylko z tego powodu
    nie trzeba go zmieniać. .

    > olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15,
    > 10, 5.
    > Do silnika musi wytrzymac ze 200C w niektorych miejscach, w skrzyni
    > nie musi.
    > Do silnika musi miec wysoka liczbe zasadowa i detergenty, zeby
    > spaliny
    > i wegiel neutralizowac, do skrzyni nie musi.
    > Za to w skrzyni moze miec dodatki, ktorych katalizatory nie lubia.

    No to wracamy do początku. W motocyklach też są katalizatory i mega
    obciążone skrzynie (wymiary w stosunku do sił jakie przenoszą) i
    wystarcza do ich pracy wspólny olej z silnikiem np 5w30, fakt, że
    olej ma dodatki wymagane przez skrzynie. Ale jest jeden, zmiana się
    wszystko za jednym razem. Skrzynie przy 200 konnym silniku przy
    ostryn starcie, gdzie dwójkę wrzuca się dopiero grubo powyżej 100
    km/h przenoszą tony na tylne koło.

    > Olej silnikowy jest czarny po pewnym przebiegu, ten w skrzyni ...

    Zawsze mnie to zachwycało , że Motul 300V u mnie w motocyklu o
    przebiegu ~40kkm był tuż przed zmianą zawsze miodowy (czyscuitkii),
    2-3kkm co sezon/wymiana.

    > To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec
    > dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki,
    > uszczelki.

    Dałem już przykład nowej Afryki w automacie gdzie też ma ten sam olej
    razem z silnikowym. Więc również argument do bani.
    Podsumowując, nie ma żadnych technicznych przeciwskazan, żeby olej i
    w samochodzie tak jak w motocyklach był jeden. Kwestia chęci w
    odpowiedniej konstrukcji silnika.

    --
    Marek