  • 1. Data: 2012-05-08 17:46:50
    Temat: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.
    Od: "T.V." <s...@z...pl>

    Powitać szanowne grono!

    Więc tak, składam kolejny komputer, tym razem w nieco innej konfiguracji,
    inny design, inne wymagania i potrzebuję wycisnąć z niego max za minimum
    pieniędzy. (gier raczej nie bedzie ale jakis HD6670 lub HD6850 moglby sie
    znalesc w konfiguracji)

    Interesuje mnie jedynie zakup:
    1. Zasilacz (jakie firmy teraz trzymaja normy?);
    2. Pł. glowna (tutaj mam największy problem, zastanawiam sie nad RAID 0, a
    dobrze by bylo jak by miala przynajmniej jeden kontroler IDE, bezawaryjna i
    wizjami na przyszlosc);
    3. Processor (2,8 - 3,3GHz);
    4. RAM (min 4GB, preferowane 6GB-8GB);
    5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);
    6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
    opinie);

    Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
    zauwazalna.
    Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
    płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?
    Pytanie3 - CPU koniecznie bez GPU na pokładzie (no chyba że koszt jednakowy
    jak innych procesorow z podobnym taktowaniem a GPU dorzucaja za frajer), po
    co mi płacić za i5 czy i7 z GPU jeśli planuję zakup oddzielnego układu
    graficznego.

    No i teraz Wasze opinie, sugestie i podpowiedzi co do dwoch przedzialow
    cenowych: 1000-1500 i 1500-2000.
    Podzespoly jakie mnie interesuja wypisalem, oczekuje tylko opinii o nich, a
    Waszej rady i sugestji oczekuje raczej w wyborze zasilacza, plyty,
    procesora i grafiki.

    Obydwa komputery beda bez obudowy, schowane gdzies w kacie w salonie i
    pokoju (taki moj nowy projekt do podswietlenia rogow pomieszczen)

    T.V.

  • 2. Data: 2012-05-08 18:06:12
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    Odpisze tam, gdzie moge odpisać.

> [...]
    > dobrze by bylo jak by miala przynajmniej jeden kontroler IDE, bezawaryjna i

    Wszelkie raidy proponowalbym oprzec na systemie operacyjnym nie zas na
    tych tzw. pseudo-raid na plytach. Czasami troche wiekszy problem z
    instalacja, ale w uzytkowaniu znacznie mniej problemu.

    Intel wprowadza obecnie nowe procesory z nowymi gniazdami, gdyby mial
    takowe kupowac poczekalbym z 6 m-cy na do az się ustabilizują. Poza tym
    warto kupic komputer taki ktory sie potrzebuje, a nie taki, ktory kiedys
    tam bedzie sie rozbudowywac.

    > 3. Processor (2,8 - 3,3GHz);

    Jezeli nie bawisz sie w wirtualki wez ktoregos intela z koncowka K, nie
    ma zadnych blokad.

    > 4. RAM (min 4GB, preferowane 6GB-8GB);

    Goodram, kingston i pare innych, to wszystko to marki, ale ja np. jestem
    zadowolony

    > 5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);

    F3 nie jest juz produkowany od dluzszego czasu. Tutaj pytanie co chcesz
    osiagnac. Przy wiekszej pojemnosci pomyslalbym nad hybryda HDD+SSD+
    wsparcie sprzetowe, ale to wymaga bodajze plyty na Z68

    > 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
    > opinie);

    Karta musi byc bardzo dobrze dobrana z zasilaczem, poza tym to mile
    bestie, tak zwalniaja, ze przy pracy biurkowej nawet rakiety biora malo
    pradu.

    > Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
    > zauwazalna.

    Ja bym rozwazyl hybryde HDD+SSD ze wsparciem z plyty glownej. czyli tani
    SSD 32-64GB + rozpasany HDD 1-2TB. Bralbym WD Blue/Black o oczekiwanej
    pojemnosci.

    > Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
    > płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?

    To trudny temat, ja bym obecnie nie kupowal nowej podstawki /za duzo
    nowych ukladow, bugi itp/. Jezeli zas koniecznie chcialbym kupic nowy
    sprzet, to na sprawdzonej platformie. Mam jeszcze 775 (do gier
    uruchamiany od swieta (testowalem nawet w trybie 3d) i dla dzieci, do
    pracy laptop podlaczony do monitora).

> [...]
    > co mi płacić za i5 czy i7 z GPU jeśli planuję zakup oddzielnego układu

    Kazdy intel ma obsluge grafiki wbudowana, czy plyta ma stosowne uklady
    to inna sprawa. W jednym wypadku przydaje sie (koszt tu nie powinien byc
    zauwazalny), gdy chcesz podlaczyc wiecej monitorow. np. 3

  • 3. Data: 2012-05-08 18:38:23
    Od: "T.V." <s...@z...pl>

    Dnia Tue, 08 May 2012 18:06:12 +0200, Rafal Lukawski napisał(a):

    > Wszelkie raidy proponowalbym oprzec na systemie operacyjnym nie zas na
    > tych tzw. pseudo-raid na plytach. Czasami troche wiekszy problem z
    > instalacja, ale w uzytkowaniu znacznie mniej problemu.

    Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

    Systemy operacyjne w komputerze beda minimum dwa:
    Linux (prawdopodobnie Debian lub Slackware)
    oraz
    Windows XP Pro 64bit, lub za jakis czas jak zdobede troche wolnej gotowki
    to Win7.

    Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.

> [...]
    > takowe kupowac poczekalbym z 6 m-cy na do az się ustabilizują. Poza tym
    > warto kupic komputer taki ktory sie potrzebuje, a nie taki, ktory kiedys

    Niestety, ale 6 m-cy czekac nie moge, obecny komputer powoli przestaje
    dzialac po ostatnich burzach ktore przeszly kolomnie i strasznie wariuje.
    Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
    od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w
    konsekwencji zwioche systemu :-)

    > Jezeli nie bawisz sie w wirtualki wez ktoregos intela z koncowka K, nie
    > ma zadnych blokad.

    Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
    Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
    RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

    > Goodram, kingston i pare innych, to wszystko to marki, ale ja np. jestem
    > zadowolony

    Tutaj akurat wybor jest prosty, kilka firm na rynku, osobiscie mam b. mile
    wspomnienia z Kingstonami czy Kingmaxami - musial bym sprawdzic co mam
    wsadzone. Wymiana od reki, nawet jesli kosc poszla w niebiosa po moich OC.

    > F3 nie jest juz produkowany od dluzszego czasu. Tutaj pytanie co chcesz
    > osiagnac. Przy wiekszej pojemnosci pomyslalbym nad hybryda HDD+SSD+
    > wsparcie sprzetowe, ale to wymaga bodajze plyty na Z68

    Co bede owijal w bawelne, na dysku ma byc kilka bajek, jakies fasolki i
    inna "piracka" muzyka dla dzieci :-)

    Dodatkowo kilka kont FTP udostepnianych poprzez linuxowa sambe, jakies
    backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)

    Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

    > Karta musi byc bardzo dobrze dobrana z zasilaczem, poza tym to mile
    > bestie, tak zwalniaja, ze przy pracy biurkowej nawet rakiety biora malo
    > pradu.

    Hmm, gier raczej nie bedzie, chociaz zastanawiam sie nad kupnem Diablo III
    i poklikac ze znajomymi od czasu do czasu w weekend.

    > Ja bym rozwazyl hybryde HDD+SSD ze wsparciem z plyty glownej. czyli tani
    > SSD 32-64GB + rozpasany HDD 1-2TB. Bralbym WD Blue/Black o oczekiwanej
    > pojemnosci.

    Jak pisalem wyzej, 32-64GB SSD to troszke malo dla dwoch systemow,
    szczegolnie jesli chcialbym kupic w przyszlosci Win7. Dla XP 15GB starczy,
    dla linuxa juz ilosc RAM + partycja root, home... Dla Win 7 to 25-30GB do
    wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
    lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

> [...]
    > sprzet, to na sprawdzonej platformie. Mam jeszcze 775 (do gier
    > uruchamiany od swieta (testowalem nawet w trybie 3d) i dla dzieci, do

    Te nowe CPU to na jakiej podstawce (1155?), co to za procesory (te w
    technologii 32mikrona)? W 10'000 rdzeni sie raczej pchal nie bede, wolal
    bym by zmiejszyli procej produkcyjny do 15-20 mikronow, a 4 rdzenie to dla
    mnie i tak jak narazie dostateczna ilosc.

    > Kazdy intel ma obsluge grafiki wbudowana, czy plyta ma stosowne uklady
    > to inna sprawa. W jednym wypadku przydaje sie (koszt tu nie powinien byc
    > zauwazalny), gdy chcesz podlaczyc wiecej monitorow. np. 3

    Hmm, to ciekawe, ostatnio jak skladalem PC to i5 chyba nie mial GPU na
    pokladzie. Ale teraz - fakt, ze specyfikacji na stronie intela wynika, ze
    nawet i5 ma juz GPU.

    <ciach>

    T.V.

  • 4. Data: 2012-05-08 20:15:42
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-08 18:38, T.V. wrote:

    > Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

    Piszę o tzw. RAID, który oferują płyty SOHO. W sporej części RAID
    wspomagany jest przez sterownik. W tym wypadku lepiej zastosować w pełni
    software'owy raid (mniej problemów).

> [...]
    > to Win7.
    >
    > Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.

    Tym bardziej, szczegolnie, ze linux bez problemu obsluguje software-raid.

> [...]
    > Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
    > od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w

    Spoko, wyrazam tylko opinie. Generalnie gdy cos wchodzi na rynek,
    preferuje odczekac jakis czas. Nie wykonujac obliczen matematycznych na
    kosmiczna skale i3 czesto wystarcza. W tej chwili jezeli aplikacje na to
    pozwalaja duzo zyskuje sie poprzez zwiekszenie liczby rdzeni.

    > Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
    > Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
    > RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

    Procesory Intel'a pozwalajace na swobodne podkrecanie czy zmiane
    mnoznika maja ograniczone wspomaganie wirtualek. mozna po prostu z tego
    zrezygnowac kupujac standardowy procesor z pełnym wsparciem wirtualizacji.

> [...]
    > backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)
    >
    > Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

    Odnosnie dyskow - niżej.

    > Hmm, gier raczej nie bedzie, chociaz zastanawiam sie nad kupnem Diablo III
    > i poklikac ze znajomymi od czasu do czasu w weekend.

    Przypuszczam wiec, ze każdy GTX z serii 400, 500 spełni Twoje oczekiwania.

> [...]
    > wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
    > lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

    Nie to miałem na myśli, poprzez hybrydę rozumiem to, że płyta traktuje
    taki SSD jako swoisty cache (jak w przypadku momentus'ow XT 2.5"), takze
    32GB Cache + HDD moze działać dość wydajne (aczkolwiek nie testowałem -
    nie mam takiej płyty)

> [...]
    > bym by zmiejszyli procej produkcyjny do 15-20 mikronow, a 4 rdzenie to dla
    > mnie i tak jak narazie dostateczna ilosc.

    technologia ma się nijak do podstawki, aktualnie najpopularniejsze to
    własnie LGA 1155. Nie wiem czy intel będzie podtrzymywał tą serie (albo
    inaczej - będzie, ale nie wiadomo jak długo) To firma komercyjna i zrobi
    wszystko by maksymalizować zysk. Założyłbym, że przez rok będą dostępne
    nowe układy na LGA 1155, a potem na pewno na rynku wtórnym. Biorąc pod
    uwagę, że zużywalność CPU jest minimalna, będzie na pewno można przez
    pare lat kupić mocniejszy procek na LGA1155.

  • 5. Data: 2012-05-08 20:18:12
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    > Jezeli nie bawisz sie w wirtualki wez ktoregos intela z koncowka K, nie
    > ma zadnych blokad.

    Co masz na mysli z tymi wirtualkami i blokowanym prockiem?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 6. Data: 2012-05-08 21:10:53
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-08 20:18, R.e.m.e.K wrote:

    > Co masz na mysli z tymi wirtualkami i blokowanym prockiem?

    Procesory serii *K nie wspierają: Intel VT-d

  • 7. Data: 2012-05-08 22:20:46
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 08 May 2012 21:10:53 +0200, Rafal Lukawski napisał(a):

    > Procesory serii *K nie wspierają: Intel VT-d

    No zobacz, przeczytalem wiele testow procesorow sandy bridge i nigdzie nie
    trafilem na ten "detal", zatem kupilem z K, bo go krece. A teraz sie
    okazuje, ze odjalem wydajnosci wirtualkom :/
    Pocieszam sie tym, ze moze az tak wiele nie stracilem, bo VT-d sluzy do
    bezposredniego dostepu do peryferiow typu sieciowka czy grafika. Sieciowka i
    tak ma naturalne ograniczenie w wydajnosci, a 3D w guescie nie uzywam.
    Swoja droga skad to ograniczenie?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 8. Data: 2012-05-08 23:05:09
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-05-08 17:46, T.V. pisze:

> [...]
    > znalesc w konfiguracji)
    >
    > Interesuje mnie jedynie zakup:
    > 1. Zasilacz (jakie firmy teraz trzymaja normy?);

    Tu ludzie mają swoje koniki, ale praktycznie każdy 250+ zł za 600W.
    To optimum, 500-550W dla 6850 i wydajnego CPU może być już na granicy.
    Zasada jest dość prosta: producenci lepszych zasilaczy chcą za nie
    dutki. Oczywiście nie masz kupować najdroższego na rynku, ale powyższa
    zasada (z dokładnością do OEMowych Fortronów) raczej się sprawdza. Jako
    cecha teraz prawie już standardowa w tej klasie - warto brać z
    modularnymi kablami i wentylatorem co najmniej 12-14cm. Zwłaszcza jak to
    ma stać bez obudowy to brak plątaniny kabli będzie na plus.

    > 2. Pł. glowna (tutaj mam największy problem, zastanawiam sie nad RAID 0, a
    > dobrze by bylo jak by miala przynajmniej jeden kontroler IDE, bezawaryjna i
    > wizjami na przyszlosc);

    A koniecznie ma być Intel. Rafał już pisał o problemach przy
    wirtualizacji z fajnymi (i dość drogimi ixK). W Phenomach i FXach masz i
    to to, a rekordów wydajności na tym nie masz zamiaru bić byś nie mógł
    obyć się bez topowych wersji i7 czy nawet i5 2500k, który swoje
    kosztuje. AM3+ to fajne rozwiązanie i raczej wróżę mu dłuższe życie niż
    kolejnym podstawką zmienianym jak rękawiczki: do płyty na AM3+ włożysz
    "wszystko" - od jednordzeniowego Semprona za ~100 zł do FX8150 i pewnie
    kolejnych ulepszonych Piledriverów.
    http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=990FX%20Extre
    me4

    Co do kontrolera IDE. Mam ten sam problem: Intel wyciął go już dawno,
    ostatnie płyty pod AMD z IDE z mostka południowego to chyba seria 700.
    800 i 900 mają to przez dodatkowy kontroler. Bardo fajna płyta, która
    spełnia powyższe wymagania to:
    http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=990FX%20
    Extreme4

    Perspektywiczne AM3+, obsługa CPU od Sasa do Lasa, i kanał IDE dla 2
    urządzeń, USB 3.0, 8 SATA3, bardzo dobra sekcja zasilania, host
    RAID0,1,10, JBOD i co ważne RAID5.

    > 3. Processor (2,8 - 3,3GHz);

    Ile rdzeni? To zostaw na koniec jak już obliczysz budżet. CPU najłatwiej
    wymienić i sprzedać.

    > 4. RAM (min 4GB, preferowane 6GB-8GB);

    Przy dzisiejszych cenach absolutne minimum do wirtualizacji to 8 GB.
    Koniecznie w 2 modułach. Raz że mniej to obciąża kontroler pamięci w
    CPU, dwa jak poczujesz potrzebę łatwo dołożyć kolejne 8 GB. Gdyby nie
    to, że mam 4x2 GB (pierwsze 2x2GB DDR3 kupowane jeszcze w 2009r. gdy
    kit 4 GB płaciło się ~450 zł, a nie to co dziś) dawno poszedłbym przy
    wirtualizacji w 16GB, czyli max dla obecnej płyty.

    > 5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);

    Zastanów się nad HDD mechanicznym samsunga, zwłaszcza do RAID. Sam mam
    1x 500GB F1 + 3x 1TB F3 Samsunga, ale po przejęciu przez Seagate
    (serwis!) wybierałbym coś innego. Choćby polecane WD Blu + 64GB SSD na
    sam system.

    > 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
    > opinie);

    Jak możesz ciut dołożyć (albo poczekać aż będą miały bardziej rozsądne
    ceny) HD7770 na nowym GCN w 28nm. W 2D zużywa jeszcze mniej prądu, a
    nowa architektura w coraz ważniejszym GPGPU i tessalacji dała kopa jak
    diabli. Na dziś ze starego VLIW4 40nm brałbym jedynie coś okazyjnego:
    albo wyprzedaż albo używany za małe pieniądze. W PL jednak te stare w
    architekturze karty nadal mają wysokie ceny.

    > Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
    > zauwazalna.

    64GB SSD system + 1 TB na dane. Potem dołożysz kolejny do RAID. Masz
    niskie opóźnienia i szybkość na systemowym + świetne osiągi i pojemność
    w RAID przy zapisie sekwencyjnym (wideo itp). NA 3x 1TB HD103SJ aż miło
    zapisywać większe porcje danych.

    > Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
    > płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?

    Odpowiedź i sugestia pośredno wyżej.

> [...]
    > co mi płacić za i5 czy i7 z GPU jeśli planuję zakup oddzielnego układu

    Na AM3+ nie masz tego problemu.

> [...]
    > Podzespoly jakie mnie interesuja wypisalem, oczekuje tylko opinii o nich, a
    > Waszej rady i sugestji oczekuje raczej w wyborze zasilacza, plyty,

    Wrzuć sobie to w konfigurator. Nie oszczędzaj na mobo i zasilaczu (oraz
    RAM przy jego cenach). CPU raczej wolniejszy z opcją na zmianę. Jak ktoś
    nie gra (mało gra) to darowałbym sobie teraz R6850 - aktualnie jest
    okres zmiany architektury u AMD i wyczekiwanie z obniżkami na szersze
    wejście nV 660/670.

    --
    /MB

  • 9. Data: 2012-05-08 23:08:49
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-05-08 22:20, R.e.m.e.K pisze:

> [...]
    > tak ma naturalne ograniczenie w wydajnosci, a 3D w guescie nie uzywam.

    Ale na takim np: VirtualBoxie bez sprzętowej wirtualizacji jesteś
    skazany na obsługę tylko 1 rdzenia przez system gościa. Jak dla mnie
    spore ograniczenie.

    > Swoja droga skad to ograniczenie?

    Pytanie do Intela. Pozycjonowanie? Albo rybki albo akwarium - seria K
    dla overckockerów, do przedsiębiorstw, wirtualizacji itp. ma się płacić
    za każdy MHz.

    --
    /MB

  • 10. Data: 2012-05-08 23:11:17
    Od: "T.F." <t...@U...wp.pl>

    "T.V." ...

> [...]
    > 5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);
    > 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na

    Jestem z lekka zalamany.
    Nie obrazcie sie chlopaki, ale ... az szkoda klawiatury :-(
    Ale zrobie dobry uczynek :-)

    > Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
    > zauwazalna.

    Bardzo zauwazalna przy obrobce duzych plikow.
    Bardzo zauwazalnie (o 100%) wzrasta rowniez szansa na utrate WSZYSTKICH danych.

    > Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
    > płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?

    Intel utrzyma 1155 tylko/az do przyszlego roku!

    > Pytanie3 - CPU koniecznie bez GPU na pokładzie

    To Intel odpada.

> [...]
    > graficznego.
    >
    > No i teraz Wasze opinie, sugestie i podpowiedzi co do dwoch przedzialow

    i5/7 i zestaw za 1000 ???
    jaja sobie robisz ???

    > Podzespoly jakie mnie interesuja wypisalem

    NIE zlozysz zestawu jaki chcesz w tej cenie!!!

    PS:
    Najtanszy "chlam":

    1. ZASILACZ I-BOX ATX 400W BASIC CE+PFC 24PIN BOX
    2. ASROCK H61M-HVS (bez RAID 0)
    3. PROCESOR DUAL CORE G440 1.6GHz
    4. GOODRAM DDR3 4096MB PC1333 DUAL
    5. HDD WD CAVIAR BLUE 500GB WD5000AAKX
    6. GIGABYTE AMD Radeon HD6670 1024MB

    kosztuje 1000zl.

    A Ty wspominasz o:
    SSD, i5/i7, 2x HDD 1TB, 6850

    PPS:
    I pozwolisz, ze nie bede sie znecal nad "procesem produkcyjnym 22 mikrony".

    --
    T.F.