  • Data: 2012-08-04 17:54:26
    Temat: Re: Selektywność zabezpieczeń elektrycznych
    Od: "PcmOL" <...@...net> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> wrote in message
    news:1lfm7fmc374j9$.knlsnk6evisz.dlg@40tude.net...

    > To trochę wróżenie z fusów. IMO będzie wylatywać. I jedna i druga.
    > Zwłoczno
    > moze rzadziej :)

    Fakt, wróżenie, ale jak wspomniałem, nie chce mi się ściągać wszystkich
    charakterystyk, tylko pytam jak by było "na oko admirała Nelsona", co nieraz
    próbował ze zjawiskiem walczyć. (Przy odpowiednio dobranych prądach zwarcia
    i charakterystykach zabezpieczeń, teoretycznie można selektywność zachować w
    znacznej większości zadziałań, ale jest to niełatwe i możliwe chyba tylko na
    etapie projektowania.)

    Właściwie miałem zapytać, czy w przypadku bezwzględnej konieczności
    uzyskania selektywności, istnieją temuż przewidziane metody i urządzenia
    (rezystory?). Wyobraziłem sobie np. wtrącenie w przyłącze rezystancji
    obniżającej prąd zwarcia, a więc rozkładającej charakterystyki
    prądowo-czasowe zabezpieczeń bardziej selektywnie, bez naruszenia
    podstawowej funkcji zabezpieczającej. Zakładając rezystancję wtrąconą w
    linię przyłącza rzędu 0.5 ohm uzyskujemy (u mnie) co najmniej 2 x mniejszy
    prąd zwarcia oraz ~10W dodatkowych strat przy max. obciążeniu, co jest chyba
    wartością akceptowalną, gdy selektywność jest istotnie potrzebna (u mnie aż
    tak potrzebna nie jest - teoretyzuję). Z informacjami o takich urządzeniach
    nie spotkałem się - jedynie ze sposobami dobierania zabezpieczeń przy stałej
    impedancji pętli zwarcia, co jest praktycznie wykluczone w obecnie
    istniejących instalacjach.

    Onegdaj miałem problem z selektywnością wielu C10 na głównym B64 - też
    zwarcie wywalało najczęściej oba. (Musiał być C10 ze względu na przeciążenia
    załączania zasilaczy impulsowych.). Tam skutki braku sel. były opłakane i
    nic sensownego nie dało się z tym zrobić.