    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Seba leciał 314km/h
    Date: Mon, 23 Oct 2023 12:11:43 +0200

    On Sat, 21 Oct 2023 09:35:34 +0200, Janusz wrote:
    > "Wczoraj podano, że (na razie domniemany) sprawca potrójnie śmiertelnego
    > wypadku poruszał się z prędkością 314 km/h."
    > jak wyszło w badaniach biegłych, co ciekawe kia zjechała na prawy pas
    > ale bmw także i tam się zderzyli.
    >
    > "Nawet jeśli kierujący Kią jechał 140 km/h, to różnica prędkości między
    > nim a BMW wynosiła 174 km/h

    Zaraz zaraz - przeciez odczytano czarne skrzynki i przy uderzeniu było
    253km/h

    ile jechal wczesniej, to chyba nie wiadomo, choc byl jakis film z
    kamery sugerujący i 300 .. pare minut wczesniej.

    Zakladam, ze hamował przed uderzeniem i bylo wiecej,
    ale cholera wie, co te skrzynki zapamietują - moze przedkosc z
    ostatnich kilku sekund, albo z chwili nacisnięcia hamulca.

    > A to oznacza, że kiedy kierowca Kii po raz pierwszy zobaczył światła BMW
    > w lusterku - z odległości powiedzmy 200 metrów, czyli całkiem dużej, do
    > momentu uderzenia minęły 4 sekundy z kawałkiem. BMW pokonywało wtedy
    > 48,3 metra na sekundę. Cztery sekundy to tyle, ile było Wam potrzeba,

    zmniejszało odleglosc o tyle. bo pokonywało 86m.

    > żeby przeczytać to zdanie, które właśnie przeczytaliście. Nikt nie jest
    > w stanie zareagować w takim tempie, zwłaszcza prowadząc pojazd przy
    > prędkości 140 km/h w ciemnościach. Jak już wielokrotnie pisałem,
    > problemem jest nie prędkość, a różnica prędkości. "

    Predkosc tez.
    4s na reakcje to calkiem duzo, tylko jaka ona mialaby byc - zjazd na
    srodkowy pas?

    Ale dziala tez w drugą stronę - bmw tez ma malo czasu na reakcje,
    przy roznicy predkosci 170km/h trzeba jakies 150m na zwolnienie,
    a jadac 300 trzeba patrze kilometr do przodu.

    Tylko ... pierwszy raz jechal 300? Cos mi sie widzi, ze nie,
    Do tej pory sie udawało.
    A tu przeciez kazdy moze droge zjechac, bo wyprzedzac zacznie jak
    jeszcze nic w lusterku nie widać, a nie musi jechac 140 ...

    > "Absolutnie topowe samochody potrzebują ok. 7 sekund na zatrzymanie się
    > do zera z prędkości 300 km/h, ale dotyczy to tylko jakichś niezwykłych
    > pojazdów typu Porsche 911 GT3 RS czy Koenigsegg. Minimalna droga
    > hamowania z tej prędkości to ok. 300 metrów, ale znowu, to wyniki z
    > najwyższej półki, nieosiągalne dla samochodów zwyklejszych.

    No, ten tez nie był taki najzwyklejszy.
    Choc tarcza hamulcowa ladnie zeszlifowana - ciekawe z czego, chyba nie
    "ceramiczna".
    No i opony istotne.

    > Można więc
    > założyć, że jeśli jedziesz trzy paki i widzisz przed sobą coś oddalonego
    > o 400 metrów - czyli ledwo widocznego na horyzoncie - to już nie zdążysz
    > się przed tym zatrzymać.

    Jakos tak. Ale, ze liczy sie różnica predkosci, to moze jedziesz tylko
    dwie paki za szybko...

    > Od momentu pojęcia, że coś blokuje drogę i
    > trzeba hamować, minie od 1 do 1,2 s,

    Jesli nie wiecej, bo mowimy o 400m odleglosci. Ledwo widac.

    > czyli pokonasz jakieś 60 metrów i
    300km/h to jest 83m/s

    > zostanie 340 na hamowanie. Czyli może się już nie udać. Możesz więc,
    > całkiem realnie, uderzyć w przeszkodę, której przez dłuższy czas nie
    > widzisz."

    Ba - jesli nie zrobisz tu awaryjnego hamowania, a tylko zaczniesz
    zwalniac, to po kolejnej sekuncie zostanie powiedzmy 265m, a na
    liczniku ciagle ze 280 ...

    Przy czym to przy założeniu, ze przeszkoda stoi - jak to jest inny
    samochod, to jedzie te 100-140, i rachunek sie wydłuza.

    Niestety - szybką jazde trzeba cwiczyc ... od mniejszych predkosci.

    A w razie dostrzezenia korka ... włączamy awaryjne.
    Niektore samochody to robią automatycznie przy mocnym hamowaniu.

    > https://spidersweb.pl/autoblog/bmw-sebka-lecialo-314
    -km-h/

    J.