  • 1. Data: 2015-06-16 19:12:12
    Temat: Ścieżki "falkowane" - extra indukcyjści
    Od: Marek <f...@f...com>

    Na niektórych profesjonalnych pcb (np. płyty główne PC ale nie tylko)
    można spotkać proste ścieżki, które nagle przechodzą sobie w maleńką
    falkę, czyli tworzona jest dodatkowa indykcyjność rzędu nH (?). Na
    jakim etapie projektu płytki wprowadza się takie ścieżki? Bo przecież
    taka ścieżka nie jest chyba zawsze realizacją elementu L ze schematu?
    Widziałem taką falę np. na tylko jednym sygnale D (+ lub -) z
    gniazda USB do mcu, natomiast drugi sygnał szedł prostą ścieżka. Czy
    takie extra indukcyjności wprowadza profilaktycznie sam soft do
    projektowania pcb (jaki?) na podstawie układu innych ścieżek/typu
    sygnałów, czy pojawiają się one jako "ręczne" korekty w kolejnych
    wersji projektów pcb, wprowadzone bo poprzednie miały problemy z EMC?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-06-16 19:36:40
    Temat: Re: Ścieżki "falkowane" - extra indukcyjści
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.06.2015 um 19:12 schrieb Marek:
> [...]
    > się one jako "ręczne" korekty w kolejnych wersji projektów pcb,
    > wprowadzone bo poprzednie miały problemy z EMC?

    To nie jest indukcyjność, tylko ścieżki muszą mieć taką samą długość.

    Waldek

  • 3. Data: 2015-06-16 19:58:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 16 Jun 2015 19:36:40 +0200, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > To nie jest indukcyjność, tylko ścieżki muszą mieć taką samą
    długość.

    Zawsze chodzi tylko o korektę długości? O ile na ścieżkach HF (GHz i
    więcej) równe długości są zrozumiałe ale przy kilku MHz (przykład z
    usb) te kilka mm różnicy w długości miałoby znaczenie?? Sprawdzę
    jeszcze w tej płytce z usb, wydaje mi się, że obie ścieżki miały tą
    samą długość tylko jedna miała "falkę"...

    Czy korektę tej długości robi sam soft?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-06-16 20:21:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > To nie jest indukcyjność, tylko ścieżki muszą mieć taką samą
    długość.

    Ok, zrobiłem zrzut obrazu płytki z fragmentem, który mnie interesuje.
    Ścieżki to te dwie zaznaczone białymi strzałkami:

    http://83.220.108.211/bins/trace.jpg

    Jakość kiepska, bo to klatka z filmu o nowym sofcie do projektowania
    pcb
    https://www.youtube.com/watch?v=TWcL0OF_eQI

    Zwróć uwagę, że dolna ścieżka przez te fale po "wyprostowaniu"
    byłaby zdecydowanie dłuższa niż ta górna (obie są parą sygnałów D+D-
    USB)

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-06-16 20:27:50
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-06-16 o 20:21, Marek pisze:
> [...]
    >
    > Zwróć uwagę, że dolna ścieżka przez te fale po "wyprostowaniu" byłaby
    > zdecydowanie dłuższa niż ta górna (obie są parą sygnałów D+D- USB)

    nope, zobacz gdzie są podłączone (tam po prawej), górna jest zawinięta,
    więc dolna ma zygzaki do zwiększenia długości.

    @

  • 6. Data: 2015-06-16 20:34:22
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Artur Miller <n...@n...com> napisał(a):
    > nope, zobacz gdzie są podłączone (tam po prawej), górna jest zawinięta,
    > więc dolna ma zygzaki do zwiększenia długości.
    > @

    Ale nadal to zawinięcie jest sporo krótsze od tych falek. Wystarczyłaby
    jedna żeby wyrównać.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2015-06-16 20:58:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message

> [...]
    >
    > Zwróć uwagę, że dolna ścieżka przez te fale po "wyprostowaniu" byłaby
    > zdecydowanie dłuższa niż ta górna (obie są parą sygnałów

    Tak jak już powiedzieli koledzy, chodzi o długość falowodów.
    Chcesz aby obie części przesyłowe symetrycznego połączenia
    miały tą samą długość, aby strome zbocza sygnału cyfrowego
    docierały na miejsce w jednakowym czasie - ma to znaczenie
    już przy transmisjach równoległych, gdzie chcesz aby wszystkie
    bity danych docierały do miejsca przeznaczenia w tym samym
    czasie co chip-select lub write-enable a w przypadku sygnałów
    symetrycznych (tych gdzie jednym kablem idzie D+ a drugim D-
    czyli bez masy, tzw. dyferencjał) jest to jeszcze bardziej istotne
    bo oba sygnały są podawane na wejścia op-ampa który w razie
    opóźnień zboczy generowałby nieporządane fałszywe impulsy
    których nie ma w sygnale nadawanym.

    Co do Twoich zatrzeżeń że są to "tylko" mega Hertze :-))
    Weź pod uwagę, że aby zachować kształt i zminimalizować
    zniekształcenia fazowe sygnału prostokątnego, pasmo
    przepustowe musi być dużo szersze niż dla sinusa o tej
    samej częstotliwości. Słyszałeś o składowych harmonicznych?
    No właśnie...
    Sygnał prostokątny to właściwie suma sygnałów sinusoidanych:
    jeden o częstotliwości podstawowej i wiele sinusów o częstości
    harmonicznych (tych nieparzystych). Im więcej tych harmonicznych
    przepuścisz i nie opóźnisz tym bardziej prostokątny i "ładny"
    będzie Twój sygnał jaki wpuścisz w taką linię transmisyjną.
    Zerknij na obrazek z wikipedii ilustrujący falę prostokątną 1kHz:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave#/media/Fil
    e:Spectrum_square_oscillation.jpg
    A teraz zastanów się z jakimi częstotliwościami będziesz miał na
    tej płytce do czynienia jak będziesz chciał puścić transmisję
    USB 2.0 "high speed" gdzie masz prędkości przesyłu 480Mb/s.
    Albo nawet te mizerne 12Mb/s dla "full speed" w USB 1...

  • 8. Data: 2015-06-16 21:04:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 16 Jun 2015 20:27:50 +0200, Artur Miller <n...@n...com>
    wrote:
    > nope, zobacz gdzie są podłączone (tam po prawej), górna jest
    zawinięta,
    > więc dolna ma zygzaki do zwiększenia długości.

    Ale to zawinięcie przecież nie jest takie długie jak te falki po
    wyprostowaniu. Ten łuk zbilansowałby jeden okres falki na dolnej a są
    dwa pełne + jeszcze jeden płastrzy okres na dolnej po prawo.. Nie
    możliwe, że ulegam aż takiemu złudzeniu optycznemu.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-06-16 21:15:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message
    ..

> [...]
    > płytce z usb, wydaje mi się, że obie ścieżki miały tą samą długość tylko

    Ja używałem softu gdzie falki musiałeś samemu zrobić,
    software tylko umiał Ci podać długość każdej ścieżki.
    Nie widzę problemu aby był software gdzieś który to umie
    samemu zrobić.

  • 10. Data: 2015-06-16 21:18:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > pełne + jeszcze jeden płastrzy okres na dolnej po prawo.. Nie możliwe, że

    Wudrukuj na papierze i "przyklej" do każdej ścieżki mokry
    kawałek sznurka - niewielki problem aby to sprawdzić...

    Ja bym zgadywał że jak ktoś sobie zadał trud aby zrobić
    falki to nie robił tego wszystkiego "na oko"... ale kto wie
    co to za płytka - nie wiemy czy ona w ogóle działa :-)