  • Data: 2009-10-02 09:54:56
    Temat: Re: Samyang 8/3.5 - punkt nodalny
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2 Okt., 11:37, kesek <a...@g...pl> wrote:

    > 8mm samyang na aps-c ma po przekątnej 180 st. Wystarczy ustawić aparat
    > tak, by ta przekątna była prostopadła do horyzontu. Inaczej mówiąc -
    > przechylić lekko aparat na statywie. Przy takim ustawieniu wystarczą 4
    > zdjęcia na panoramę 360x180st. W praktyce pojawiają się pewne
    > niewielkie braki w zenicie i nadirze - łatwe do występlowania.

    z przekreconym aparatem nie probowalem , sprawdze.

    jakim programem skladasz ?
    i jakim aparatem robisz ?

    na canonoie z cropem 1.6 dziura w sufcie i podlodze sa tak duze ze w
    jednorzedowej w zasadzie nie bylo mozliwe usuniecie bezbledne. Niebo
    owszem raczej sie daje , ale podloze to niestety nie udalo mi sie.

    natomiast w dwurzedowych niebo jest zlozone w zasadzie bezbledein ,
    jedynie usuwam szpice swoich butow , co nie stanowi problemu. Z tym ze
    do tej pory w dwurzedowej nie doszedlem do zlozenia wnetrza
    samochodu , krajobraz nie ma wiekszych problemow nawet z reki.

    > Punkt nodalny wg. praktyków w tym obiektywie jest w miejscu gdzie
    > kończy się osłona przeciwsłoneczna. U mnie przy statywie ustawionym na
    > ten punkt nie miałem nigdy problemów z zgraniem bliskiego przedniego
    > planu z dalszym tylnim.

    to ciekawe - wiem ze niektorzy wyznaczaja ten punkt nodalny i nie jest
    to trudne - wyznaczaja przedni punkt wezlowy ( nodalny) wg teorii
    nalezaloby robic obrot wzgl plaszczyzny zrenicy wejsciowej.
    Sprawdze przy okazji w praktyce.