    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Tue, 16 Aug 2011 20:53:55 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Samsung i pojemnośc dysku dodatkowego - niewiadoma.

    On Tue, 16 Aug 2011, Rafał Łukawski wrote:

    > On

    > Czy możesz podać jakąś wykładnie prawną, która mówi, iż klientowi przysługuje
    > zwrot kosztów transportu w przypadku odstąpienia od umowy?

    Znajdziesz ją w wyrokach sądowych, stwierdzających jednoznacznie
    iż "strony zwracają sobie wszystkie świadczenia" obejmuje
    również dostawę *do* klienta: klient kupuje towar *z* wysyłką.
    Odsyła na własny koszt.

    Po prawdzie sam sugerowałem, żeby unikać traktowania jako
    wyroczni opisów tworzonych przez wszelkie "ochrony KiK", bo
    niejeden klient przegrał proces w oparciu o część takich
    "rad", ale akurat ta jest w miarę prawdziwa a na stronach
    "konsumenckich" łatwa do znalezienia ;)

    Znajdziesz dość sporo opinii "dyskusyjnych", np:
    http://forumprawne.org/prawa-konsumenta/46715-odstap
    ienie-od-umowy-koszty-przesylki.html

    ...ale zwróć uwagę na *DATY*!

    "Zwrot świadczeń" zawsze napotyka na opór, bo jak niby
    "zwrócić świadczenie transportu" - ale co robić, tak
    postanowili.

    Tu "mocna" wersja wyroku, z odwołaniami na sam szczyt UE
    w zakresie przepisów które obowiązują również Polskę (nie
    tylko *w* Polsce, ale również *Polskę* jako stronę umowy):

    http://tiny.pl/h5jnr
    (jak kto woli:)
    http://bip.ms.gov.pl/pl/ministerstwo/wspolpraca-mied
    zynarodowa/prawo-unii-europejskiej/przeglad-wybranyc
    h-orzeczen-trybunalu-sprawiedliwosci-unii-europejski
    ej/orzeczenia-w-sprawach-cywilnych/download,464,12.h
    tml
    +++
    W tej sytuacji Trybunał, zgodnie z ugruntowanš liniš orzeczniczš,
    wskazał iS naleSy uwzględnić ogólnš systematykę i cel art.6
    dyrektywy 97/7/WE, jakim jest zapobieganie zniechęcaniu konsumenta
    do wykonywania przysługujšcego mu prawa odstšpienia od umowy.
    ---

    > W szczególnych przypadkach gdyby tak było duża grupa osób jest w stanie
    > doprowadzić zgodnie z prawem praktycznie każdy sklep do bankructwa.

    Pamiętaj o jednym: klient odsyła na własny koszt!
    Niedawno było o tym na .prawo i ktoś przytaczając wyrok przejechał
    się właśnie na tym drobiazgu :)

    Klient NIE MA PRAWA:
    - nie odebrać przesyłki (!), co spowodowałoby odesłanie "na koszt sklepu",
    bo nie jest wtedy spełniony warunek "strony sobie zwracają" (klient
    ma prawo *ZWRÓCIĆ* i *TYLKO ZWRÓCIĆ*, nieodebranie nie jest "zwrotem"!)
    - żądać kosztów odesłania
    Oczywiście mowa o zwrocie "bo tak", nie reklamacji z tyt. niezgodności.

    Aby więc "utopić" konkuretna należałoby zamówić wiele przesyłek
    i dostarczyć mu je hurtem z powrotem, a to mogłoby być ze względu
    na konieczność dopilnowania choćby pozorów "zakupu konsumeckiego"
    dość trudne.
    Niestety, prawdą jest iż stanowi "metodę" dla klientów którzy chcą
    pobawić się jakimś sprzętem dzień czy dwa za koszty przesyłki.

    > Ustawodawca musiałby być pijany tak stanowiąc. (co może być bliskie prawdy ;)

    Moja zgoda co do opinii nie będzie wyjątkowa, ale zaznaczę że tym
    razem adresatem nie jest Wysoki Sejm na Wiejskiej :)

    > Myśle, że nikogo nie interesują fakty tylko wykładnia prawna, nawet jeżeli
    > jest bzdurna i jeżeli nawet zmienia się co chwila... to jednak jest podstawa
    > do roszczeń i ew. sporów sądowych.

    No to proszę... ja tylko swoje 4 litery zabezpieczałem, nim byś mi
    w nie nakopał w zastępstwie Wysokich Ustawodawców, podejrzewając jakobym
    uważał takie postawienie sprawy za prawidłowe ;)

    pzdr, Gotfryd