    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 31 Jan 2015 03:53:03 -0800 (PST)
    Subject: Re: Samozatrzaskujący się CMOS 4011
    From: Tornad <t...@h...com>

    On Saturday, January 31, 2015 at 5:25:39 AM UTC-5, janusz_k wrote:

    > Ale to nie jest instalacja samochodowa, to w ogóle z samochodami nie ma
    > nic wspólnego, zasilane jest z zasilacza regulowanego.

    Tym gorzej. Tzn az tak zle, ze z tego powodu lepiej. Uklad steruje jakies
    silniki. One maja indukcyjnosc. W momencie rozlaczania moga produkowac piki
    wysokiego napiecia. Zasilacz ma 15 V. Uklad 4011, jak inne z tej serii
    pracujua poprawnie do napiec 18 V. Troche sie tez nimi bawilem. Moze niektore
    wytrzymuja 20 V. Zatem masz za maly zapas bezpieczenstwa.

    Mysle, ze moj pomysl pomoze a nawet jesli nie, to na pewno nie zaszkodzi.

    Male diodki 1-2 amperowe sa tanie latwo taka drabinke z nich zrobic. Ukladasz
    je rownolegle obok siebie tyle, ze na przemian, jedna w te druga w przeciwna
    strone i naprzemian lutujesz. Po zlutowniu tych 20-tu sztuk mierzysz ich
    sumaryczny prog napiecia przewodzenia. Ja to robie w ten sposob, ze przez
    rezystor rzedu kilku k podlaczam napiecie przekraczajace to spodziewane, ktore
    one beda ograniczac. W twoim przypadku powinno ono byc rowna powiedzmy 15 V.
    Jesli napiecie zasilajace uklad z jakichs powodow sie zwiekszy, ta diodowa
    drabinka zacznie przewodzic ale tylko nadwyzke napiecia ponad te 15 wolt,
    ktora zewrze do masy. Aby diody sie nie spalily nalezy w szereg z nimi wlaczyc
    kilkuomowy rezystor, ktorego jeden koniec podlaczasz do plusa zasilacza a
    z drugiego jego konca, podlaczonego do plusa pierwszej diody z tej drasbinki -
    pobierasz "bezpieczne" napiecie zasilania.

    Jakis elektrolit czy dwa tantale zalutowane jak najblizej scalaka, moge rowniez
    polecic. Uklady przelaczajace robia to bardzo szybko. Tak szybko, ze nastepuje
    gwaltowny, trudnomierzalny skok napiecia zasilajacego.
    Znam przypadek zacinania sie podobnego ukladu z powodu wyschniecia elektrolitu. W
    takich ukladach rownolegle do elektrolita dodaje sie jeszcze maly kondensatorek rzedu
    kilku nF. Rowniez zalutowany na nozkach zasilania scalaka.
    Powodzenia
    Tornad