-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!p
ostnews.google.com!v29g2000prb.googlegroups.com!not-for-mail
From: JD <j...@g...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Samochody elektryczne z lat 1905-1920... też mialy zasieg160km, jak
dzisiejsze!
Date: Sat, 29 May 2010 02:14:05 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 36
Message-ID: <3...@v...googlegroups.com>
References: <h...@p...onet.pl> <6...@n...onet.pl>
<4bfcf9c4$1@news.home.net.pl>
NNTP-Posting-Host: 210.230.131.28
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1275124446 13167 127.0.0.1 (29 May 2010 09:14:06 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Sat, 29 May 2010 09:14:06 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: v29g2000prb.googlegroups.com; posting-host=210.230.131.28;
posting-account=ykyDQQoAAAAhPsUszGEocnuymGSS-tMU
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.3a4webm)
Gecko/20100518 MozillaDeveloperPreview/3.7a4webm,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284584
[ ukryj nagłówki ]On May 26, 7:36 pm, Andrzej Lawa >
>
> Zresztą właśnie o te przyśpieszenia i prędkości maksymalne chodzi - to
> bezmyślność, głupota i kompletny kretynizm w ruchu miejskim.
W samym ruchu miejskim - racja. Ale nawet samochod miejski musi byc w
stanie poruszac sie po autostradzie, a to juz wymaga wyzszych
predkosci.
> Pomijając kwestię zagrożenia - zapotrzebowanie energetyczne choćby na
> samo utrzymanie prędkości jest zależne od KWADRATU tej prędkości - czyli
> jadąc "tylko" 2x szybciej zużywasz 4x więcej energii.
To jest spore uproszczenie.
1. opor aerodynamiczny rosnie (z grubsza) z kwadratem predkosci,
2. opor toczenia rosnie proporcjonalnie do predkosci.
Przy niskich predkosciach dominuje 2 (pomaga zastosowanie waskich opon
o duzej srednicy i niska masa pojazdu), przy wyzszych - 1 (decyduje
pole powierzchni czolowej i ksztalt). W praktyce opor (sila) rosnie
szybciej niz predkosc ale wolniej niz kwadrat predkosci.
Moc potrzebna do utrzymania pojazdu w ruchu z predkoscia v to F*v
(wiec K*v^2 < P < K*v^3). Ale juz energia potrzebna do przemieszczenia
sie o odleglosc l to K*v < E/l < K*v^2 (wyzsza predkosc -> krotszy
czas).
Dodatkowo, w czasie jazdy po miescie sporo energii traci sie na
hamowanie. Efekt jest taki, ze energia potrzebna do przemieszczenia
sie o konkretna odleglosc jest w przyblizeniu proporcjonalna do v w
zakresie predkosci 50~100km/h i v^2 powyzej (gdzie ten efekt nie
wystepuje i opor jest zdominowany przez opor aerodynamiczny).
JD
Następne wpisy z tego wątku
- 29.05.10 12:42 JD
- 29.05.10 12:57 Sebastian Biały
- 29.05.10 13:16 BartekK
- 29.05.10 15:26 Michał
- 29.05.10 21:08 RoMan Mandziejewicz
- 29.05.10 23:39 Adam Płaszczyca
- 29.05.10 23:46 RoMan Mandziejewicz
- 30.05.10 00:21 RoMan Mandziejewicz
- 30.05.10 01:55 Jaroslaw Berezowski
- 30.05.10 01:59 Jaroslaw Berezowski
- 30.05.10 02:01 Jaroslaw Berezowski
- 30.05.10 09:52 J.F.
- 30.05.10 12:35 Adam Płaszczyca
- 30.05.10 13:07 .Peeter
- 30.05.10 19:50 Andrzej Lawa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa