eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySamochody elektryczne z lat 1905-1920... też mialy zasieg 160km, jak dzisiejsze!Re: Samochody elektryczne z lat 1905-1920... też mialy zasieg160km, jak dzisiejsze!
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!p
    ostnews.google.com!v29g2000prb.googlegroups.com!not-for-mail
    From: JD <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Samochody elektryczne z lat 1905-1920... też mialy zasieg160km, jak
    dzisiejsze!
    Date: Sat, 29 May 2010 02:14:05 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 36
    Message-ID: <3...@v...googlegroups.com>
    References: <h...@p...onet.pl> <6...@n...onet.pl>
    <4bfcf9c4$1@news.home.net.pl>
    NNTP-Posting-Host: 210.230.131.28
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1275124446 13167 127.0.0.1 (29 May 2010 09:14:06 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Sat, 29 May 2010 09:14:06 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: v29g2000prb.googlegroups.com; posting-host=210.230.131.28;
    posting-account=ykyDQQoAAAAhPsUszGEocnuymGSS-tMU
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.3a4webm)
    Gecko/20100518 MozillaDeveloperPreview/3.7a4webm,gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284584
    [ ukryj nagłówki ]

    On May 26, 7:36 pm, Andrzej Lawa >
    >
    > Zresztą właśnie o te przyśpieszenia i prędkości maksymalne chodzi - to
    > bezmyślność, głupota i kompletny kretynizm w ruchu miejskim.

    W samym ruchu miejskim - racja. Ale nawet samochod miejski musi byc w
    stanie poruszac sie po autostradzie, a to juz wymaga wyzszych
    predkosci.

    > Pomijając kwestię zagrożenia - zapotrzebowanie energetyczne choćby na
    > samo utrzymanie prędkości jest zależne od KWADRATU tej prędkości - czyli
    > jadąc "tylko" 2x szybciej zużywasz 4x więcej energii.

    To jest spore uproszczenie.
    1. opor aerodynamiczny rosnie (z grubsza) z kwadratem predkosci,
    2. opor toczenia rosnie proporcjonalnie do predkosci.
    Przy niskich predkosciach dominuje 2 (pomaga zastosowanie waskich opon
    o duzej srednicy i niska masa pojazdu), przy wyzszych - 1 (decyduje
    pole powierzchni czolowej i ksztalt). W praktyce opor (sila) rosnie
    szybciej niz predkosc ale wolniej niz kwadrat predkosci.

    Moc potrzebna do utrzymania pojazdu w ruchu z predkoscia v to F*v
    (wiec K*v^2 < P < K*v^3). Ale juz energia potrzebna do przemieszczenia
    sie o odleglosc l to K*v < E/l < K*v^2 (wyzsza predkosc -> krotszy
    czas).

    Dodatkowo, w czasie jazdy po miescie sporo energii traci sie na
    hamowanie. Efekt jest taki, ze energia potrzebna do przemieszczenia
    sie o konkretna odleglosc jest w przyblizeniu proporcjonalna do v w
    zakresie predkosci 50~100km/h i v^2 powyzej (gdzie ten efekt nie
    wystepuje i opor jest zdominowany przez opor aerodynamiczny).

    JD

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: