  • Data: 2022-02-15 09:51:18
    Temat: Re: SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 14 lutego 2022 o 12:04:23 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):
> [...]
    zapisow tak aby nie bylo ich za duzo w jednym miejscu.

    dopiero wtedy dysk odmowi posluszenstwa (z grubsza).

    dyspozycji. Czyli 200 zapisow i dysk pada.

> [...]
    > warunkach domowych dysku systematycznie nie zapisuje od pierwszej do
    > ostatniej komórki, i tak w kółko. W praktyce 90% plików jest wrzucana
    > przy instalacji systemu i leży tam latami, a w ruchu jest parę procent i
    > te parę procent dostaje ostro w dupę od cache/swapa/logów systemowych.
    > Co to oznacza w praktyce? Że dysk, który jest zapełniony w 80% lub
    > więcej zdechnie w krótkim czasie bezwarunkowo. Chyba, że będziemy go
    > całego zgrywać, czyścić, trimować i od nowa stawiać system co parę m-cy
    > - absurd. To jest po prostu zwykłe walenie po rogach.

    Troche tak, nie do konca jak sie wie co i jak.
    Czyli, po pierwsze, nie zapisujemy wiecej niz 70%. Wiem, bez sensu kupowac wiekszy
    dysk jak sie nie wykorzystuje wprost. Ale przy wear levelingu sie w praktyce jednak
    wykorzystuje.
    Po drugie:
    Dyski maja swoje specyfiki, trzeba nieco sie do nich przystosowac.
    Tak jak dvd jest zazwyczaj zapisywalne raz, tak jak hdd nie lubi wibracji, tak i ssd
    ma swoje felery.
    Zmniejszyc ilosc zapisywanych danych (przyciac przegladarkowe cache)
    itp...

    > Wydaje mi się, że tu brakuje jednej prostej rzeczy. Softwaru, który
    > podobnie jak defragmentator HDD, raz na jakiś czas "zamiesza" blokami na
    > dysku przerzucając je z miejsca obciążonego do miejsca mało
    > użytkowanego. Taki soft pracowałby sobie w tle i by często dręczone
    > bloki "zamieniał" z blokami od dawna nietykanymi, przezroczyście dla SO,

    Nie jestem pewien, moze ansaj wie lepiej, jest szansa ze kontrolery to robia.
    A moze nie. Ale idea niezla.

    > tak, żeby nie było tego widać. To imho powinien robić firmware dysku,
    > czemu nie robi nie mam pojęcia. Wtedy nie trzeba by było trzymać 30%
    > wolnego miejsca a raz w roku robić trimowej czystki.

    > [...]
    > Nie sądzisz że to jest patologia? Mam co pół roku tracić pół dnia na
    > pałowanie z dyskiem, bo inaczej padnie? A kto mi za te pół dnia zapłaci?

    Backup az tyle nie zajmuje.
    U siebie mam rsynca i dd.

    dd zrzuca mi najwazniejsze filesystemy a rsync leci po fotach, filmach, dokumentach i
    innych pierdolach. Caly backup trwa jakies 30-50 minut w czasie kiedy robie inne
    rzeczy i zbytnio nie dobija systemu.

    > Producent dysku?
    > No offense, to nie do Ciebie żal czy zarzut, tylko do technologii,
    > marketingu i ściemy.

    Ale tak bylo od zawsze. Moze nawet gorzej bo kiedys dysk to pol wyplaty bylo. Dzis
    dniowka.

    Dodatkowo dyski systemowe dzis nie musza byc az tak wielkie. A duze dyski nie sa tak
    strasznie drogie.
    500GB systemowego ssd kosztuje te 3stowki. 4TB backupowego kosztuje tez 3 stowki.
    dwa takie i mamy calkiem fajny backup.
    Nie jest zle. Ale tak jak kiedys, nieco zachodu trzeba aby miec temat ogarniety.