  • 221. Data: 2010-02-23 11:54:14
    Temat: Re: SNS-HDR Pro
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    XX YY wrote:
    > http://picasaweb.google.at/fotografie25/DivTesty#sli
    deshow/5441371541193625586

    I jeszcze jedno.
    Obrabiajac zdjecie, staraj sie zachowac kontrast oryginalu a nie zdjec
    obrobionych w PM. Zdjecia z PM cierpia na chroniczny brak kontrastu
    sredniego.

    http://www.mmj.pl/~snibisz/tmp/IMG_1963oryginal-HDR.
    jpg

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 222. Data: 2010-02-23 12:00:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Feb., 12:54, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Obrabiajac zdjecie, staraj sie zachowac kontrast oryginalu a nie zdjec
    > obrobionych w PM.  Zdjecia z PM cierpia na chroniczny brak kontrastu

    wg mojego odczucia w pierwszym podejsciu przy nastawach domyslnych
    kontrast jest zbyt twardy a obraz ogolnie za ciemny ( to zalezy tez od
    obrazu ) ale to nie przeszkadza , gdyz suwakami mozna to ladnie
    wyprowadzic.
    Zbyt twardy kontrast oznacza utrate poltonow , a tych wlasnie szukamy
    poprzez technike hdr.

    skoro nie ma roznicy pomiedzy tonmapingiem z jednego zdjecia a po
    zlozeniu z trzech tzn ze algorytm skladajacy zbyt slabo uwzglednia
    wplyw zdjec skrajnie naswietlonych.
    Moim zdaniem to nie jest kwestia rozjasniania / sciemnaniania a jest
    to kwestia proporcji pomiedzy udzialem roznie naswietlonych zdjec w
    wyniku koncowym.

  • 223. Data: 2010-02-23 12:03:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Feb., 13:00, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > Moim zdaniem to nie jest kwestia rozjasniania / sciemnaniania  a jest
    > to kwestia  proporcji pomiedzy udzialem roznie naswietlonych zdjec w

    ach teraz tym razem jeszcze jedno z mojej strony.

    nie ma najmnijszego sensu mapowanie poprawianie w ten sposob jpeg.
    te przyklady , ktopre przytoczyles to tylko zdjecia o podniesionym
    kontrascie - to robi kazdy program do obrobki zdjec.

    Ladne przejscia tonalne zostaly zamordowane , zrobily sie biale
    plamy , a my wlasnie tego nie chcemy , dlatego stosujemy hdr.

  • 224. Data: 2010-02-23 12:27:11
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    XX YY wrote:
> [...]
    > wyprowadzic.
    > Zbyt twardy kontrast oznacza utrate poltonow , a tych wlasnie szukamy

    Zalezy co kto szuka. Program SNS-HDR byl od poczatku tworzony z mysla o
    naturalnie wygladajacych obrazach.
    Wzmacnianie mikrodetali moze i jest efektowne ale nienaturalne. Aby te
    detale pokazac, trzeba zmniejszyc kontrast zdjecia a to bardzo rzuca sie w
    oczy.
    Dla mnie technika HDR to przede wszystkim kompresja dynamiki.

    > skoro nie ma roznicy pomiedzy tonmapingiem z jednego zdjecia a po
    > zlozeniu z trzech tzn ze algorytm skladajacy zbyt slabo uwzglednia
    > wplyw zdjec skrajnie naswietlonych.

    Algorytm nie sklada zbyt slabo, tylko naturalnie. Gdy caly zakres dynamiki
    miesci sie w jednym pliku, dodatkowe ekspozycje z korekta EV, wplywaja
    jedynie na zwiekszenie rozdzielczosci informacji i zmniejszenie szumu. Moim
    zdaniem jest to prawidlowe podejscie, bo niezaleznie od ilosci ekspozycji,
    scena jest odwzorowana tak samo.

    > Moim zdaniem to nie jest kwestia rozjasniania / sciemnaniania a jest
    > to kwestia proporcji pomiedzy udzialem roznie naswietlonych zdjec w
    > wyniku koncowym.

    To nie jest kwestia wielkosci udzialu poszczególnych ekspozycji.
    SNS-HDR sklada obraz w taki sposób, aby zawieral on komplet informacji. To
    jak finalnie obraz bedzie wygladal, zalezy od mapowania tonów oraz ustawien
    parametrów przez uzytkownika. To czego jeszcze brakuje w programie a co
    pozwoliloby zniwelowac jego braki, to mozliwosc maskowania i operowania
    parametrami na dowolnych obszarach.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 225. Data: 2010-02-23 12:32:58
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    XX YY wrote:
> [...]
    > te przyklady , ktopre przytoczyles to tylko zdjecia o podniesionym
    > kontrascie - to robi kazdy program do obrobki zdjec.

    Nie do konca, bo ten kontrast to nie jest taki zwykly kontrast. Zwieksz
    kontrast tego zdjecia w dowolnym programie graficznym i zobacz co Ci
    wyjdzie.

    > Ladne przejscia tonalne zostaly zamordowane , zrobily sie biale
    > plamy , a my wlasnie tego nie chcemy , dlatego stosujemy hdr.

    Ja tam nie widze zadnych bialych plam, których nie byloby na oryginale.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 226. Data: 2010-02-23 12:50:46
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Feb., 13:27, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote:

> [...]
    > oczy.
    > Dla mnie technika HDR to przede wszystkim kompresja dynamiki.

    co oznacza kompresja dynamiki ( wejscia ) ?
    oznacza wlasnie sprowadzenie szerokiego zakresu tonalnego sceny
    ( wejscia ) do mniejszego zakresu tonalnego urzadzenia wyjscia .

    i dzieki temu udja sie np jasne poltony w szytowych swiatlach pokazac
    na monitorze.
    w przeciwnym wypadku wynikiem bylaby jednolita plaszczyzna ( np
    przaplona biel)

    > Algorytm nie sklada zbyt slabo, tylko naturalnie.

    mnie daje do myslenia - dlaczego wynik mapowania jednego rawu - o
    poprawnym naswietleniu jest identyczny z wynikiem mapowania 3 rawow
    robionych na ABE +- 2 ev ?

    Nie chodzi tutaj o to czy wynik jest naturalny czy nie , gdyz to
    regulujemy pozycja suwakow - chodzi o to, ze wynik jest identyczny.

    jesli zobaczysz na zdjecia samolotu nr 3 i 4 to roznic nie ma , a
    probowalem wielu roznych nastaw.
    zdjecie 3 jest minimalnie jasniejsze w ciemnych partaich , ale to
    kwestia suwaka cieni , ktory byl na max w prawo.
    przy tonmapingui zdj nr 4 ( 1 zdj) wysuniecie tego suwaka nie bylo
    konieczne az tak daleko . gdybym nieco przesunal w prawo cienie bylyby
    identycznie jasne.

> [...]
    > zdaniem jest to prawidlowe podejscie, bo niezaleznie od ilosci ekspozycji,

    nie bardzo.

    to jest wlasnie sens hdr aby na kilku roznie naswietlonych zdjeciach
    objac szeroki zakres tonalny sceny i scompresowac go do zakresu
    tonalnego monitora , ktory jest znacznie wezszy.

    I to nie oznacza efektu nienaturalnego , wrecz przeciwnie - bardziej
    naturalnego przy wiekszym bogactwie szczegolow i poltonow. Wyraznie to
    widac pomiedzy zdj nr 2 i 3 w chmurach nad kabina. To widac tez na
    bialej framudze ramy okiennej na wczorajszym przykladzie.

    Jesli wynik mapowania 1 go zdjecia jest identyczny jak mapowania 3
    zdjec to robienie 3 zdjec nie ma najmniejszego sensu - przeciwnie , w
    takim przypadku byloby niewskazane skladanie 3 zdjec ze wzgledu na
    klopoty zwiazane z poruszeniem i wyrownaniem.

    > To nie jest kwestia wielkosci udzialu poszczególnych ekspozycji.

    Bardzo mozliwe , wiesz lepiej , ale ja nie obserwuje wplywu obecnosci
    zdjec skrajnie naswietlonych.
    Pisalem o tym wyzej.

    widac to w chmurkach.

    ale jak wytlumaczysz fakt ze maping jednego zdjecia jest identyczny z
    mapingiem z 3 zdjec ?

  • 227. Data: 2010-02-23 12:57:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Feb., 13:32, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wyjdzie.

    > Ja tam nie widze zadnych bialych plam, których nie byloby na oryginale.

    w oryginale , czyli naturze powiedzmy biuale plamy nie wystepuja , ew
    nazywamy je swiatlem szczytowym.

    oryginalny pojedynczy raw nie jest w stanie przeniesc takiego zakresu
    tonalnego wiec ponizej jakiejs szarosci w naturze wystpi na zdjeciu
    czern , powyzej jakiejs jasnosci w naturze wystapi na zdjeciu biel.

    aby rozszerzyc ten zakres w gore i w dol robi sie kilka zdjec roznie
    naswitlonych.

    kazde z tych zdjec jest dokladnie tak samo jasne , tyle tylko ze
    rejestruje obszary o roznej jasnosci w naturze.

    Zdjecie krocej naswietlone zapisze tony w bieli , w szarosciach
    bedzie czern , zdiecie dluzej naswietlone zapisze w glebokich cieniach
    tony , w jasnych partiach zapisze biel.
    skladajac razem te zdjecia bedziemy mieli zarejestrowane szczegoly i w
    ciemnych cieniach i w miejscach jasnych .
    to jest sens hdr.

    te tzw uboczne efekty specjalne , ktore kojarza sie z technika hdr sa
    produktem ubocznym i nas w tym momencie wogole nie interesuja. Nie
    zajmujemy sie tym.

  • 228. Data: 2010-02-23 13:12:20
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    XX YY wrote:
    ale jak wytlumaczysz fakt ze maping jednego zdjecia jest identyczny z
    > mapingiem z 3 zdjec ?
    Wyobraz sobie, ze robisz trzy zdjecia tej samej sceny aparatem, który moze
    zarejestrowac maly zakres dynamiki. Skladasz te zdjecia w jedno zdjecie HDR.
    Nastepnie robisz jedno zdjecie tej samej sceny aparatem, który rejestruje
    duzy zakres dynamiki.
    Twoim zdaniem te zdjecia powinny sie róznic?

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 229. Data: 2010-02-23 16:19:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Feb., 14:12, "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> wrote:
> [...]
    > duzy zakres dynamiki.
    > Twoim zdaniem te zdjecia powinny sie róznic?

    w opisanym przez Ciebie przypadku w uproszczeniu mowiac nie.

    ale ja skladam 3 zdjecia roznie naswietlone
    -2 ev , 0 ev +2ev.
    kazde z tych zdjec obejmuje jakis tam waski inny powiedzmy 10 ev
    zakres dynamiczny
    ale te 3 zdjecia zlozone razem obejmuja ju zakres 14 ev.

    i to jest sens hdr.

    zobacz na podany przeze mnie przyklad pownaj zdjecie 3 i nastepne na
    prawo - przeskakuj szybko miedzy zdjeciami strzalka prawo , lewo -
    roznic nie ma . ( lewe jet nieco jasniejsze to sprawa suwaka )

    tutaj:
    http://picasaweb.google.at/fotografie25/DivTesty#544
    1371722602055202

    jesli tonmaping z jednego raw jest identyczny jak tonmaping z 3 raw
    roznie naswietlonych tzn ze hdr ( zlozenie 3 raw ) nie dziala. Ten sam
    efekt dostajemy z jednego raw-u.A to jest zwykly tonmaping nie HDR.

    pomiedzy zdjeciem nr 2 ( PM) a 3 ( sns) jest roznica wyraznie widoczna
    nad kabina samolotu na prawo w skos od anteny w gore. rowniez widac na
    kabinie z przodu taka odchylona plytke do gory . Zdjecie z PM - widac
    szczegoly , sns , nie. - biala plama.

    PM sciaga szczgoly w chmurach ze zdjecia najmniej naswietlonego , sns
    przyciemnia biala plame.

    Tak jest na calej powierzchi w szczytowych swiatlach.

  • 230. Data: 2010-02-23 17:53:57
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    XX YY wrote:
> [...]
    > zakres dynamiczny
    > ale te 3 zdjecia zlozone razem obejmuja ju zakres 14 ev.

    Jezeli scena miesci sie w 10 EV, to nie ma sensu rejestrowac 14EV, chyba, ze
    chce sie redukowac szumy.
    Ja wiem do czego zmierzasz, ale to nie jest istota HDR. Ty chcesz miec
    wieksza rozdzielczosc bitowa aby móc zwiekszac lokalna dynamike.
    HDR jednak powstal po to, aby móc kompresowac dynamike a nie ja poszerzac.
    Ty chcesz pokazac cos czego golym okiem nie widac. Ja zas skupiam sie na
    pokazywaniu tylko tego co bylo widoczne.

    > zobacz na podany przeze mnie przyklad pownaj zdjecie 3 i nastepne na
    > prawo - przeskakuj szybko miedzy zdjeciami strzalka prawo , lewo -
    > roznic nie ma . ( lewe jet nieco jasniejsze to sprawa suwaka )

    Moim zdaniem to dobrze. To znaczy, ze algorytm dziala w miare poprawnie i
    mozna na nim w jakims stopniu polegac.

> [...]
    > roznie naswietlonych tzn ze hdr ( zlozenie 3 raw ) nie dziala. Ten sam
    > efekt dostajemy z jednego raw-u.A to jest zwykly tonmaping nie HDR.

    Prawdziwy HDR jest wtedy, gdy dynamika jest na tyle duza, ze nie mozna jej w
    calosci odwzorowac.
    HDR to nie zdjecie zlozone z kilku ekspozycji. HDR to zdjecie o duzym
    zakresie dynamiki.

> [...]
    > przyciemnia biala plame.
    > Tak jest na calej powierzchi w szczytowych swiatlach.

    SNS-HDR blizej do oryginalu i taka przyswieca mu idea. To nie jest program
    do wydobywania ze zdjec szczególów, których w normalnych warunkach nie
    widac. Do tego lepiej nadaje sie Machinery.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -