  • 1. Data: 2016-03-28 16:46:45
    Temat: SDRAM do ARM Cortex M4
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Witam, potrzebuję pomocy kogoś, kto ma doświadczenie przy podłączaniu
    swojego processora do 32-bitowej kostki pamięci SDRAM.

    Używam procka ARM/CortexM4 firmy NXP, oznaczenie procka LPC4088
    i pojedynczej kostki pamięci SDRAM firmy ISSI model IS42S32800D-7.

    Datasheet pamięci: http://www.issi.com/WW/pdf/42-45S32800D.pdf

    Tam wyczytałem że pamięć moja jest 256 megabit, zorganizowana w 4 banki po
    64 megabitowe tablice po 4096 wiersze i 512 kolumn słów 32-bitowych.
    Kostka ma 2 piny do wyboru banku (BA0 i BA1),
    32 piny danych (D0-D32) i 4 bity maski bajtów danych (DQM0-DQM3).
    Kostka ma tylko 12 pinów wyboru adresu wiersza z których 9 służy do wyboru
    kolumny.

    Datasheet procesora: http://cache.nxp.com/documents/user_manual/UM10562.p
    df

    Na stronie 190 jest tam tabelka 135, którą próbuję zaimplementować w swoim
    kodzie...
    Z tego co rozumiem, są tam 4 części tabelki, dwie pierwsze dla konfiguracji
    z 16-bitową szyną danych i dwie dla mojej konfiguracji z 32-bitową szyną
    danych.

    Ponieważ mam jedną kostkę 32-bitową (a nie np. 2 kostki 16-bit ani nie 4
    kostki 8 -bit) to skupiam się na wierszu tabelki opisanym ,,256Mbits (8M x
    32)" ale wtedy otrzymuję konfigurację 4 banki po 13 bitów dla wyboru
    wiersza i 8 bitów dla wyboru kolumny.

    Ale w opisie kostki pamięci mam 12 pinów dla wyboru wiersza i 9 dla wyboru
    kolumny więc nie obsłużę 13 bitów adresu wiersza bo brak mi A12.

    Czego ja tu nie rozumiem?

  • 2. Data: 2016-03-28 21:45:08
    Temat: Re: SDRAM do ARM Cortex M4
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    >
    > Ale w opisie kostki pamięci mam 12 pinów dla wyboru wiersza i 9 dla wyboru
    > kolumny więc nie obsłużę 13 bitów adresu wiersza bo brak mi A12.

    Patrzę sobie właśnie na notę aplikacyjną dla innego proca (LPC32xx)
    http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1093
    5.pdf
    i widzę tam na stronie 23, rozdział 2.11, że zalecają niestandardowe
    ustawienia dla liczby bitów wierszy i kolumn, niedozwolone w standardowym
    User Manual procesora...

    Dla kostek 32-bitowych o gęstości 256Mbit (8M x 32) proponują ustawienie
    takie jak dla kostek 16-bitowych 128Mbit!

    Ustawiłem 1 0 010 01 jak dla 128Mbit (8M x 16), 4 bank, 12 row, 9 colums i
    działa...

    No co za skórkowańcy...
    Jak z tym żyć panie premierze??
    Jak żyć? :-)

  • 3. Data: 2016-03-28 21:52:52
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-28 o 21:45, Pszemol pisze:

> [...]
    > takie jak dla kostek 16-bitowych 128Mbit!
    >
    > Ustawiłem 1 0 010 01 jak dla 128Mbit (8M x 16), 4 bank, 12 row, 9 colums i

    get over it :) NXP daje w miarę realne datasheety, TI to w przypadku
    bardziej skomplikowanych układów lista pobożnych życzeń :)

    a.

  • 4. Data: 2016-03-28 23:05:43
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Pszemol <P...@p...com> wrote:

    > Patrz? sobie w?a?nie na not? aplikacyjn? dla innego proca (LPC32xx)
    > http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1093
    5.pdf
    > i widz? tam na stronie 23, rozdzia? 2.11, ?e zalecaj? niestandardowe
    > ustawienia dla liczby bit?w wierszy i kolumn, niedozwolone w standardowym
    > User Manual procesora...
    >
    > Dla kostek 32-bitowych o g?sto?ci 256Mbit (8M x 32) proponuj? ustawienie
    > takie jak dla kostek 16-bitowych 128Mbit!
    >
    > Ustawi?em 1 0 010 01 jak dla 128Mbit (8M x 16), 4 bank, 12 row, 9 colums i
    > dzia?a...

    Ta tabelka wyglada dziwnie, ale chyba da sie ja rozsadnie przeczytac:

    32 bitowe slowo i kosc 128Mbit (8M x 16) oznacza faktycznie dwie
    kosci -- dwie zeby dostac 32 bitowe slowo z dwu 16 bitowych
    kawalkow. Liczac linie adresowe widac ze to jedyna sensowna
    interpretacja, w przeciwnym razie linii adresowych byloby
    za duzo.

    No a dla procesora dwie kosci 128Mbit z 16 bitowym slowem to
    prawie to samo co jedna 256Mbit z 32 bitowym slowem.

    --
    Waldek Hebisch

  • 5. Data: 2016-03-29 01:16:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldek Hebisch" <h...@a...uni.wroc.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > No a dla procesora dwie kosci 128Mbit z 16 bitowym slowem to
    > prawie to samo co jedna 256Mbit z 32 bitowym slowem.

    No fajowo, ale zauważ, że User Manual procesora wyraźnie tezę stawia,
    że kombinacje nie wymienione w tabelce nie są obsługiwane...
    I ja nie mam dwu kości pamięci żeby wybierać konfig dla 128Mbit :-)

    A tabelka nie pisze nic o pamięci 256Mbit co ma 4 banki po 2Mx32bit
    i chce tylko 12 bitów na wiersze i 9 na kolumny.
    Więc jak chcę podłączyć do tego procesora JEDNĄ kostkę 32-bitową
    pamięci 256Mbit, która ma tylko 12 pinów adresowych to według
    User Manual dla LPC4088 nie mam takiej opcji, czy źle kombinuję?

    Dopiero posiłkując się jakąś przypadkową Application Note i do tego
    dla innego procesora, która wyraźnie zachęca do zignorowania tego
    ostrzeżenia i ustawienia innych, niewspieranych kombinacji, zadziałało.

    Niezbyt ładnie ze strony NXP. I na dodatek ten procesor nie jest jakoś
    specjalnie nowy, więc argument że może to poprawią chyba tu niezbyt
    ich obroni...

    No nic - na 60MHz już mi to już dziś działa. Jutro pokombinuję z 96
    i może nawet 120MHz, bo w manualu NXP znowu coś ględzi że 80MHz
    to maksymalny zegar dla tej szyny pamięci (sam cpu jest 120MHz max)
    ale widzę w sieci pełno relacji że się ludziom udało ten procesor
    podłączyć dużo szybciej...