  • Data: 2012-02-24 02:53:29
    Temat: Re: SDD na operacyjny ok 60GB
    Od: Michal <u...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-02-23 09:23, Budzik pisze:
    > Gadzet: Jaki polecacie SDD w celu postawienia systemu operacyjnego?

    Jaka płyta główna? Z SATA2 czy SATA3. To przy wyborze SSD dość istotne.
    Oczywiście zawsze lepiej działają na SATA3, ale część modeli w trybie
    SATA2 traci mniej, inna więcej (zwłaszcza popularne rozwiązania na
    SandForce2xxx).
    Na sam OS do płyty SATA2 wielu sugeruje Cruciala M4 i też bym za tym
    głosował:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/2441765

    Do płyty SATA3 bardziej skłaniałbym się do Samsunga 830:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3185886

    (nowsza konstrukcja na trójrdzeniowym DSP, tak samo jak crucial bez
    wpadek ze stabilnością w linii 830 jak i 470), lepsze wyposażenie, w
    tym pełna wersja NortoN Ghost 11 do backupów OSa jak znalazł (Cruciale
    wszystkie jakie widziałem w sklepach to były wersje SSD2 - goły dysk w
    kartoniku) oraz perspektywa zwiększania wydajności nowej konstrukcji
    (Crucial M4 ma już prawie rok, na początku nowe firmware poprawiało
    trochę osiągi, ale od 09 osiągnęło już chyba kres możliwości kontrolera
    Marvella, w niektórych przypadkach (odczyt) nawet pogorszyło się w
    stosunku do starszego C300 na SATA2, bo producent położył w firmware
    nacisk na szybkość zapisu w M4 - na dysk pod OS to gorzej).

    > Z tego co ogladam cena ok 350zł maks (ale jak trzeba moze byc wiecej)

    Za równe 350 zł masz trochę starszy model Samsunga 470 na SATA2:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3147151

    ale ja bym jednak dołożył te 40 zł - jak zmienisz płytę/kontroler na
    SATA3 830 dostanie dodatkowego kopa.

    > Cel: 2 partycje - na jednej WIN XP, na drugiej 7.

    Już Ci tłumaczono dlaczego WinXP na SSD to złe rozwiązanie.
    Pozostaje mi to tylko potwierdzić. Jak 1 osoba coś mówi, może się mylić,
    ale jeśli 9 na 10 mówi to samo, szansa że są w błędzie jest
    statystycznie znikoma.

    > 60GB wystarczy.

    Nie wystarczy na 2 OSy. 60 GB to rozsądna wielkość na partycję
    systemową Windows7, zwłaszcza bardziej dyskożernej 64-bit (za bardzo nie
    widzę sensu pakowania się w Win7 w starych 32-bit). Zaraz odezwą się
    głosy, że da się na mniejszej partycji - owszem, ale po ~2 latach
    zaczyna się dopychanie wszystkiego kolanem, przenoszenie większych
    programów na inną partycję z braku miejsca itp. - sam kochany WINSXS
    po dwu latach potrafi zajmować ~20 GB z pierdylionem malutkich plików
    (tu przydaje się SSD). Słuchaj ludzi - sam przerabiałem męczenie się
    z Windows7 na partycji 32GB jaką nieopatrznie postawiłem przyzwyczajony
    do partycji max 16 GB na WinXP. A to był jeszcze Win7 32bit zajmujący
    mniej miejsca. Potem zaczyna się szukanie - gdzie to wszystko wsiąkło
    i przychodzi konstatacja że same savegamy z takiego Company of Heroes
    zapisującego je w katalogu domowym użytkownika, czyli domyślnie na
    partycji systemowej, potrafią zajmować ~4 GB przy wersji podstawowej
    i 2 dodatkach. Szkoda się męczyć na za małej partycji - na dziś pod
    Windows7 60-64 GB wydaje się wielkością optymalną, zwłaszcza biorąc pod
    uwagę że SSD bardzo źle reagują na zapchanie dysku >80%.

    Jeszcze jedna uwaga - sam to przechodziłem przy upgrade z WinXP
    na Win7 (z ostrożności zostawiłem instalację WinXP na drugim dysku) -
    poza BARDZO specyficznymi przypadkami nie warto trzymać 2 OSów z rodziny
    Windows na tym samym komputerze - spójność danych i konieczność sięgania
    do wyników pracy na tym zazwyczaj cierpi. Nie mówiąc już o kwestii
    licencjonowania samego OSa oraz przede wszystkim komercyjnego
    oprogramowana firm trzecich wymagającego odrębnej instalacji pod każdym
    z tych OSów - kupowanie podwójnych licencji niespecjalnie się opłaca,
    a używanie większej ilości niż zakupiona pachnie odpowiedzialnością
    karną i cywilną - tu nie masz dozwolonego użytku osobistego jak w
    przypadku utworów audiowizualnych, czyt. kupujesz film czy muzykę i
    możesz trzymać je na płycie CD/DVD, zrobić rip do FLAC do słuchania z
    komputera bez sięgania za każdym razem po płytę oraz konwersję do MP3 do
    słuchania w urządzeniu przenośnym. Z programami nie jest tak różowo -
    większość nie ma tak fajnej licencji jak TotalCommander (dla
    użytkowników niekomercyjnych dowolna ilość instalacji na dowolnej ilości
    komputerów) czy Steam albo nawet wyklinany Origin - instalacja na
    dowolnych komputerach posiadacza konta.
    Do większości zastosowań wymagających XP spokojnie można go
    zwirtualizować za pomocą maszyny wirtualnej AKA WindowsXP Mode - jak
    ktoś potrzebuje kupuje wtedy Win7 PRO lub Ultimate zamiast najczęstszego
    w domu Win7 Home Premium.

    > Sztukmistrz: nigdy nie miałem SSD, wiec totalny laik, wszelkie podpowiedzi
    > miło widziane. :)

    A proszę bardzo.

    --
    /MB