    From: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: S5Pro i problem z wyborem obiektywu.
    Date: Tue, 19 May 2009 00:41:24 +0200

    Rzecze Thomas:

    > Numer 5 z testow wynika, ze ma lepsza ostrosc srednio w calym kadrze niz
    > np. 1 i 2, a jest od nich tanszy (gorsza jakosc budowy, czy to jest kitowe
    > szklo dla jakiejs puszki Nikona?). Podobnie nr 4, choc ten znow dobry z
    > ostroscia w centrum, ale wszystko inne lezy jednak (winieta, aberracja
    > itp). No i znow marne wykonanie. Nr 3 bylby ciekawy bo charakteryzuje sie
    > naprawde dobra ostroscia, ale znow dyzponuje piekielnymi aberracjami, a to
    > mi sie srednio podoba. Wzasadzie 3, 4 i 5 dolozylem do zestawienia jako
> [...]

    A czy nie lepiej wziąć do krajobrazów jakąś Sigmę 10-20? Zrobisz znacznie
    ciekawsze zdjęcia.

    Sam mam 18-105 i pod względem ostrości ten obiektyw nie ustępuje kitom z
    4/3. Nastomiast:

    - aberruje trochę na szerokim końcu
    - ma dużo większą i wyraźną dystorsję
    - ma kiepsko wykonany bagnet

    Natomiast fajne jest to że ma VR i zakres aż do 105mm (przy czym jest
    naprawdę bardzo ostry w całym zakresie, nie tak jak 18-200).

    Możesz też popatrzeć na standardowe zoomy od Sigmy i Tamrona ale do FF,
    czyli coś w stylu 24-70/2.8

    Generalnie z wymienionych przez ciebie wybrałbym właśnie 18-105 bo jest
    najtańszy i chyba najlepszy optycznie, więc można małym kosztem mieć pokryty
    duży zakres.

    Najlepiej to w ogóle kupić 10-20, 35/1.8 i 85/1.8 :>