eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRuszająca się gałka zmiany biegów przy operowaniu sprzęgłem › Re: Ruszająca się gałka zmiany biegów przy operowaniu sprzęgłem
    Date: Sat, 22 Oct 2011 23:19:30 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ruszająca się gałka zmiany biegów przy operowaniu sprzęgłem

    > Ok, spróbuje pogadać żeby mi na kanale oblukano.

    W sumie nie trzeba kanału - można na parkingu i patrzeć od góry.

    > Mi to wyglada na ruszanie się czegoś. Nie wiem jednak, czy te wystające
    > dzwignie ze skrzyni (wybacz, nie znam prawidłowej nazwy) mogą powodować
    > taki efekt w wyniku np. awarii w środku. Czyli nie skrzynia się rusza,
    > tylko manipulatory - możliwe?

    Myślę że mała szansa.

    Piszesz że im wyższy bieg, tym mniejsze ruchy.
    Im wyższy bieg, tym mniejszy moment obrotowy na półosiach napędowych.
    Dla skrzyni w środku raczej nie ma to znaczenia, ale właśnie ma wpływ na
    obracanie jej razem z silnikiem.

    Od skrzyni do lewarka idzie jakiś mechanizm wodzików - linki albo drążki.
    Jeżeli tam jest coś pomieszane (np. linka zahaczona o coś) to normalne
    ruchy skrzyni mogą przekładać się na ruchy lewarka.

    Jeszcze jest taki test na stan poduszek - najlepiej na mokrym ostro
    ruszyć z gazem do dechy, tak żeby zdecydowanie zerwać przyczepność i
    żeby koła wirowały. Jak zacznie z komory silnika łomotać i samochód
    będzie podskakiwał (uczucie zazwyczaj opisywane jako wrażenie że koła są
    krzywe), to znaczy że silnik nie trzyma się dobrze.

    > Wcześniej nie było.

    Ale w połączeniu z brakiem oleju mogło się pojawić ;)

    > Tu jest ciekawostka - prawdopodobnie przejechałem jakieś 200-300km z
    > ubytkiem w okolicy 2 litrów na wysokich biegach (trasa).

    W sumie niezły ubytek - bo ile do tej skrzyni wchodzi normalnie?
    Ubytek 2l to w wielu autach oznacza że już jest sucho.

    > Od tej pory
    > skrzynia wydaje glosny szum z biegow 5 i 6 słyszalny w kabinie. Po
    > zalaniu i uszczelnieniu szum jest ciągle słyszalny, choć mniejszy.
    > Zapewne coś zatarlem. Ale tego wziuut to chyba nie tłumaczy.

    Skrzynie zazwyczaj zaskakująco dobrze znoszą jazdę bez oleju.

    > Nie wykluczam ze nadaje się na zlom. Ale to wziiuut martwi mnie, bo to
    > jak gdyby sprzęgło bardziej. Ponadto biegi wchodzą jak wchodzily ;)

    Sprzęgło by się raczej nie ograniczało do jednego biegu - z punktu
    widzenia sprzęgła obciążenia tam są takie same na wszystkich biegach.

    > I pomysleć że mam czujniki poziomu spryskiwacza, a o czujniku poziomu
    > oleju w skrzyni nie pomyślano :/ Zorientowalem się że coś nie tak
    > dopiero jak zaczeło szumieć.

    No tak to jest - ani bagnetu, ani czujnika.
    Trzeba obserwować czy samochód nie znaczy terenu.
    Ale właśnie pocieszyć można się tak że chyba zazwyczaj skrzynia po
    ponownym zalaniu wraca do zdrowia...