  • 11. Data: 2010-04-15 11:32:15
    Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 10:56, DoQ <p...@g...com> wrote:

    > Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochodu
    > (przebieg mocy/momentu).
    > Chociaz takie 1,3 z GSX1300R z powodzeniem zastąpiłoby 1,4-1,6 w malych
    > lekkich samochodach (ale to raczej wyjątek potwierdzający regułe) :)

    Wlasnie to mi przyszlo do glowy. Do malych miejskich popierdulek, maly
    lekki silnik motocyklowy moglby wystarczyc.

    Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
    do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
    enonomie.

    --
    amos

  • 12. Data: 2010-04-15 12:33:22
    Od: DoQ <p...@g...com>

    amos pisze:

    > Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
    > do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
    > enonomie.

    No wlasnie, ekonomicznie polegna :) Ale jako maly zapierd... do zabawy
    bylby lux :)http://www.youtube.com/watch?v=cV4HdsDZX6c

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 13. Data: 2010-04-15 12:50:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "amos" <g...@g...com> napisal w
    >Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak,
    >ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy
    > 6-7k
    > rpm a motocyklowych na 15k rpm?
    >
    > Czy to Waszym zdaniem kwestia:
    > - zywotnosci silnika
    > - kosztow produkcji
    > - inna...

    Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
    Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
    Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
    silnik poprzeczny i waski.

    Inaczej motocykle jezdzilyby z silnikami samochodowymi, lub
    odwrotnie, czy tez byly silniki uniwersalne.

    Koszta mysle w mniejszym stopniu - tzn sa podobne.

    J.

  • 14. Data: 2010-04-15 12:50:16
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 15.04.2010 amos <g...@g...com> napisał/a:
    > Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
    > rpm a motocyklowych na 15k rpm?

    To tak tylko w sportach, gdzie za chodzi o jak najlepszy stosunek mocy
    do masy, i za to się płaci.

    Wiele "armatur" ma silniki z maks obrotami podobnymi do nowoczesnych
    diesli.

    > Czy to Waszym zdaniem kwestia:
    > - zywotnosci silnika
    > - kosztow produkcji

    Jedno i drugie, lżejsze materiały, droższe, gdzieś się ustawia
    proporcje między ceną, trwałością, mocą.

    > - inna...

    Podział nie jest na poziomie auto/motocykl tylko zastosowanie danego
    pojazdu:
    sport profesjonalny - silnik na 1 do kilku wyścigów.
    sport rozrywkowy - bardzo szerokie granice od niecałych 100 do ponad
    200 kkm, zależnie od traktowania.
    Dalej zastosowania codzienne, nieprofesjonalny transport, i
    ciężarówki ;-)

    A że akurat motocykle są postrzegane jako pojazdy rozrywkowe,
    to i często pakuje się do tych "zwykłych" ucywilizowane (potanione)
    silniki ze sportów. Są słabsze, niżej się "kręcą", mają większy
    moment, heh, oczywiście przy niższych obrotach. itd.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 15. Data: 2010-04-15 13:06:08
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 12:50, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
    > Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
    > Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
    > silnik poprzeczny i waski.

    Pytam raczej o sama konstrukcje silnika w kontekscie predkosci
    obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach.

    Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
    normy czystosci spalin?

    --
    amos

  • 16. Data: 2010-04-15 13:35:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Kwi, 13:06, amos <g...@g...com> wrote:

    > Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
    > normy czystosci spalin?

    maja , zobacz załącznik 1 np. na http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm

    maja rozny "POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO" i "POZIOMY EMISJI
    ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA l"

    WS

  • 17. Data: 2010-04-15 13:42:16
    Od: Miecio <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze:

> [...]
    > obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach.
    >
    > Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne

    To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja
    honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

  • 18. Data: 2010-04-15 14:27:57
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 13:42, Miecio <m...@w...pl> wrote:
    > To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja
    > honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

    Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa
    leje 200ml oleju nie ma katalizatora a przechodzi badania bez klopotu
    (tzn bez badania spalin).

    A przyznam, ze czasem po jej odpaleniu, nie moge znalezc tej
    diabelskiej maszyny w niebieskiej mgle ;)

    --
    amos

  • 19. Data: 2010-04-15 14:42:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miecio" <m...@w...pl> napisał w

    > To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda.
    > Moja honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.

    A samochod musi spelnic Euro 5 :-)

    To nie tylko katalizatory i sondy lambda, to np odpowiednio dlugi
    czas spalania zeby zdazylo sie wszystko spalic.

    Ewentualnie sama konstrukcja norm - jesli okresla emisje w gramach
    na kilometr, to latwiej spelnic motocyklowi niz dwutonowemu SUV.

    J.

  • 20. Data: 2010-04-15 16:19:31
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    amos pisze:
    > Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
> [...]

    To na odwrót troche jest.

    Pojazd w zaleznosci od masy wlasnej potrzebuje odpowiedniego momentu
    obrotowego i na dluzsza mete nie da sie tego zalatwic przelozeniami.

    A moment bierze sie z wybuchu mieszanki w cylindrze wiec bez pojemnosci
    tychze cylindrow momentu nie bedzie.

    Silnik o malej pojemnosci ma duzo mniejsze masy czesci ruchomych dlatego
    latwiej skonstruowac go tak aby wykrecal wysokie obroty.

    Obroty daja moc "na gorze" obrotomierza, ale zabieraja moment "na dole"
    - bo wysokie obroty to zazwyczaj krotkoskokowe silniki. Tyle ze rzedowe
    litry GSXR 1000 K1 ma cos chyba 112 Nm maja i tak tego momentu sporo
    wiec mozemy sobie taki silnik za pomoca map zaplonu, ksztaltu walkow
    rozrzadu i innych rzeczy dopasowywac do roznych moto - bardziej
    turystycznych czy bardziej sportowych.

    Z trwaloscia silnikow kreconych tak do 10 krpm nie jest wcale tak zle -
    spokojnie powyzej 100 kkm da zrobic. Jedno antyczne technologicznie GTR
    1000 dojezdzilo 440 kkm. O sportach trudno powiedziec ze statystycznie
    robia 100 kkm ale glownie z tego powodu ze czesto zaliczaja wczesniej
    dzwony.

    Wsciekle 600-tki z obrotami 14-15 krpm faktycznie moga miec nizsza
    trwalosc, ale niekatowane na zimno do 100 tysi powinny dojechac.

    Koszt produkcji silnikow moto jest owszem wyzszy, ale tylko po czesci z
    powodu technologii, po czesci z powodu duzo krotszych serii.

    KJ