eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRoznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych › Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
  • Data: 2010-04-15 16:19:31
    Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    amos pisze:
    > Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
    > rpm a motocyklowych na 15k rpm?
    >
    > Czy to Waszym zdaniem kwestia:
    > - zywotnosci silnika
    > - kosztow produkcji
    > - inna...

    To na odwrót troche jest.

    Pojazd w zaleznosci od masy wlasnej potrzebuje odpowiedniego momentu
    obrotowego i na dluzsza mete nie da sie tego zalatwic przelozeniami.

    A moment bierze sie z wybuchu mieszanki w cylindrze wiec bez pojemnosci
    tychze cylindrow momentu nie bedzie.

    Silnik o malej pojemnosci ma duzo mniejsze masy czesci ruchomych dlatego
    latwiej skonstruowac go tak aby wykrecal wysokie obroty.

    Obroty daja moc "na gorze" obrotomierza, ale zabieraja moment "na dole"
    - bo wysokie obroty to zazwyczaj krotkoskokowe silniki. Tyle ze rzedowe
    litry GSXR 1000 K1 ma cos chyba 112 Nm maja i tak tego momentu sporo
    wiec mozemy sobie taki silnik za pomoca map zaplonu, ksztaltu walkow
    rozrzadu i innych rzeczy dopasowywac do roznych moto - bardziej
    turystycznych czy bardziej sportowych.

    Z trwaloscia silnikow kreconych tak do 10 krpm nie jest wcale tak zle -
    spokojnie powyzej 100 kkm da zrobic. Jedno antyczne technologicznie GTR
    1000 dojezdzilo 440 kkm. O sportach trudno powiedziec ze statystycznie
    robia 100 kkm ale glownie z tego powodu ze czesto zaliczaja wczesniej
    dzwony.

    Wsciekle 600-tki z obrotami 14-15 krpm faktycznie moga miec nizsza
    trwalosc, ale niekatowane na zimno do 100 tysi powinny dojechac.

    Koszt produkcji silnikow moto jest owszem wyzszy, ale tylko po czesci z
    powodu technologii, po czesci z powodu duzo krotszych serii.

    KJ

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: