  • 11. Data: 2009-02-27 17:36:22
    Temat: Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Że się tak chamsko podepnę pod wątek, co by nie tworzyć bytów... :)

    Transformator flyback przetwornicy sieciowej, rdzeń E20/10/6, pierwotne
    125zw. (dwie warstwy, nawijanie typu "Z", 1.4mH), wtórne 4.5zw. (3 druty,
    3.8uH), izolacja za pomocą dwóch warstw taśmy elektroizolacyjnej 600V.
    Uzyskuję stosunkowo dużą indukcyjność rozproszenia: 84uH (6%).

    Na ile uda mi się zmniejszyć tą indukcyjność rozproszenia, stosując
    dzielone uzwojenie pierwotne (wtórne w środku), przy zastosowaniu taśmy
    izolacyjnej jak poprzednio?

    Pozostałe odległości póki co pomijam (przy nawijaniu pierwotnego "na górze"
    łatwiej jest zadbać o odległości, stąd wybrałem taką konstrukcję na
    początek).

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 12. Data: 2009-02-27 19:56:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dykus,

    Friday, February 27, 2009, 6:36:22 PM, you wrote:

    > Że się tak chamsko podepnę pod wątek, co by nie tworzyć bytów... :)
    > Transformator flyback przetwornicy sieciowej, rdzeń E20/10/6, pierwotne
    > 125zw. (dwie warstwy, nawijanie typu "Z", 1.4mH), wtórne 4.5zw. (3 druty,

    Nie wolno nawijać połówek zwojów.

    > 3.8uH), izolacja za pomocą dwóch warstw taśmy elektroizolacyjnej 600V.
    > Uzyskuję stosunkowo dużą indukcyjność rozproszenia: 84uH (6%).

    I co w tym dziwnego, skoro nawinąłeś połówkę zwoja?

    > Na ile uda mi się zmniejszyć tą indukcyjność rozproszenia, stosując
    > dzielone uzwojenie pierwotne (wtórne w środku), przy zastosowaniu taśmy
    > izolacyjnej jak poprzednio?

    A nie podzieliłeś pierwotnego wiedząc, że wychodzi dokładnie w dwóch
    warstwach? 8-O

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2009-02-27 21:29:13
    Od: "h" <h...@h...he>

    > Nie wolno nawijać połówek zwojów.

    Dlaczego ? Kiedy jest pół zwoja ?

  • 14. Data: 2009-02-27 21:33:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello h,

    Friday, February 27, 2009, 10:29:13 PM, you wrote:

    > Dlaczego ?

    A to wymaga wyjaśniania?

    > Kiedy jest pół zwoja ?

    I to również?

    Połówka zwoja oznacza dla rdzenia zbudowanego z kształtek E nierówny
    strumień magnetyczny w zewnętrznych kolumnach rdzenia. Co skutkuje
    wzrostem strumienia rozproszenia.

  • 15. Data: 2009-02-28 17:08:47
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:
    > Połówka zwoja oznacza dla rdzenia zbudowanego z kształtek E nierówny
    > strumień magnetyczny w zewnętrznych kolumnach rdzenia. Co skutkuje
    > wzrostem strumienia rozproszenia.

    a na rdzeniu troidanym czy szpulkowym?

  • 16. Data: 2009-02-28 19:55:29
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 27.02.09 (piątek), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

    > I co w tym dziwnego, skoro nawinąłeś połówkę zwoja?

    Żeby było wiadomo o czym rozmawiamy, tak było na początku:
    http://dykus.republika.pl/grupa1/01.jpg
    Dokładniej to wychodzi nawet 4.75 zwojów, zależnie jak policzyć kawałek
    prowadzony ukośnie. :)

    Odwinąłem trochę, wyszło coś takiego:
    http://dykus.republika.pl/grupa1/02.jpg
    (co później zaizolowałem taśmą z zewnątrz, by druty nie odstawały)
    Uzyskałem indukcyjność uzwojenia pierwotnego 2.4uH i indukcyjność
    rozproszenia 117uH (8.3%).

    Jest gorzej, ale i zwojów mniej niż poprzednio. Wg obliczeń wychodzi 4
    zwoje, co pasuje do drugiego przypadku. Pytanie tylko, czy to nadal jest
    źle nawinięte, czy można coś poprawić? Bo jeśli nie, to będę zmuszony
    nawinąć 5 zwojów... Być może sporo psuje ten kawałek poprowadzony
    prostopadle (poprowadzić ukośnie?).

    PIExpert szacuje mi indukcyjność rozproszenia na poziomie 32uH (pierwotne
    na wtórnym), przy indukcyjności uzwojenia pierwotnego 1mH (u mnie 1.4mH).
    Zapewne zakłada nawijanie maszyną... :)

    > A nie podzieliłeś pierwotnego wiedząc, że wychodzi dokładnie w dwóch
    > warstwach? 8-O

    I co w tym dziwnego? :) To są próby - aby skorygować liczbę zwojów
    musiałbym przewijać połowę pierwotnego... Poza tym, jak pisałem, obawiałem
    się wytrzymałości elektrycznej. Obecnie mam przebicie przy 1.7kV - pojawia
    się łuk, więc niewykluczone, że pomoże warstwa taśmy izolacyjnej nawinięta
    na uzwojenie pierwotne (podczas badań nie było). Nie liczę co prawda na
    3kV, ale widzę, że można więcej. :) Pomijam wytrzymałość samej taśmy. ;)
    Nie wiem na ile pogorszy/poprawi sytuację jak nawinę wtórne dam w środku.
    Marginesów żadnych nie stosuję, bo to troszkę kłopotliwe i przede wszystkim
    musiałbym już nawinąć trzy warstwy. :) Ale to już inny problem...

    PS Konstrukcja typowo amatorska, do wykonania w pojedynczym egzemplarzu. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 17. Data: 2009-02-28 19:57:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello gargamel,

    Saturday, February 28, 2009, 6:08:47 PM, you wrote:

    > a na rdzeniu troidanym

    Nie da się w ogóle nawinąć połówki zwoja...

    > czy szpulkowym?

    A tutaj nie ma znaczenia pole rozproszenia, bo i tak nie masz szansy
    nad nim zapanować.

  • 18. Data: 2009-02-28 20:02:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dykus,

    Saturday, February 28, 2009, 8:55:29 PM, you wrote:

    > Żeby było wiadomo o czym rozmawiamy, tak było na początku:
    > http://dykus.republika.pl/grupa1/01.jpg
    > Dokładniej to wychodzi nawet 4.75 zwojów, zależnie jak policzyć kawałek
    > prowadzony ukośnie. :)

    Nie. To jest pełne 5 zwojów. Liczy się przejścia przez oba (w
    przypadku rdzeni E) okna rdzenia.

    > Odwinąłem trochę, wyszło coś takiego:
    > http://dykus.republika.pl/grupa1/02.jpg

    To są 4 zwoje.

    > (co później zaizolowałem taśmą z zewnątrz, by druty nie odstawały)
    > Uzyskałem indukcyjność uzwojenia pierwotnego 2.4uH i indukcyjność

    Jesteś pewien, że nie mH?

> [...]
    > źle nawinięte, czy można coś poprawić? Bo jeśli nie, to będę zmuszony
    > nawinąć 5 zwojów... Być może sporo psuje ten kawałek poprowadzony

    Psuje to, że nie wykorzystujesz pełnej szerokości karkasu. Zapewne
    masz za duży rdzeń albo prowadzisz za małą ilość drutów.

    [...]

  • 19. Data: 2009-02-28 20:04:54
    Od: "h" <h...@h...he>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości

    > http://dykus.republika.pl/grupa1/01.jpg
    > Dokładniej to wychodzi nawet 4.75 zwojów, zależnie jak policzyć kawałek

    To nie jest ułamkowy zwój

  • 20. Data: 2009-02-28 20:16:22
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 28.02.09 (sobota), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

    > Jesteś pewien, że nie mH?

    Eh, machnąłem się. Uzwojenie pierwotne się nie zmieniło. 2.4uH to
    indukcyjność nowego uzwojenia wtórnego (wcześniej było 3.8uH).

    > Psuje to, że nie wykorzystujesz pełnej szerokości karkasu. Zapewne
    > masz za duży rdzeń albo prowadzisz za małą ilość drutów.

    Dziękuję za informację. Rdzeń stosuje najmniejszy, jaki był dla mnie
    dostępny i który pozwoliłby mi uzyskać zakładaną moc.

    W najbliższych dniach spróbuję nawinąć wtórne 5 drutami, dam znać co
    wyszło. Te 3 druty i rozproszenie 32uH określił PIExpert...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.