  • Data: 2009-03-04 19:24:04
    Temat: Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    entroper pisze:

    > Za chwilę Kolega Dykus wykona drugi prototyp i będzie wiadomo :)

    Coś udało mi się spłodzić, ale wniosków boję się wyciągać. ;)

    Najpierw spróbowałem (wg rady RoMana) dorzucić jeszcze jeden drut na
    uzwojeniu wtórnym. Nawinąłem 5 zwojów drutem śr. 0.4mm:
    3 druty: Ls = 3.83uH, Lpr = 84uH
    4 druty: Ls = 3.75uH, Lpr = 67uH (lepiej o ok. 20%)

    (Ls - ind. uzw. wtórnego, Lpr - ind. rozproszenia, zwarte wtórne)

    Dzielone uzwojenie wtórne. Izolacja między uzwojeniami - dwie warstwy
    taśmy elektroizolacyjnej (za radą Jerry1111 będę rozglądał się za
    estrofolem, może i ze starych trafopowielaczy). Wtórne: 5 zw. i 4 druty.
    Druga warstwa pierwotnego ładnie nie wyszła - powierzchnia do nawijania
    nierówna, ale troszkę się starałem. :)
    Wyniki:
    1. po staremu - dwie warstwy jedna na drugiej, technika Z:
    Lp = 1404uH, Ls = 3.75uH, Lpr = 67uH (4.8%).
    2. uzwojenie dzielone:
    Lp = 1227uH, Ls = 2.50uH, Lpr = 35.6uH (2.9%).

    Być może lepiej dałoby się to nawinąć, ale chyba niewiele (pomijam
    użycie innego izolatora). Nie robiłem marginesów, ale już czuję, że jest
    to niezbędne (przebicia). Jutro wrzucę jakieś byle zdjęcie...

    Wychodzi ok. 2 razy lepiej. Spadek wszystkich indukcyjności chyba
    troszkę zaciemnia wynik...

    PS Próby z estrofolem chyba prędko nie będzie... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.