    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rozlutownica potrzebna
    Date: Sat, 23 Dec 2017 23:06:39 +0100

    Zagmatwane to co napisałeś :-)

    > Można pstrykać na pół sekundy, wyłączając ssanie natychmiast po
    > odessaniu. Wtedy lut nie zdąży przelecieć do zbiorniczka i krzepnie w
    > rurce.

    Miało być "nie krzepnie w rurce lecz pozostaje płynny w połowie jej
    długości"? Bo jak zakrzepnie to będzie tak jak do tej pory :-)

    > Trzeba trzymać włączoną pompkę tak ze dwie sekundy od odjęcia od
    > punktu lutowniczego.

    Tu chyba zabrakło słowa "potem" jako pierwszego w zdaniu?

    Reasumując, polecasz odessanie 0.5s, odsunięcie od elementu, włączenie
    na 2s by pełnym strumieniem zassało do zbiorniczka?

    Jeśli tak, to spróbuję. Jednakże widzę tu pewien mankament. Aby
    rozlutowanie było skuteczne to trzeba zazwyczaj postępować następująco:

    1. Przytknąć dyszę rozlutownicy do nogi elementu.
    2. Gdy lut się upłynni uruchomić pompę wykonując jednocześnie okrężny
    ruch pistoletem aby móc odessać lut z miejsca gdzie noga przylega do
    metalizowanego otworu.
    3. Unieść dyszę i chwilę potem wyłączyć pompę.

    Taką metodę wszędzie polecają i ona jest bardzo skuteczna. Element sam
    wyłazi. W pół sekundy tego nie zdążę uczynić. :-( Oczywiście mogę spróbować.

    Albo... płaśnie do głowy przyszedł mi pomysł. Zerknij na konstrukcję
    pistoletu:

    https://drive.google.com/file/d/1lQWA0uOsnYXEn2YYYnO
    mcpgU0Y-Ohdd_/view?usp=sharing

    Ta przeklęta rurka ma aż 1cm!!! Ona musi ostygnąć mocno na tak długim
    odcinku. Na nią instaluje się gumową uszczelkę a na nią z kolei
    zbiorniczek. Rurka wystaje poza tą uszczelkę 2.5mm. Zastyganie cyny
    zawsze dokonuje się na samym końcu tej rurki. Zawsze zatkany fragment
    jest widoczny. Może odciąć ten fragment?

    Jeśli to nie pomoże, to jeszcze bardziej skrócić ale wtedy odessany lut
    będzie mógł zachlapywać uszczelkę hipotetycznie. A może nie i wskutek
    bezwładności poleci dalej do zasobnika?

    Albo najpierw pomierzyć zatkany fragment. Zestaw wyciorów jest na
    wyposażeniu. Włożyć wycior na zimnej grzałce aż do końca rurki.
    Zaznaczyć na nim długość. Odessać coś aby rozlutownica się zatkała,
    włożyć wycior i sprawdzić jak długi jest zator. Wtedy będzie jasne ile
    odciąć.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek