    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: "Rower pojawił się nagle"
    Date: Fri, 6 Oct 2017 17:47:29 +0200
    <or38u8$rbk$1@node1.news.atman.pl> <or3cgi$ur6$1@node1.news.atman.pl>
    <or3eb7$ffc$2@node2.news.atman.pl>
    <59d5402d$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <or3g8b$hje$1@node2.news.atman.pl>
    <59d54780$0$660$65785112@news.neostrada.pl>
    <or3hvm$j9p$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <or5o6o$84s$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>

    On 10/5/2017 11:43 PM, s...@g...com wrote:
    > Napisales ze ilosc kolizji sie zmniejszy a to nie do końca prawda.
    > Zerknij tu:
    > https://www.google.pl/maps/place/Hillegom,+Holandia/
    @52.2901254,4.5895396,3a,66.8y,90t/data=!3m4!1e1!3m2
    !1s9cUwC5hWbcL1aAImLMFJcQ!2e0!4m2!3m1!1s0x47c5e9e9ec
    7d5f4d:0x737d5acbbdd21cfa
    > To najlepsze rondo (no prawie najlepsze) jakie można zrobic rowerzystom, pieszym i
    samochodom.

    Nie zgadzam się. Kolizja z rowerzystą może się trafić w takim ustawieniu
    samochodu że delikwenta widac wyłącznie w lusterku. Najlepsza sytuacja
    kolizyjna to ustawienie prostopadłe. Takie ustawienie można osiągnąć na
    rondzie jesli drogi rowerowe sa równoległe z pieszymi i nieco oddalone
    od brzegu ronda.

    > A mimo to masz kolizje z rowerzystami, bo jak rowerzysta jezdzi dookoła to samochód
    chcący zjechać przetnie ten tor jazdy.

    To nie kwestia braku kolizji tylko kwestia takiego ustawienia pojazdów
    aby byla:
    a) dobra widoczność
    b) czas na zastanowienie
    c) szeregowe wykonywanie manewrów

    To rondo jest niebezpieczne ponieważ kolizja nastepuje w ruchu
    rownoległym a nie prostopadłym.

    > I na zapierdalającego rowerzyste co ma pierwszeństwo nie ma mocnych. Ani nie ma na
    zapierdalającego samochodziarza co nie widzi rowerzysty po swojej prawej.

    Są mocni. Wystarczy tak przeprojektować skrzyżowanie aby nadludzki
    wysiłek zredukować do kilku prostych czynności jedna po drugiej. To ze
    tego się nie robi wynika pewnie z wielu czynników. Na rodo o którym
    mowie trzeba więcej miejsca niż na dziadowskie skrzyzowanie z gatunku
    "wszyscy na raz". Płacimy połamanymi miednicami za braki w
    bezpieczeństwie i niechęć do wydawania pieniędzy na zaś.

    > Masz na mysli takie rondo z pasem dla rowerów jak wyżej pokazalem czy takie rondo
    jak u nas? Znaczy sie rondo dla samochodów p
    przejazdy/przejscia na jego wylotach/wlotach?

    Mam na mysli rondo przeznaczone tylko dla samochodów a drogi rowerowe
    równolegle z pasami. O takim rondzie mowie które w mojej ocenie zapewnia
    najwieksze bezpieczeństwo wszystkim.

    > Wszystko zalezy od tego jak szybko jedziesz, i ile uwagi przykladasz.

    Na skrzyzowaniach kolizyjnych - które codziennie muszę przekraczać,
    pechowo w lewo - podstawowym manewrem jest "gaz do dechy" bo się zrobila
    dziura w tych na przeciwko. To nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem,
    uwagą, obserwacją otoczenia, obliczaniem pozycji rowerzystow itd. To
    jest typowe skrzyżowanie dla twardzieli z beemek.

    > Jakbys do zestawu dodał próg spowalniający na każdym wlocie to bym ci przyznał
    sporo racji.

    Ronda z progami na wylotach, przed pasami widzialem gdzieś w PL. Już nie
    pamietam gdzie, ale było. Nie widze w tym nic złego, prędkośc pojazdu na
    wylocie z ronda, szczególnie jak nie jest łukowy tylko wymaga solidnego
    skretu, jest znikoma.

    > Jak nie ma wymuszenia wolnej jazdy (i w sumie to samo dla rowerzysty
    > choć nie wiem jak to osiągnąć) to powyższe założenia biora w łeb
    > bo sie znajdzie jeden czy drugi co nie patrzy albo sie spieszy. Albo rzeczywiście
    rowerzysty nie widzi.

    Wyprofioluj rondo tak aby nie było przejezdne zbyt szybko bez zaliczenia
    krawężnika i będzie dobrze, zawieszenie nie ucierpi.

    > W sumie masz sporo racji tyle że jak o tym mysle to tak długo jak nie ma
    ostrozności i spokojnej jazdy
    > to nawet to rozwiązanie jest tylko półśrodkiem.

    Liczenie na to że ludzie wykażą się rozsadkiem jest absurdalne. Niby
    dlaczego każdy balkon ma barierkę regulowana przepisami? To ludzie są
    tak głupi że bez barierek nie mozna mieć balkonu? No więc odpowiedź
    brzmi ... tak, sa tacy głupi.

    Ogólnie sa tony przepisów ktore powoduja że minimalizujemy skutki
    głupoty. Ponieważ samej głupoty redukować sie nie da, pozostaje tylko
    blokowanie zachowań głupich przez przepisy i różne formy techniczne.
    Skrzyzowanie bezkolizyjne powoduje ze skutki glupoty sa znikome w
    porównaniu z przykładem w wątku.

    > https://www.google.pl/maps/@53.1152811,17.9747046,3a
    ,66.8y,347.76h,73.45t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7BOqWskKq_
    SRf0B2CThCyQ!2e0
    > czy możesz sobie wyobraźic że w tym miejscu facet dostawczakiem z piekarni zaczal
    mnie wyprzedzać bezpośrednio przed tym wzniesieniem skrzyzowania i na jego końcu
    zapchną mnie paką na te żółte barierki?

    Mogę, czesto mam sytuacje rózne na drodze, w typowy dzień robie średnio
    jakies 25km, mimo ze mało to zastanawiająco duzo kozaków spotykam na drodze.

    > Na kolejnym skrzyzowaniu jak mu zapukałem i zapytałem czemu to zrobił to sie tylko
    głupio śmiał.
    > Drugi na kolejnym skrzyzowaniu zrobil podobnie. Jak zapytałem czemu daje taki
    przykład dziecku na tylnym siedzeniu (wiozl jakiegos 8-9 latka do szkoły) to mi
    poradził abym po chodniku jechał bo bezpieczniej.

    I dlatego, ponieważ dyskucjia z debilami nie ma sensu, stosujemy
    rozwiązania techniczne które powodują że ich glupota ma zredukowany
    wplyw na bezpieczeństwo. Takie jak skrzyzowania bezkolizyjne albo
    rowerzysci jadący w zasięgu wzroku a nie na wysokosci tylnych drzwi.