  • 21. Data: 2003-07-03 13:01:07
    Temat: Re: Routing po polsce (i nie tylko)
    Od: greg <l...@S...v-lo.krakow.pl>

    Przemysław 'Repcio' Gubernat wrote:

    > [..]
    >
    > Od ok. 2-3 dni notorycznie mam zgłoszenia od użytkowników (grających na
    > serwerach CS/itp w zasobach TP S.A. lub przez TP S.A. przechodzące) o
    > wzroscie czasów z 40ms do 500ms oraz stratach siegajacych ok. 50% a
    > wychodzących przez łącze TKTelekomu (do TP S.A. via bramka Telii w Wawie)
    > Straty rzędu 40% jestem w stanie zaobserwować już na MTR'e ale co ciekawe
    > tylko od 1 hopka w TP S.A. do przedostatniego routera..

    dokladnie u mnie jest to samo.. rowniez lacze TK

    pozdrawiam

    greg

  • 22. Data: 2003-07-03 13:34:18
    Od: Jarek Druzd <r...@p...irc.pl>

    On Thu, 03 Jul 2003, Przemysław 'Repcio' Gubernat wrote:

    >Druga sprawa, wygląda na to że TP S.A. ma nową bramkę do Telii lub Telia
    >sama z siebie zmieniła rev DNS na połączeniu z Polpakiem.

    Na jakiej podstawie twierdzisz ze maja nowa bramke do Telii ? Z tego co
    widze nic sie nie zmienilo, maja 2 x STM-16 (jedno to backup),
    zaterminowane w routerach war-b1 i war-b2.

    --j.

  • 23. Data: 2003-07-03 14:27:01
    Od: "ROBBO 2" <r...@o...pl>

> [...]
    > Straty rzędu 40% jestem w stanie zaobserwować już na MTR'e ale co ciekawe
    > tylko od 1 hopka w TP S.A. do przedostatniego routera..

    Dlatego ruch do Polpaka z TKtelekom od dzisiaj bedzie szedl inaczej :) bo to
    co sie tam dzialo to tragedia.

  • 24. Data: 2003-07-03 14:27:20
    Od: "ROBBO 2" <r...@o...pl>

    Wawie)

    > dokladnie u mnie jest to samo.. rowniez lacze TK

    Napisales to o 15:03 a od okolo 15:00 ruch do Polapaka nie idzie juz via
    Telia.
    O efektach nie ma nawet co wspominac bo widac dokladnie te roznice No ale
    ATMAN zaplacil duzoooo kase

  • 25. Data: 2003-07-03 15:21:59
    Od: Paweł Małachowski <p...@t...niewazne>

    On Thu, 3 Jul 2003, greg wrote:

    > dokladnie u mnie jest to samo.. rowniez lacze TK

    W Futuro było podobnie, ściągnięcie poczty z Futuro na komputer
    w TP S.A. graniczyło z cudem. Po zasygnalizowaniu problemu
    zestawili łącze bezpośrednie umiarkowanie szybko (jeszcze 26-go?),
    ale i tak przez dwa dni klienci mało człowieka nie zamordowali
    telefonami. Do czego zmierzam -- tak naprawdę TP S.A. wykazała
    się wspaniałym `poszanowaniem' własnych klientów, ograniczając
    im możliwość korzystania z zasobów innych sieci. Takiego szarego
    żuczka na modemie czy SDI nie obchodzi, gdzie co jaki operator
    jakie łącze, on od dwóch dni próbuje zassać super-hiper-mega
    ważny załącznik, i nie może.
    Paradoksalnie, lepiej było ogłosić ,,uwaga, od jutra nie wymieniamy
    polskiego ruchu przez Telię'' po czym uwalić taki ruch na amen,
    wszyscy natychmiast wiedzieliby, na czym stoją.

    --
    { Paweł Małachowski; PM110-RIPE; pawmal#freebsd,lublin,pl }

  • 26. Data: 2003-07-07 18:42:31
    Od: "Help Desk" <h...@p...com>

    Użytkownik "Andrzej Bobyk" <A...@m...lublin.pl> napisał w
    wiadomości news:3F0317E5.9020705@man.lublin.pl...
> [...]
    > --
    > Andrzej Bobyk, LubMAN UMCS, http://www.lubman.pl
    > Pl. M. Curie-Skłodowskiej 1, 20-031 Lublin, Poland
    > tel.: (+48 81) 537 20 00; fax: (+48 81) 537 20 27
    >
    > P.S. Powyższy list jest skrótem dyskusji, toczącej się na niepublicznej
    liście
    > ATM34 sieci POL-34. Pozwoliłem sobie na prawie dosłowne zacytowanie
    wypowiedzi
    > uczestników dyskusji (mam nadzieje, że mi wybaczą), jestem jednak zdania,
    że
    > żaden fakt chamskiego działania TPSA nie powinien pozostać w ukryciu.

    W związku z rozwojem usług hostingowych, kierownictwo PF postanowiło
    zabezpieczyć się na wypadek awarii łączy ( w tym również do TPSA które jest
    trzecim co do wielkości w sieci PF) . Najlepszym pomysłem jeśli chodzi o
    łącze zapasowe było powiększenie wyjścia do Telii, tak, aby w przypadku
    awarii ruch automatycznie był kierowany na tą bramkę ( zarówno cenowo jak i
    technicznie pomysł ten wydawał się najrozsądniejszym). W ostatnią sobotę ok.
    13.30 padło łącze główne pomiędzy Pro Futuro a TPSA ( ostatnio tak sytuacja
    miała miejsce kilka miesięcy temu gdy TPSA przepinała porty z Cisco na
    Junipera) a ruch został przekierowany na Telię. W efekcie wszyscy klienci
    korzystający z sieci PF nie zauważyli praktycznie zmiany natomiast klienci
    TPSA korzystający z zasobów w Futuro przeżyli gehennę. Do serwerów Futuro
    transfer ok. w drugą stronę dramat.

    W rezultacie do czasu przywrócenia ruchu na łączu podstawowym czyli ok. 1.30
    w nocy !!!

    ( z tego co wiem pomimo licznych interwencji dyżurny z Polpaku zajął się
    zgłoszeniem ok. 11 w nocy) usługi świadczone prze PF były nieosiągalne dla
    klientów z TPSA.

    Reasumując - jak człowiek może przy "takim" operatorze sensownie planować
    siec i świadczyć usługi ????

    Pro Futuro S.A.

    Bartosz Szcześniak

    h...@p...com

  • 27. Data: 2003-07-08 08:54:54
    Od: Andrzej Bobyk <A...@m...lublin.pl>

    Help Desk wrote:
    [...]
    > Reasumując - jak człowiek może przy "takim" operatorze sensownie planować
> [...]

    Myślę, że wszyscy znaczący operatorzy krajowi (PF, POL-622, ...) powinni się
    "skrzyknąć" i powołać na odpowiednie artykuły Prawa Telekomunikacyjnego (cytuję
    za Robertem d'Aystettenem - MAN Olsztyn):

    "Operator publiczny o znaczącej pozycji rynkowej nie może odmówić
    połączenia swojej sieci telekomunikacyjnej z siecią telekomunikacyjną
    innego operatora, jeżeli przyłączana sieć telekomunikacyjna została
    wybudowana zgodnie z przepisami prawa."

    oraz

    "2. Z zastrzeżeniem art. 77 ust. 3, punktem połączenia sieci
    telekomunikacyjnych może być każdy, technicznie uzasadniony punkt tych
    sieci, umiejscowiony na obszarze działalności operatora przyłączanej
    sieci telekomunikacyjnej, chyba że istnieje alternatywny punkt,
    umiejscowiony na obszarze działalności operatora sieci przyłączającej,
    równoważny ekonomicznie dla obu operatorów."

    i artykuł 77 - najważniejszy:

    "Art. 77. 1. Łączenie sieci telekomunikacyjnych i związana z tym
    współpraca operatorów powinny być prowadzone na warunkach nie
    dyskryminujących żadnego podmiotu.

    2. Operatorzy łączonych sieci telekomunikacyjnych są obowiązani:

    1) zachować wymagania, o których mowa w art. 53 ust. 1,

    2) umożliwić wzajemny dostęp do posiadanej infrastruktury
    telekomunikacyjnej służącej do połączenia sieci telekomunikacyjnych, a
    także, na zasadach określonych w art. 61, dzierżawę łączy
    telekomunikacyjnych o jakości, liczbie i przepływnościach odpowiednich
    dla należytego świadczenia usług telekomunikacyjnych,

    3) przekazywać informacje dotyczące wzajemnie świadczonych usług
    telekomunikacyjnych w połączonych sieciach, w zakresie niezbędnym dla
    dokonania rozliczeń z tego tytułu,

    4) informować się wzajemnie, co najmniej z rocznym wyprzedzeniem,
    jeżeli operatorzy nie uzgodnią inaczej, o zamierzonych zmianach w swej
    sieci telekomunikacyjnej, wymagających wprowadzenia zmian lub adaptacji
    w sieci telekomunikacyjnej współpracującego operatora.

    3. Przy łączeniu sieci telekomunikacyjnych operator zajmujący pozycję
    dominującą jest obowiązany do spełniania wszystkich uzasadnionych żądań
    związanych z dostępem do jego sieci, włącznie z żądaniem zapewnienia
    dostępu do swojej sieci w każdym technicznie uzasadnionym jej punkcie
    nie będącym zakończeniem sieci.

    4. Współpracujący operatorzy nie mogą podejmować działań technicznych,
    ekonomicznych lub organizacyjnych utrudniających lub uniemożliwiających
    wykonywanie uprawnień lub obowiązków stron związanych z łączeniem ich
    sieci."

    Robert pisze dalej, że "TPSA nie działa zgodnie z prawem i to nasz atut". Moim
    zdaniem ma rację.

    Pozdrawiam wszystkich,

  • 28. Data: 2003-07-13 08:42:30
    Od: "Przemysław 'Repcio' Gubernat" <P...@G...Gubernat.NET>

    On Thu, 3 Jul 2003 14:27:20 +0000 (UTC), ROBBO 2 <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Telia.
    > O efektach nie ma nawet co wspominac bo widac dokladnie te roznice No ale

    Właśnie widzę:
    [..]
    z.war-r1.do.war-r2.tpnet.pl 0% 3 3 21.10 33.43 45.13
    war-b2-pos5-0.telia.net 0% 3 3 16.19 17.85 21.17
    kolejowa-01658-war-b2.c.telia.net 0% 3 3 15.52 27.64 35.21
    vbg-s3-0-59.tktelekom.pl 0% 3 3 166.44 168.49 171.06
    213.199.224.165 34% 2 3 189.20 190.20 191.20

    i od 10 minut nie mogę się zalogować via ssh na serwer :(

    w drugą stronę
    213.199.197.81 0% 3 3 1.39 1.58 1.78
    213.199.224.166 0% 3 3 161.37 163.41 166.59
    213.199.224.21 0% 3 3 159.28 243.28 409.05
    war-b2-pos4-2.telia.net 0% 3 3 164.08 166.12 168.62
    tpsa-01439-war-b2.c.telia.net 0% 3 3 162.71 166.90 170.36
    z.kra-r1.do.war-r1.tpnet.pl 34% 2 3 169.33 170.42 171.51
    z.kat-r1.do.kra-r1.tpnet.pl 34% 2 3 172.56 174.18 175.79
    z.kat-r2.do.kat-r1.tpnet.pl 0% 3 3 168.54 173.14 177.71
    z.wro-r1.do.kat-r2.tpnet.pl 34% 2 3 171.23 172.81 174.39
    do.wro-ar2.z.wro-r1.tpnet.pl 67% 1 3 171.73 171.73 171.73
    [..]

    --
    Szanuj admina swego,
    możesz mieć gorszego.....

    IPv4://repcio@3575230515 IPv6://repcio@3ffe:8010:1c:beaf::2
    +-=-=- Przemysław Gubernat <r...@r...net> -=-=-=-=-=-=-+
    | Network Administrator @ Repcio.NET & Trzebnica.NET |
    | Jestem twoim ostatecznym rozwiązaniem ! |
    =-=-=-=-+

  • 29. Data: 2003-07-13 08:42:40
    Od: "Przemysław 'Repcio' Gubernat" <P...@G...Gubernat.NET>

    On Thu, 3 Jul 2003 13:34:18 +0000 (UTC), Jarek Druzd <r...@p...irc.pl> wrote:

    > Na jakiej podstawie twierdzisz ze maja nowa bramke do Telii ? Z tego co
    > widze nic sie nie zmienilo, maja 2 x STM-16 (jedno to backup),
    > zaterminowane w routerach war-b1 i war-b2.

    Tzn. do tej pory szło jednym łączem, a tutaj widzę że poszło przez łącze o
    innym revDNS... z tego co widze do tej pory przychdoziło przez war-b1 a
    tutaj z TKTelekom idzie via war-b2

  • 30. Data: 2003-07-14 06:57:29
    Od: Jarek Druzd <r...@a...eu.org>

    On Sun, 13 Jul 2003, Przemysław 'Repcio' Gubernat wrote:

    >Tzn. do tej pory szło jednym łączem, a tutaj widzę że poszło przez
    >łącze o innym revDNS... z tego co widze do tej pory przychdoziło przez
    >war-b1 a tutaj z TKTelekom idzie via war-b2

    Chodzilo przez war-b2. Mam sent-mail przykladowego maila z traceroute
    datowanego na 23/grudnia/2002:

    >From raven@localhost Mon Dec 23 10:11:06 2002
    [...]
    #traceroute r2.tpnet.pl
    Translating "r2.tpnet.pl"...domain server (217.67.192.44) [OK]

    Type escape sequence to abort.
    Tracing the route to war-r2.tpnet.pl (194.204.128.2)

    1 war-i3-atm1-0-1.telia.net (213.248.69.81) [AS 1299] 0 msec 4 msec 0 msec
    2 war-i3-pos3-2.telia.net (213.248.68.125) [AS 1299] 4 msec 0 msec 4 msec
    3 war-b2-pos2-0.telia.net (213.248.76.26) [AS 1299] 4 msec 4 msec 0 msec
    4 tpsa-01439-war-b2.c.telia.net (213.248.79.234) [AS 1299] 4 msec 4 msec 0 msec
    5 war-r2.tpnet.pl (194.204.128.2) [AS 5617] 28 msec 0 msec 4 msec

    pozdrawiam,
    --j.