    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rok w asm
    Date: Sun, 01 Feb 2009 20:22:57 +0100

    On Sun, 1 Feb 2009 16:14:57 +0100, Czaq wrote:

    >no ok, ale jeśli dostałbym zadanie, że mam zapisać rok 5199, to jak mam to
    >zrobić?

    W ogolnosci jak chcesz :-)

    >Już konkretnei chodzi mi o całą datę na 16 bitach.

    musisz pamietac ze na 16 bitach mozna zakodowac tylko 65536 dni,
    wiec data bedzie z przedzialu niecalych 200 lat.

    >Podobny problem mam z zapisem czasu: jak zapisać 6.31.59?
    >Wiem, że sekundy zajmują 5 bajtów (nie wiem natomiast dlaczego), minuty 6
    >(tymbardziej nie wiem dlaczego:( przecież sekund jest tyle co minut - i tu i
    >tu 60) a godzina zajmuje 5 bajtów.

    Masz chyba na mysli kodowanie daty pliku w MS-DOS/windows.
    godzin jest 24 wiec potrzeba 5 bitow [z nadmiarem].
    Minut jest 60, wiec trzeba 6 bitow. sekund jest 60, wiec trzeba 6
    bitow. Razem 17 .. wiec trzeba z czegos zrezygnowac.
    No to zaokraglamy do najblizszej parzystej sekundy.

    A Unix ma to wszystko w d* i date/czas koduje jako ilosc sekund od
    1.01.1970. Na 32 bitach ze znakiem.
    W 2038 bylyby klopoty, ale wszyscy licza ze do tego czasu wszystkie 32
    bitowe systemy zastapione zostana 64 bitowymi.

    J.