-
11. Data: 2024-12-18 17:00:43
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 17.12.2024 o 21:35, Robert Tomasik pisze:
> W dniu 17.12.2024 o 20:15, PeJot pisze:
>>
>> Ale i silnik statystycznie słabosilny, więc wypadałoby, żeby chociaż
>> sprawność przekładni była wysoka. Przekładna cvt do roweru ma się
>> nijak, przełożenie od 0 nie ma sensu praktycznego, nie da się ruszyć.
>> Na filmie wygląda to na ciężkie, skomplikowane i beznadziejnie w
>> serwisowaniu. Zapewne jakiś nawiedzony marketoid mógłby wepchać takie
>> cvt jako kolejny epokowy wynalazek, ale nie widzę szans na powodzenie.
>> Już prędzej rowery wspomagane elektrycznie zawojują rynek, chociaż MZ
>> na razie idzie tak sobie ?
>
> Czasem ważniejsze jest umożliwienie ruchu od zera. Weź takie samochody.
> Zastosowanie silnika elektrycznego pozwala na zrezygnowanie ze sprzęgła,
> a sprzęgła, żeby nie wiem jak doskonałe, to jednak w takim zakresie,
> gdzie nie ma przełożenia 1:1 mają niską sprawność oraz zużywają się.
Swoją drogą, dlaczego w samochodach nie stosuje się elektrosprzęgieł ?
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
12. Data: 2024-12-18 17:05:21
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 18 Dec 2024 16:22:55 +0100, PeJot wrote:
> W dniu 18.12.2024 o 16:17, Robert Tomasik pisze:
>> W dniu 18.12.2024 o 15:12, J.F pisze:
>>> Natomiast na starcie, to i sprawność silnika elektrycznego jest zerowa
>>
>> Ale bardzo duży moment obrotowy.
>
> Zależy od rodzaju silnika, np. w szeregowym to i owszem.
To nie całkiem tak.
W szeregowym owszem - popłynie duży prąd, da duży moment ... ale
będzie grzał uzwojenia, a chłodzenia nie ma, bo się silnik nie kręci
:-)
W równoległym tez popłynie duży moment przez wirnik, i też nie ma
chłodzenia.
W indukcyjnym też popłynie duży prąd, ale moment będzie słaby.
Chyba, że zasilany będzie z falownika, niewielką częstotliwoscią.
W BLDC ... a to zalezy, jak się sterownik wykaże.
J.
-
13. Data: 2024-12-18 17:54:43
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 18 Dec 2024 17:00:43 +0100, PeJot wrote:
> W dniu 17.12.2024 o 21:35, Robert Tomasik pisze:
>> W dniu 17.12.2024 o 20:15, PeJot pisze:
>>>
>>> Ale i silnik statystycznie sĹabosilny, wiÄc wypadaĹoby, Ĺźeby chociaĹź
>>> sprawnoĹÄ przekĹadni byĹa wysoka. PrzekĹadna cvt do roweru ma siÄ
>>> nijak, przeĹoĹźenie od 0 nie ma sensu praktycznego, nie da siÄ ruszyÄ.
>>> Na filmie wyglÄ da to na ciÄĹźkie, skomplikowane i beznadziejnie w
>>> serwisowaniu. Zapewne jakiĹ nawiedzony marketoid mĂłgĹby wepchaÄ takie
>>> cvt jako kolejny epokowy wynalazek, ale nie widzÄ szans na powodzenie.
>>> JuĹź prÄdzej rowery wspomagane elektrycznie zawojujÄ rynek, chociaĹź MZ
>>> na razie idzie tak sobie í ˝íą
>>
>> Czasem waĹźniejsze jest umoĹźliwienie ruchu od zera. WeĹş takie samochody.
>> Zastosowanie silnika elektrycznego pozwala na zrezygnowanie ze sprzÄgĹa,
>> a sprzÄgĹa, Ĺźeby nie wiem jak doskonaĹe, to jednak w takim zakresie,
>> gdzie nie ma przeĹoĹźenia 1:1 majÄ niskÄ sprawnoĹÄ oraz zuĹźywajÄ siÄ.
>
> SwojÄ drogÄ , dlaczego w samochodach nie stosuje siÄ elektrosprzÄgieĹ ?
A po co?
SprzÄgĹo potrzebne do pĹynnego ruszania - elektryczne siÄ nie nada.
Ale:
-w starych skrzyniach automatycznych siÄ stosuje do blokowania
sprzÄgĹa hydraulicznego.
- jakies tam hamulce czy sprzÄgĹa w skrzyni automatycznej sÄ , do
zapewnienia róşnych przeĹoĹźeĹ. Tylko chyba sterowane hydraulicznie,
przez elektrozawory.
-w skrzyniach automatycznych DSG/DCT sÄ dwa sprzÄgĹa, automatycznie
sterowane ... ale znĂłw - chyba siĹownikiem hydraulicznym, a nie
elektrycznym.
-w hybrydach bywa potrzeba sprzegania silnika ... i tam chyba bywa
elektrosprzÄgĹo, np mitsubishi.
J.
-
14. Data: 2024-12-18 20:11:41
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 18.12.2024 o 17:54, J.F pisze:
>> Swoją drogą, dlaczego w samochodach nie stosuje się elektrosprzęgieł ?
>
> A po co?
> Sprzęgło potrzebne do płynnego ruszania - elektryczne się nie nada.
Są elektrosprzęgła typu proszkowego, które potrafią pracować z
poślizgiem. Ale chyba to nie ten zakres przenoszonych momentów.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
15. Data: 2024-12-19 08:17:03
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: Marek <f...@f...com>
On Wed, 18 Dec 2024 16:13:54 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
> W rowerze przełożenie od 0 nie ma sensu, bo z miejsca nie ruszysz.
> 2ga
No przecież całe clue filmu to przykład na rowerze. Trzeba szybciej
zapedałować na początku.
--
Marek
-
16. Data: 2024-12-20 15:10:44
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 19.12.2024 o 08:17, Marek pisze:
> On Wed, 18 Dec 2024 16:13:54 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>> W rowerze przełożenie od 0 nie ma sensu, bo z miejsca nie ruszysz. 2ga
>
> No przecież całe clue filmu to przykład na rowerze. Trzeba szybciej
> zapedałować na początku.
No paczpan, a ja myślałem, że szybciej razy zero równa się zero.
>
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
17. Data: 2024-12-20 19:09:34
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 20 Dec 2024 15:10:44 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
> No paczpan, a ja myślałem, że szybciej razy zero równa się zero.
Nie wiem skąd to założenie, że tu
przełożenie zawsze musi być liniowo zależne. Akurat w tym przypadku
jest 0 tylko w *pewnym* zakresie obrotów wejściowych poniżej
określonej wartości.
--
Marek
-
18. Data: 2024-12-20 19:44:55
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 20 Dec 2024 19:09:34 +0100, Marek wrote:
> On Fri, 20 Dec 2024 15:10:44 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>> No paczpan, a ja myślałem, że szybciej razy zero równa się zero.
>
> Nie wiem skąd to założenie, że tu
> przełożenie zawsze musi być liniowo zależne. Akurat w tym przypadku
> jest 0 tylko w *pewnym* zakresie obrotów wejściowych poniżej
> określonej wartości.
Jakie tam jest sterowanie przełożeniem, to nie wiem,
ale w rowerze zero sie nie sprawdzi - krecisz pedałami,
a koła stoją.
Nie ruszysz z miejsca, i się wywalisz :-)
Do ruszenia jakies niezerowe jest potrzebne, a nawet wcale nie takie
małe, bo trzeba się rozpędzic do prędkosci zapewniającej sterownośc.
Sterowanie w czasie jazdy to inny problem ... nie wiem, czy jakis
prosty automat się sprawdzi ...
J.
-
19. Data: 2024-12-20 19:55:34
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 20.12.2024 o 19:44, J.F pisze:
> On Fri, 20 Dec 2024 19:09:34 +0100, Marek wrote:
>> On Fri, 20 Dec 2024 15:10:44 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>>> No paczpan, a ja myślałem, że szybciej razy zero równa się zero.
>>
>> Nie wiem skąd to założenie, że tu
>> przełożenie zawsze musi być liniowo zależne. Akurat w tym przypadku
>> jest 0 tylko w *pewnym* zakresie obrotów wejściowych poniżej
>> określonej wartości.
>
> Jakie tam jest sterowanie przełożeniem, to nie wiem,
> ale w rowerze zero sie nie sprawdzi - krecisz pedałami,
> a koła stoją.
> Nie ruszysz z miejsca, i się wywalisz :-)
>
> Do ruszenia jakies niezerowe jest potrzebne, a nawet wcale nie takie
> małe, bo trzeba się rozpędzic do prędkosci zapewniającej sterownośc.
Małe przełożenie niby pozwolić ma wjechać na większą górkę, ale poniżej
pewnej prędkości lepiej włączyć napęd nożny.
>
> Sterowanie w czasie jazdy to inny problem ... nie wiem, czy jakis
> prosty automat się sprawdzi ...
Były pomysły, ale na pomysłach się kończyło.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
20. Data: 2024-12-20 21:43:11
Temat: Re: Rodzaj przekładni planetarnej z
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 20 Dec 2024 19:44:55 +0100, "J.F"
<j...@p...onet.pl> wrote:
> Jakie tam jest sterowanie przełożeniem, to nie wiem,
> ale w rowerze zero sie nie sprawdzi - krecisz pedałami,
> a koła stoją.
Z filmu widać, że 0 jest przy niewielkim pedałowaniu. Myślę, że
zdąrzy się zapedałować zanim się wywróci. Jest sporo czasu na to.
--
Marek