  • 41. Data: 2017-03-14 11:54:02
    Temat: Re: Rezystor na zasilaniu op-ampa
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pcimol <...@...com> wrote:

    > TL081 pobira 1.4mA (do 2.5mA). Spadek napięcia na R7 1.4-2.5V
    > Czyli nie będzie 9V.

    Ok, racja. Nie ma już R7.

    > Szumy opampa są bez znaczenia w tym zastosowaniu.

    A co ma znaczenie? Minimalne napięcie pracy, coś jeszcze innego?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 42. Data: 2017-03-14 12:05:51
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > No i LM386 - w następnym układzie chyba poprawiłeś i dodałeś kondensator
    > na wejściu - ale ja aplikacji nie pamiętam - sprawdź to. Aha, wejście na
    > (-)? Coś mi się tu nie zgadza.

    Tak, dorzuciłem 1u na wejściu LM-a. W datasheecie nie ma tam kondensatora.
    Wejście (-) jest do masy, wejście (+) jest do potencjometru.

    Zmienię też C14 z 10n na 47n, bo w datasheecie jest tam 0.05uF...

    Znalazłem też takie zdanie: "When using LM386 with higher gains (...), it
    is necessary to bypass the unused input (...). This is done with a 0.1 uF
    capacitor or a short to ground depending on the DC source resistance on
    the driven input."

    Nie rozumiem tej zależności rozwiązania od rezystancji dla DC. U mnie,
    skoro mam kondensator szeregowo z potencjometrem, rezystancja dla DC jest
    duża, więc powinienem podłączyć nieużywane wejście do masy przez ten
    kondensator, tak?

    > Tak jest dużo lepiej o ile C4 wyraźnie powiększysz. Ale czy C10 o tej
    > wartości będzie OK to nie wiem - biegun ustawiasz dość wysoko, ale być
    > może jest OK.

    Hmm, chciałem dać dużo większy C10, niż C5.

    > Nie wiem co tam masz na wyjściu. Ale teraz tak patrzę - HPF jest
    > ustawiony bardzo wysoko.

    Tu jest wykres, jak ten HPF powinien działać:
    http://www.vlf.it/romero2/104.jpg

    > No to zostaw tam sobie miejsce na rezystor, albo daj potencjometr
    > wieloobrotowy, albo przynajmniej duży. Z tym, że ślizgacz potencjometru
    > tam gdzie będzie największy sygnał (czyli na wyjście opampa).

    Ślizgacz zawsze daje się tam, gdzie jest większy sygnał? Potencjometr już
    mam... celowo wziąłem taki duży, żeby móc mieć regulację od zera i nie
    tracić czułości.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 43. Data: 2017-03-14 12:49:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-14 o 11:53, Adam Wysocki pisze:

    > Tak.

    > A na schemacie explorer3.png (po wyrzuceniu R7)?

    Razem z elektrolitem, o którym piszesz na końcu, powinno być OK.

    > Hmm, myślałem że on jest po to, żeby można było używać wyjścia line out
    > jako wejścia, tak jak w opisie tego projektu. Jak go dodam, to zostawić
    > ten 4n7 (C9 u mnie), który póki co wyrzuciłem?

    R8 razem z C9 tworzą filtr dolnoprzepustowy na jakieś 3kHz, policz sobie
    dokładnie, bo liczę na palcach. Prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem ideę
    tego układu. W sprzężeniu opampa jest filtr górnoprzepustowy na
    trzykrotnie wyższą częstotliwość. Aby uzyskać z grubsza charakterystykę
    którą podałeś w linku w sąsiedniej gałązce trzeba by dać C5 gdzieś koło
    22nF, ale też liczę na palcach :-)

    :-)

    P.P.

  • 44. Data: 2017-03-14 14:18:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > R8 razem z C9 tworzą filtr dolnoprzepustowy na jakieś 3kHz, policz sobie
    > dokładnie, bo liczę na palcach.

    3.3kHz. Hmm, mało... ja chcę tym odbierać m.in. SAQ (17.2kHz)...
    wrzuciłbym tam 470pF zamiast 4.7n (33kHz)... wyrzucę też C11.

    > Prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem ideę tego układu. W sprzężeniu opampa
    > jest filtr górnoprzepustowy na trzykrotnie wyższą częstotliwość.

    Ten z 3k3 + 4n7? On ma zmniejszać przydźwięk sieci ("... that attenuates
    the 50 Hz by about 30 dB").

    > Aby uzyskać z grubsza charakterystykę którą podałeś w linku w sąsiedniej
    > gałązce trzeba by dać C5 gdzieś koło 22nF, ale też liczę na palcach :-)

    3k3 + 22n da nam 2.1 kHz... 2-3 kHz to są tam w szczycie :)

    Zastanawia mnie też podłączenie nieużywanego wejścia nieodwracającego
    LM386 bezpośrednio do masy, zamiast przez kondensator, skoro drugie
    wejście mam podłączone do sygnału przez kondensator... może w ogóle
    wywalić C16 i C11? Czy zostawić i umasić wejście (+) przez np. 100n?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 45. Data: 2017-03-15 10:19:51
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-03-14 o 12:05, Adam Wysocki pisze:

    > Tak, dorzuciłem 1u na wejściu LM-a. W datasheecie nie ma tam kondensatora.
    > Wejście (-) jest do masy, wejście (+) jest do potencjometru.

    A to jeżeli tak to OK.

    > Zmienię też C14 z 10n na 47n, bo w datasheecie jest tam 0.05uF...

    To teoretycznie zależy od charakteru obciążenia. Gdzieś można nawet
    trafić na wzorki do liczenia.

> [...]
    > is necessary to bypass the unused input (...). This is done with a 0.1 uF
    > capacitor or a short to ground depending on the DC source resistance on

    Nieużywane to masz bypass do którego opcjonalnie (tak naprawdę warto)
    można podłączyć kondensator (jak go zewrzesz do masy do fajnie nie
    będzie) i wejście odwracające, które - no z nim jest pewien kłopot.
    Jakimś rozwiązaniem tego kłopotu jest dwójnik RC między 1 i 8 albo sam
    kondensator. Zwarcie spowoduje dużo większe wzmocnienie dla DC, co
    prawdopodobnie nasyci wzmacniacz.

> [...]
    > skoro mam kondensator szeregowo z potencjometrem, rezystancja dla DC jest
    > duża, więc powinienem podłączyć nieużywane wejście do masy przez ten

    Raczej tak. W miarę możliwości tak jak w układzie zalecanym przez
    producenta. Ten układ nie jest wart kombinowania. Jak masz kombinować
    albo masz wątpliwości, to jest trochę innych układów.

    Tylko jeszcze raz zwracam uwagę, że na poniższym schemacie masz inne
    połączenie. Nie przyglądałem się, być może zadziała, ale moim zdaniem
    nie ma powodu żeby aż tak kombinować. Chyba że są problemy ze
    wzbudzeniem przez zasilanie.

    > Hmm, chciałem dać dużo większy C10, niż C5.

    To dość oczywiste. Pytanie o pożądaną charakterystykę. Być może oba
    trzeba powiększyć.

    > Tu jest wykres, jak ten HPF powinien działać:
    > http://www.vlf.it/romero2/104.jpg

    Jak chcesz to dobrze zrobić weź jakiegoś spice i zasymiluj. Tylko nie
    bierz idealnego opampa do modelu, bo może wyjść śmiesznie.

    > Ślizgacz zawsze daje się tam, gdzie jest większy sygnał? Potencjometr już

    Albo do masy. Tak, żeby antena utworzona po włożeniu wkrętaka jak miała
    jak najmniejszy wpływ na działanie układu.

    > mam... celowo wziąłem taki duży, żeby móc mieć regulację od zera i nie
    > tracić czułości.

    OK. Zawsze miejsce na rezystor możesz zewrzeć.
    Chyba wszystko napisałem - trochę sporo tego, a ja póki co na
    antybiotykach, więc mogłem coś przeoczyć. Jakby co to powtórz pytanie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2017-03-15 19:55:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-13 o 20:15, Pcimol pisze:

    > Szumy opampa są bez znaczenia w tym zastosowaniu.

    No już nie przesadzaj, w tym układzie wzm wynosi około 30 i tyle razy
    wzmocni swoje szumy wejścia, ale i tak najbardziej krytycznym szumowo s
    a te opóry 10M, będzie szumiało paskudnie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 47. Data: 2017-03-15 19:58:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-13 o 12:35, Adam Wysocki pisze:

    > No tak... przecież to symetryczne.

    > Nie upieram się przy 71/81, te po prostu znam i ten był w oryginalnym
    > schemacie :) Co byś proponował lepszego (z mniejszymi szumami)?

    Już w wątku proponowałem :) pozwól że się zacytuję
    "A dla autora wątku proponowałbym zamiast R13 dać LM78L05 i wzm podwójny
    MCP6282 który jest R2R, fety na wejściu, niskie szumy. Drugi dać jako
    aktywną masę. Wersja smd kosztuje 4zł w TME. "

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 48. Data: 2017-03-15 20:02:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-14 o 11:51, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    Nie dodaj opornik z wyjścia wzm 10k tak jak było w oryginale.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 49. Data: 2017-03-15 20:53:41
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Janusz napisał:

    > No już nie przesadzaj, w tym układzie wzm wynosi około 30 i tyle razy
    > wzmocni swoje szumy wejścia

    I 30x przydźwięk sieciowy. Dlatego daje się filtr na wejście
    i z tym będzie walka.

    str. 158 (175) vlf
    https://tinyurl.com/jzwtjus

    Tam niżej jest wykaz stacji co nadają na 15-30kHz, to to jeszcze funkcjonują takie?

  • 50. Data: 2017-03-16 14:27:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > To teoretycznie zależy od charakteru obciążenia. Gdzieś można nawet
    > trafić na wzorki do liczenia.

    Hmm, tamten odbiornik jest przystosowany do słuchawek, mój do słuchawek i
    głośnika.

> [...]
    > Jakimś rozwiązaniem tego kłopotu jest dwójnik RC między 1 i 8 albo sam
    > kondensator. Zwarcie spowoduje dużo większe wzmocnienie dla DC, co

    Hmm, na bypass (7) mam 22n, na gain (1-8) mam 10u.

    > Raczej tak. W miarę możliwości tak jak w układzie zalecanym przez
    > producenta. Ten układ nie jest wart kombinowania. Jak masz kombinować
    > albo masz wątpliwości, to jest trochę innych układów.

    Producent w ogóle nie zaleca tam kondensatora, jedynie przed
    potencjometrem. Może więc zrobić właśnie tak, czyli dać ten kondensator
    przed potencjometrem, a nie za nim... tak zrobię.

    Na line out chcę mieć za, bo tam może pojawić się DC (np. jak podłączę
    wyjście do wejścia mikrofonowego).

> [...]
    > połączenie. Nie przyglądałem się, być może zadziała, ale moim zdaniem
    > nie ma powodu żeby aż tak kombinować. Chyba że są problemy ze

    Inne, czyli po prostu użyte wejście (-) a nie (+)? W sumie racja, zamienię
    je miejscami.

    > To dość oczywiste. Pytanie o pożądaną charakterystykę. Być może oba
    > trzeba powiększyć.

    Hmm, pożądana charakterystyka jest taka, żeby silnie wycinało mi 50 Hz,
    ale w okolicy 1-2 kHz już przestało wycinać.

    > Jak chcesz to dobrze zrobić weź jakiegoś spice i zasymiluj. Tylko nie
    > bierz idealnego opampa do modelu, bo może wyjść śmiesznie.

    Uhm, nie używałem nigdy programów do symulacji, chociaż nie raz chciałem
    się zainteresować. Polecasz jakiś konkretny? Widziałem qucs, wygląda
    obiecująco...

    > Albo do masy. Tak, żeby antena utworzona po włożeniu wkrętaka jak miała
    > jak najmniejszy wpływ na działanie układu.

    To nie będzie PR montażowy, tylko zwykły, z ośką i gałką.

    Dzięki za pomoc, zdrowiej!

    --
    http://www.chmurka.net/