    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5d6fe129$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qkp20r$sp$1@dont-email.me>
    <5d702024$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <qkp83b$3urmi$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5d767d01$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d76afd2$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <ql6hem$had$1$cezar91@news.chmurka.net> <ql8q12$jao$1@dont-email.me>
    <9...@t...no1>
    <ql9vkp$6v4$1@dont-email.me> <6937153083$20190911100203@squadack.com>
    <qlb72i$64e$1@dont-email.me>
    <5d7926e7$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <qlba06$oh8$1@dont-email.me> <5d7a14ce$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <qldfnb$s6s$1@dont-email.me>
    Subject: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Date: Thu, 12 Sep 2019 15:57:14 +0200

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 11:47, J.F. wrote:

    >Istnieje róznica między tablekami z wiki a rynkiem komputerów. Jeden
    >rzut oka na giełdę komputerową i było jasne jak rozkłada się
    >rozrywkowo/hobbystyczna część sprzętowa wczesnej informatyki.

    W tamtych czasach to juz nie chodzilem na gielde.
    Za to moge odszukac co bylo w sklepach.

    >Nie, to była skrajnie kiepska zabawka, chyba że kogoś bawiły gry
    >takiej jak Norton i Pascal. Nie było wielu entuzjastów wśród
    >młodzieżowego suwerena.

    Niektora mlodziez lubila tez programowac.
    A i gier troche bylo.

    >Raczej praktycznie takie same.

    No nie - byl tam mozliwy do wlaczenia tryb PWM w sterowaniu
    glosnikiem.
    Prawie jak Covox :-)

    >Pierwsze pecety były w ogóle cieżko odróznialne od maszyn 8-bit a ZX
    >w szczególności.

    Ale nie mowimy o pierwszych z 1981 tylko o 1996. Ewentualnie 1991.
    A nawet te pierwsze od ZX byly bardzo odroznialnie, bo dyskietki to
    jednak inny komfort pracy :-)

    >To nie miało dużego znaczenia.

    Mialo, bo nie bylo na atarynke gier z dobra muzyka i grafika :-P

    >To co było istotne to dostępność. Atari, Commodore i ZX miał każdy
    >sąsiad, potem każdy mial Amigę. PC nie miał albo nikt albo ci co
    >mieli całymi dniami kopiowali pliki z lewa na prawo

    No coz, ja troche starszy jestem, komputerka w kazdym mieszkaniu nie
    pamietam, a na pewno nie Amigi.

    Ale co za pliki ci pecetowcy kopiowali ? Gry pewnie :-P

    >O czym już napisałem. Mogli. Mieli jednak budżet, Amiga w 91 to
    >jednak troche kosztowała.

    Nie mowie nie, ale my tu nie o sredniej pensji, tylko o jakims
    konkursie :-)

    >Jak miał studia w '91 to na uczelniach nie było nic co było by
    >spacjalnie tajemnicze. Sam w roku 2010 kasowałem XTki pochodzące z
    >tamtych lat. Mało który miał nawet dysk twardy, większość miała MDA
    >lub Herculesa.

    To jakas kiepska uczelnia.
    Tym niemniej - juz miala blaszaki, z Atari 800 pozytek taki sobie ...

    >Pracowały w DOSie więc w "systemie operacyjnym" (przepraszam za
    >przesadę że systemie i operacyjnym) który nie róznił się prawie
    >niczym istotnym od AtariOS. Serio.

    Owszem, tylko czy bylo to Atari ze stacja dyskow, czy bez ?

    >Memtop, proste abstrakcje na urządzenia, prosty filesystem. Nie, dużo
    >to nie odbiegało od Atari. Tam tylko uwierał brak stacji dysków
    >niestety.

    A bez dyskow to praktycznie brak OS'a :-)

    >Nie. Opóźniałem impulsy odchylania poziomego (na monostabilnym z 74),
    >wygaszałem co drugą linię, wycinałem co drugi impuls synchronizacji
    >poziomej, liczyłem ramki parzyste i nieparzyste i wydłużałem lekko co
    >drugi obraz impuls synchronizacji pionowej.

    >Efektem czego dostałałem obraz VGA "interlace" zwężony w pionie (ale
    >to na cz-b nie przeszkadzało, był ostry). Wada: 60Hz.

    Hm, bardzo zwezony w pionie. I na tej polowie szerokosci ekranu
    zobaczyc 80 znakow ?

    >Naprawiona przez wyregulowanie elektroniki w monitorze. I tyle.
    >Używałem przez dobre 3 lata, potem kupiłem pierwszy kolorowy VGA.

    Oczu nie zepsules ?
    Nawet jak telewizor byl sluszny, 25" powiedzmy, to raster maski mial
    spory.
    Dwa pixele w jednej dziurce :)

    >486 pojawiły się w domach prawie jednoczesnie z pentiumami. Może z
    >max rok róznicy. Społeczeństwo się wzbogacało najwidoczniej.

    A sprzet tanial.

    >Zgadza się.

    >Tylko częściowo, prawie wszystkie rozwiązania wypłyneły w jakiejś
    >postaci we współczesnych systemach operacyjnych.

    Nie znam, ale troche watpie czy cos nowego wymyslili - raczej juz bylo
    wymyslone wczesniej.

    >Nie było ani jednej katy SVGA w moim otoczeniu. Nie pamiętam kiedy
    >pierwszą zobaczyłem, koło 95 roku chyba.

    A w moim byly same. Nic mniej nie mialo sensu ... no moze Hercules
    jeszcze sie bronil, o ile komus mono wystarczalo.

    >W dodatku wiele VGA to były jakieś 8-bit Paradise z żenującą
    >prędkoscią i kompatybilnością.

    w 96 to juz Win 95 bylo, a wczesniej inne windowsy, wiec IMO problemu
    kompatybilnosci nie bylo.
    Zreszta VGA udawaly dobrze, wiec na gry nie mogles narzekac :-)

    >Więc Amiga była w sam raz.
    >Nie, Pecet nie brzmiało dumnie w '91 roku. Siara.

    Skoro nie bylo Cie stac, to jednak brzmi dumnie :-)

    J.