    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Date: Thu, 12 Sep 2019 15:03:37 +0200
    <5d6fe129$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qkp20r$sp$1@dont-email.me>
    <5d702024$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <qkp83b$3urmi$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5d767d01$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d76afd2$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <ql6hem$had$1$cezar91@news.chmurka.net> <ql8q12$jao$1@dont-email.me>
    <9...@t...no1>
    <ql9vkp$6v4$1@dont-email.me> <6937153083$20190911100203@squadack.com>
    <qlb72i$64e$1@dont-email.me>
    <5d7926e7$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <qlba06$oh8$1@dont-email.me> <5d7a14ce$0$526$65785112@news.neostrada.pl>

    On 12/09/2019 11:47, J.F. wrote:
    > Musialbym po starych papierach popatrzec, ale IMO - w 96 to juz trudno
    > bylo kupic peceta bez SVGA.
    > No ale to nowe, Ty widziales stare, moze z drugiej reki ...

    Istnieje róznica między tablekami z wiki a rynkiem komputerów. Jeden
    rzut oka na giełdę komputerową i było jasne jak rozkłada się
    rozrywkowo/hobbystyczna część sprzętowa wczesnej informatyki.

    > Owszem, ale pecety w ogole byly drogie.
    > Jak ktos potrzebowal zabawki dla dziecka, to raczej nie kupowal, bo
    > droga zawaka.

    Nie, to była skrajnie kiepska zabawka, chyba że kogoś bawiły gry takiej
    jak Norton i Pascal. Nie było wielu entuzjastów wśród młodzieżowego
    suwerena.

    > No coz - mozliwosci dzwiekowe podstawowego peceta i tak byly lepsze niz
    > Spectrum :-)

    Raczej praktycznie takie same. Pierwsze pecety były w ogóle cieżko
    odróznialne od maszyn 8-bit a ZX w szczególności.

    > C64 mial lepsze, Atari 800itp te mialo lepsze ... ale na atarynce ty
    > byly gry z dobra muzyka albo dobra grafika, alternatywa wykluczajaca :-(

    To nie miało dużego znaczenia. To co było istotne to dostępność. Atari,
    Commodore i ZX miał każdy sąsiad, potem każdy mial Amigę. PC nie miał
    albo nikt albo ci co mieli całymi dniami kopiowali pliki z lewa na prawo
    albo uzupełniali jakieś pola w arkuszu. Tak to wyglądało oczami
    nastolatka. Nie moimi. Statystycznymi.

    > No to choc Amige ufundowac :-)

    O czym już napisałem. Mogli. Mieli jednak budżet, Amiga w 91 to jednak
    troche kosztowała.

    > A jak mial 18-scie i za kilka miesiecy studia ?

    Jak miał studia w '91 to na uczelniach nie było nic co było by
    spacjalnie tajemnicze. Sam w roku 2010 kasowałem XTki pochodzące z
    tamtych lat. Mało który miał nawet dysk twardy, większość miała MDA lub
    Herculesa.

    Pracowały w DOSie więc w "systemie operacyjnym" (przepraszam za przesadę
    że systemie i operacyjnym) który nie róznił się prawie niczym istotnym
    od AtariOS. Serio. Memtop, proste abstrakcje na urządzenia, prosty
    filesystem. Nie, dużo to nie odbiegało od Atari. Tam tylko uwierał brak
    stacji dysków niestety.

    > Wow, podkreciles odchylanie dwukrotnie ?

    Nie. Opóźniałem impulsy odchylania poziomego (na monostabilnym z 74),
    wygaszałem co drugą linię, wycinałem co drugi impuls synchronizacji
    poziomej, liczyłem ramki parzyste i nieparzyste i wydłużałem lekko co
    drugi obraz impuls synchronizacji pionowej.

    Efektem czego dostałałem obraz VGA "interlace" zwężony w pionie (ale to
    na cz-b nie przeszkadzało, był ostry). Wada: 60Hz. Naprawiona przez
    wyregulowanie elektroniki w monitorze. I tyle. Używałem przez dobre 3
    lata, potem kupiłem pierwszy kolorowy VGA.

    > IMO nie. to juz czas 486 czy Pentium, a te byly drogie.

    486 pojawiły się w domach prawie jednoczesnie z pentiumami. Może z max
    rok róznicy. Społeczeństwo się wzbogacało najwidoczniej.

    > Ale Amiga ... pieniadze stracone. No ale taki czas - 486 tez pieniadze
    > stracone.

    Wiedza nie stracona. Co się nauczyłem na Amidze przydało się 5 lat
    później na Win95. Semafory, IPC i obiektowe GUI miałem w jednym palcu.

    > Przychodzili do mnie wtedy studenci, wychwalali Amige, a ja im prosto:
    > moze i swietna, ale nie ma przyszlosci.

    Zgadza się.

    > No i mialem racje :-)

    Tylko częściowo, prawie wszystkie rozwiązania wypłyneły w jakiejś
    postaci we współczesnych systemach operacyjnych.

    > No ale mowimy - w 91 byla juz SVGA. Jakosc obrazu znakomita.
    > Oczywiscie to raczej u tatusia w pracy.

    Nie było ani jednej katy SVGA w moim otoczeniu. Nie pamiętam kiedy
    pierwszą zobaczyłem, koło 95 roku chyba. W dodatku wiele VGA to były
    jakieś 8-bit Paradise z żenującą prędkoscią i kompatybilnością.

    > Zalezy jaki konkurs i dla kogo.
    > Pecet to brzmi dumnie jako nagroda, Atari 8-bit - dziecinnie.

    Więc Amiga była w sam raz.

    Nie, Pecet nie brzmiało dumnie w '91 roku. Siara.