  • 21. Data: 2017-06-01 22:34:15
    Temat: Re: Relacje czasowe w DS3231
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To moze odpalic analoga

    Nie posiadam i raczej nie chcę.

    > Jesli kompensuja kwarc ... to zaiste ciekawe jak osiagneli taka
    > rozbieznosc fazy.

    Problemem ewidentnie jest kostka RTC. Ale nie mam pojęcia,
    czy jest uszkodzona, czy podrobiona, czy "ten typ tak ma".
    Drugi, identyczny, moduł zachowuje się w tym zakresie poprawnie,
    ale wypełnienie przebiegu zegarowego ma 30% (pierwszy ma 49,6%).
    Poza tym oba w interesującym mnie zakresie działają sprawnie,
    nawet to ich 1Hz trzyma parametry, nie wspominając o 32,7kHz.
    Tylko w jednym faza jest stabilna, a w drugim chodzi swoimi
    ścieżkami. Większość gdańszczanek nie zauważyłaby różnicy,
    to ja, jak zwykle, miałem dziwny pomysł i po doktoryzowaniu
    się z synchronizacji zegarów oraz usunięcia kilku dziwnych
    błędów ze swojego kodu wyszło mi, że problem jest poza moim urządzeniem.

    No to na co stawiacie? Ktoś sprzedał w okazyjnej cenie
    niepełnosprawne chipy Arduinowcom? Bo funkcjonalnie na
    podróbki nie wyglądają.

    > A jeszcze drobiazg - zasilanie masz dobre ?

    Dobre.

    > No chyba ze poszukac innych podobnych ukladow, skoro masz koncepcje, a
    > ten do niej nie pasuje :-)

    Ten układ i tak nie trafi do wersji finalnej, bo nie ma
    podtrzymywanej bateryjnie pamięci RAM. Docelowo chciałem
    użyć DS3232 (to samo, co tu omawiany + niewielki RAM)
    albo jakiejś kostki NXP, która też wyglądała ciekawie.

    No nic, trzeba będzie kupić oryginały w Farnellu i dokładnie
    pooglądać oscyloskopem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2017-06-02 07:31:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Jun 2017 22:34:15 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Problemem ewidentnie jest kostka RTC. Ale nie mam pojęcia,
    > czy jest uszkodzona, czy podrobiona, czy "ten typ tak ma".

    Aby byl taki efekt, to trzeba sie narobic, uszkodzenie nie wystarczy
    :-)

    > Drugi, identyczny, moduł zachowuje się w tym zakresie poprawnie,

    A to juz bardzo ciekawe.
    I jakie jest przesuniecie miedzy zboczami ?
    Sugeruje licznik synchroniczny czy asynchroniczny ?

    > ale wypełnienie przebiegu zegarowego ma 30% (pierwszy ma 49,6%).

    To jak rozumiem czestotliwosc z kwarcu, wiec po zamianie sygnalu
    analogowego na cyfrowy, nie ma obowiazku wyjsc 50%.

> [...]

    > No to na co stawiacie? Ktoś sprzedał w okazyjnej cenie
    > niepełnosprawne chipy Arduinowcom? Bo funkcjonalnie na

    Ale uzyskac taki efekt w chipie, o wydawalaby sie prostej konstrukcji,
    to jest bardzo ciekawe.
    Jakis blad technologiczny, owocujacy duzym czasem propagacji
    przerzutnikow? Tak duzym, ze drobne fluktuacje siegaja 30us ?
    Czy jakies sprzezenie z innymi przerzutnikami, owocujace pseudolosowym
    opoznieniem.

    Tak kostka jest warta przekazania jakiemus naukowcowi, toz to mozna
    pare publikacji napisac :-)

    No chyba, ze konstrukcja jest bardziej skomplikowana, niz sie wydaje.

    J.

  • 23. Data: 2017-06-02 07:36:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Jun 2017 16:31:36 +0200, Janusz napisał(a):

    > Dobre :) widać jak duży wpływ na cmos-y ma otoczenie, od zawsze pamiętam
    > że tych pierwszych nielubiłem naprawiać bo padały od krzywego spojrzenia
    > :) wystarczyło przejść obok płytki albo machnąć ręką i już zaczynały
    > wariować.

    To bardziej napiecie bylo. Przy czasach propagacji katalogowych rzedu
    kikuset ns i czestotliwosci 1MHz, nalezalo sie tego spodziewac.

    > Pewnie tak, układy mikromocowe mają problem z pojemnościami, nawet rzędu
    > pikofaradów, jak widać 2uS na przerzutnik jest całkiem realne.

    Tylko potem opracowali wiele technologii CMOS z czasami propagacji
    rzedu 1ns, i krotszym.

    J.

  • 24. Data: 2017-06-02 07:39:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Jun 2017 11:11:11 -0700 (PDT), Franek Żyto napisał(a):

    > Gdybam.
    > Skokowa zmiana pojemności przy rezonatorze.
    > Patrz schemat blokowy, a na nim OSCILLATOR AND CAPACITOR ARRAY.

    Nie powinno.
    Zmiana owszem jest (co 64s .. o ile temperatura sie zmienia), ale
    potem powinien byc bufor, wyjscie 32kHz, podzielnik, wyjscie 1Hz -
    i tu juz wszystko cyfrowe.

    J.

  • 25. Data: 2017-06-02 08:23:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-06-02 o 07:31, J.F. pisze:

    > Tak kostka jest warta przekazania jakiemus naukowcowi, toz to mozna
    > pare publikacji napisac :-)
    >
    > No chyba, ze konstrukcja jest bardziej skomplikowana, niz sie wydaje.

    Skoro aż tak dużo wskazuje na zmiany, to pewnie ktoś wpadł na pomysł
    żeby użyć jakiegoś w miarę współczesnego mikrokontrolera.

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2017-06-02 09:23:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Aby byl taki efekt, to trzeba sie narobic, uszkodzenie nie wystarczy
    > :-)

    Mam dokładnie takie samo zdanie, efekt jest niezwykle ciekawy.

    Z drugiej strony w sumie cieszę się, że wystąpił, bo dzięki
    niemu jestem pewien swojej implementacji RTC w PLD, a kilka
    subtelnych błędów wynikających z założeń co do relacji czasowych
    między dwoma sygnałami w nim miałem.

    > A to juz bardzo ciekawe.

    Sygnały wyglądają jak należałoby oczekiwać od łańcucha dzielników
    z multiplekserem.

    > I jakie jest przesuniecie miedzy zboczami ?

    https://s9.postimg.org/j6jg190vj/DS1_Z_Quick_Print12
    .png

    10us całkowite, czyli po przejściu przez 15 dzielników,
    multiplekser i co tam jeszcze się w środku znajduje. To
    daje 660ns na stopień, zupełnie poprawnie. Natomiast
    istotna jest pochodna tego przesunięcia: w poprawnym
    module wynosi, w zakresie dokładności pomiaru, zero.
    W uszkodzonym jeździ jak dzika, do tego stopnia, że czasem
    zbocze narastające 1Hz wypada na zboczu narastającym 33kHz,
    a czasem na opadającym + wszystko pomiędzy. Uzyskanie tego
    świadomie byłoby naprawdę trudne. :-)

    > To jak rozumiem czestotliwosc z kwarcu, wiec po zamianie sygnalu
    > analogowego na cyfrowy, nie ma obowiazku wyjsc 50%.

    Nie musi, ale tyle pokazywał oscyloskop, więc się zasugerowałem
    i chciałem to wykorzystać w praktyce. Tzn. i tak wykorzystuję,
    bo 2^16 impulsów na sekundę jest w moim rozwiązaniu układowym
    znacznie wygodniejsze sprzętowo niż 2^15, ale ULP już nie oznacza 2^-16
    sekundy. Mówiąc marketingowo, mam "15 bitów+". :-)

    > Tak kostka jest warta przekazania jakiemus naukowcowi, toz to mozna
    > pare publikacji napisac :-)

    Jeżeli takowy się pojawi, chętnie na własny koszt przekażę
    egzemplarz do badań, mnie on już na nic się nie przyda.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2017-06-02 09:37:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Jun 2017 22:16:40 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
    > A jednak wygląda na to, że trafiłeś z diagnozą, doktorze Haus. :-)
    > Drugi "taki sam" moduł generuje *niezmiennie* taki oto przebieg:
    >
    > https://s9.postimg.org/j6jg190vj/DS1_Z_Quick_Print12
    .png

    > Przebieg 1Hz jest opóźniony o 10us względem 32kHz, co jest absolutnie
    > zgodne z oczekiwaniami.

    Piotrzem ale to jest wyzwalane zboczem narastajacym, czy opadajacym, i
    wtedy mamy jakies nanosekundy ... tez zgodne z oczekiwaniem, dla
    licznika synchronicznego w nowoczesnej technologii.

    > Powiem jednak szczerze, że nie widzę mechanizmu awarii, który
    > w kaskadzie liczników objawia się w dokładnie taki sposób.

    Ja tez jestem bardzo ciekaw.

    > No ale z oscyloskopem się nie dyskutuje.

    A moze jednak ?
    Zamien moduly jeszcze raz :-)

    Poza tym to oscyloskop cyfrowy - wylacz, wlacz, moze bedzie lepiej :-)

    J.

  • 28. Data: 2017-06-07 23:58:00
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Piotrzem ale to jest wyzwalane zboczem narastajacym, czy opadajacym, i
    > wtedy mamy jakies nanosekundy ... tez zgodne z oczekiwaniem, dla
    > licznika synchronicznego w nowoczesnej technologii.

    Z Dallasem z kilku powodów dałem sobie spokój. Dla kompletności,
    oto, co robi PCF2127:

    https://s4.postimg.org/a8swqcf9p/DS1_Z_Quick_Print14
    .png

    Niebieski to 33kHz, żółty to stan pinu INT zaprogramowanego
    do generowania sygnału 1Hz. Powtarzalnie, czysto i przewidywalnie
    -- pokrywa się z moim rozumieniem Vorsprung durch Technik. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2017-06-08 10:06:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > Z Dallasem z kilku powodów dałem sobie spokój. Dla kompletności,
    > oto, co robi PCF2127:

    Uzupełniając, bo może się komuś przyda: poza tym gwarantują,
    że sygnał 33kHz będzie miał wypełnienie między 40 a 60% (w moim
    egzemplarzu w temperaturze pokojowej było to 56%), więc zliczanie
    dwuzboczowe wraca. :-)

    Pozdrawiam, Piotr